Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 22:08

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 93 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-02-27 16:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
matte skrev:
Om jag har förstått dig rätt Ayran så är det allra bästa att inte ha nån kall kylvätskan alls när det är dags att pumpa in den varma vätskan. Isånafall är det väl ganska smart att tömma hela systemet då motorn är varm, lagra den i VVB, å sen när det är dags att köra pumpa tillbaka den? Finns det nåt bra sätt att tömma och fylla bara motorn? (Kanske är det just det som du har förklarat redan...)


(Har man vätskekyld turbo kan man ju alltid göra ett eget kylsystem för turbon, tur att man inte har nån turbo)

Kul att det är fler som tänker bygga VVB-system. Kommer att fotodokumentera när jag sätter igång (måste isolera klart garaget först). First thing first som det heter.


Du behöver inte tömma ut varmvattnet ur motorn, bara låta det cirkulera runt via vvb när termostaten släpper ut till kylaren och motorn blivit varm.
Från VVB kan vattnet gå till kylaren om det behövs, så där borde en vanligt likadan temostat som motorn har, sitta.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-02-27 16:32 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
matte skrev:
Om jag har förstått dig rätt Ayran så är det allra bästa att inte ha nån kall kylvätskan alls när det är dags att pumpa in den varma vätskan. Isånafall är det väl ganska smart att tömma hela systemet då motorn är varm, lagra den i VVB, å sen när det är dags att köra pumpa tillbaka den? Finns det nåt bra sätt att tömma och fylla bara motorn? (Kanske är det just det som du har förklarat redan...)


Tömma och fylla sytemet är inte omöjligt men skulle kräva lite jox med avluftning i vvb och motorn eller hur?

Min tanke är istället att det kalla och varma vattnet liksom "byter plats" mellan motor och vvb när det är dax att starta bilen.

matte skrev:
Kul att det är fler som tänker bygga VVB-system. Kommer att fotodokumentera när jag sätter igång (måste isolera klart garaget först). First thing first som det heter.


Det tycker jag med, har själv en 80 l VVB "över" men ingen anledning att bygga detta eftersom jag inte pendlar till jobbet och kör för sällan för att dra nytta av en termos samt behöver bagageutrymmet, men annars skulle jag säkert ha försökt också.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-02-27 16:41 
Offline

Blev medlem: tis 07-03-06 14:03
Inlägg: 97
Om du pumpar in 50 gradigt vatten i en kall motor vid utetemp 4 grader.
Hur lång tid tar det då för motorn att oxå bli 50 grader?
Motorn kommer ju även kyla ner vattnet?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-02-27 17:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
EyEr0n skrev:
Om du pumpar in 50 gradigt vatten i en kall motor vid utetemp 4 grader.
Hur lång tid tar det då för motorn att oxå bli 50 grader?
Motorn kommer ju även kyla ner vattnet?


Det går att räkna ut, helt till 50 grader kommer man ju aldrig men kanske till 40 med rimlig vattenvolym (15l ?)

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-02-27 18:41 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
matte skrev:
De flesta vet väl att bensin-bilar drar 2,5 liter milen de första 5 kilometrarna efter en kallstart i minusgrader och en etanol-bil drar nog 3,5 liter de första kilometrarna efter kallstart (många "mappare" talar om cirka 40% kallstart-anrikning jämfört med bensin).


Undrar om de siffrorna stämmer? Har 12km till jobbet och då borde förbrukningen ligga skyhögt. Ser heller ingen skillnad mellan sommar och vinter på min bil som inte har motorvärmare (effektiva sådan kostar!). Misstänker att förbrukningen är hög just efter start men att den sjunker snabbt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-02-27 19:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Kallstartanrikningen kan ju mycket väl vara rätt kraftig, men den används bara under själva starten och trappas ned gradvis under 10-20 sekunder efter start.

Därefter tar den s k varmkörningsanrikningen vid, och den innebär inte någon konstant anrikning i % räknat utan snarare en fast ökning av bränslemängden för varje arbetstakt. Procentuellt räknat är alltså varmkörningsanrikningen störst vid tomgång men knappast märkbar vid större gaspådrag.
I många fall är också accelerationsanrikningen kraftigare än vanligt medan motorn är kall. Det lönar sig alltså ännu mer än vanligt att köra mjukt under varmkörningen.
Det går att dra många intressanta slutsatser på detta tema om man kör en bil med färddator!

Några siffror jag har noterat beträffande förbrukning vid tomgång på min Focus FFV:
Omedelbart efter kallstart vid några minusgrader 5-6 l/h
Omedelbart efter start med motorvärmare 2-3 l/h
Någon minut efter kallstart 1,5-2 l/h
Någon minut efter start med motorvärmare 1-1,5 l/h
Varm motor 0,7-1,1 l/h

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-02-27 21:09 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
EyEr0n skrev:
Om du pumpar in 50 gradigt vatten i en kall motor vid utetemp 4 grader.
Hur lång tid tar det då för motorn att oxå bli 50 grader?
Motorn kommer ju även kyla ner vattnet?


Ja motorn och oljan kyler ner vattet men vatten har mkt högre värme kapacitet än stål och aluminium.

Se http://sv.wikipedia.org/wiki/Värmekapacitivitet
Järn 0,449 Cp (kJ/(kg·K))
Aluminium 0,89 Cp (kJ/(kg·K))
Vatten 4,180 Cp (kJ/(kg·K))

Vatten har alltså nästan 10x så stor värmekapacitet än järn, dvs 10 liter 90°C vatten som man häller i en 100 kg motor av järn som är -10° skulle bli nästan bli 40°C!

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-02-27 22:10 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Man får tänka på att man oftast inte har rent vatten i kylaren utan kanske 50% glykol med värmekapaciteten 2,4 kJ/kg*K och 50% vatten med 4,18 kJ/kg*K. Det innebär att den effektiva värmekapaciteten blir ungefär 3 kJ/kg*K.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-02-27 22:39 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja det är sant, hur som helst en helt annan kapacitet än järn och aluminium.

Enl http://www.tfe.umu.se/courses/energi/En ... Grupp5.pdf ska en 50% glykol/vattenblandning ha en värmekapacitet på 3,742 kJ/l.K

Vad kan motorn väga, 80 kg?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-02-28 23:15 
Offline

Blev medlem: tis 07-03-06 14:03
Inlägg: 97
aryan skrev:
EyEr0n skrev:
Om du pumpar in 50 gradigt vatten i en kall motor vid utetemp 4 grader.
Hur lång tid tar det då för motorn att oxå bli 50 grader?
Motorn kommer ju även kyla ner vattnet?


Ja motorn och oljan kyler ner vattet men vatten har mkt högre värme kapacitet än stål och aluminium.

Se http://sv.wikipedia.org/wiki/Värmekapacitivitet
Järn 0,449 Cp (kJ/(kg·K))
Aluminium 0,89 Cp (kJ/(kg·K))
Vatten 4,180 Cp (kJ/(kg·K))

Vatten har alltså nästan 10x så stor värmekapacitet än järn, dvs 10 liter 90°C vatten som man häller i en 100 kg motor av järn som är -10° skulle bli nästan bli 40°C!

/Aryan


Det låter ju bra.
Hur lång tid skulle det ta då om man räknar på 30L 90 gradigt vatten?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-02-28 23:25 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
En urspårning på detta tema.
http://www.alternativ.nu/smf/index.php? ... 1;start=30

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-02-29 00:15 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
EyEr0n skrev:
Det låter ju bra.
Hur lång tid skulle det ta då om man räknar på 30L 90 gradigt vatten?


Både stål och aluminium leder värme bra så det lär gå snabbt.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-24 22:33 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Känns lite konstigt att tänka på detta nu men...

På Bauhaus säljer nu en 30l VV beredare för 995 kr
här är produktbladet: http://www.appliance.dk sedan service, osv
Bild


Den har alltså 1200 Watt's element, det låter lagom för en motorvärmare :-)


/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-07-25 12:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Det är ju nästan frågan om man inte skulle slå till till vinterbilen...
Tänk att kunna värma motorn gratis med förra körningens överskottsvärme på några minuter!
Och över helgen/längre perioder så är det bara att använda elen.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-07-25 12:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Samma beredare finns just nu även hos Harald-Nyborg..
Där kostar 30 l: 795:- och 50 l: 895...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 93 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011