Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 15:57

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-26 22:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Databoxen skrev:
Torbjörn, vore intressant att höra om din "kallstartsbox" innehåller sådana idéer/funktioner som kommit upp i denna tråd.


Jag tar bara hänsyn till motortemperaturen och tänker i övrigt utnyttja bilens eget styrdons kallstartfunktioner, men "lurade" till en annan motortemperatur än den verkliga.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-26 23:28 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Om piggybackboxen var kopplad till ständig 12V matning, skulle den kunna mäta drifttid av motorn och även tid då den varit avstängd. Detta tillsammans med vattentemp avkänning borde göra grejen.
Det känns ändå som boxen blir mer o mer styrd att passa enskilda motorer och styrsystem. Själv tanken med piggyback är ju att de ska vara så flexibelt som möjligt och passa så många motorer som möjligt. Jag är rädd för att komplicerade automatiska funktioner kan funka jättebra på vissa, men samtidigt göör-kass på andra... Hmmm.
(hoppas ni noterade Göteböörskan :D )


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-03-27 00:34 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
Jag kör med Flexitune, blandtankningsläget inställt för 35 % ökning och etanolläget inställt för 70 % ökning.

En erfarenhet jag gjorde förra vintern (när det faktiskt var kallt några gånger), var att motorn krävde en rejäl dos extra bränsle för att starta.
M.a.o. styrdonets anrikning, Flexitunes kallstartsfunktion och att jag skiftade till 70%-läget.
Så fort motorn började snurra av egen kraft kunde jag slå över till 35%-läget och den fortsatte att spinna lugnt, men när jag skulle lägga i växeln (automat) då behövde den en kort (1 sekund) skiftning till 70%-läget, samma sak om man trampade ner gasen hastigt.
Så fort motorn hade startat (enl. beskrivning ovan) och gått kanske 10 s då kunde man slå av den, och den startade med enbart styrdonets anrikning (även om jag väntade någon minut).

Mina slutsatser är som följer:
Anrikningen bör styras av motortempen.
Under startförloppet måste anrikningen vara kraftig vid låga temperturer, sedan avta med stigande temperatur och upphöra vid ca: +20 grader (över denna temperatur räcker bilens eget styrdon).
När motorn väl har kommit igång kan anrikningen minskas fortare än vad motortemperaturen stiger (någon sorts tidsfunktion i relation till motortempen).
Det behövs någon funktion som känner av belastningsökningar, gaspådrag o.s.v. (t.ex. en deriverande funktion på spridarpulserna, från styrdonet) och ger korta anrikningsökningar.

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-03-31 05:40 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Vid blandtankningsläge (50/50) behöver man ingen extra kallstartsanrikning förutom styrdonets, eller?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-03-31 09:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Databoxen skrev:
Om piggybackboxen var kopplad till ständig 12V matning, skulle den kunna mäta drifttid av motorn och även tid då den varit avstängd. Detta tillsammans med vattentemp avkänning borde göra grejen.
Det känns ändå som boxen blir mer o mer styrd att passa enskilda motorer och styrsystem. Själv tanken med piggyback är ju att de ska vara så flexibelt som möjligt och passa så många motorer som möjligt. Jag är rädd för att komplicerade automatiska funktioner kan funka jättebra på vissa, men samtidigt göör-kass på andra... Hmmm.
(hoppas ni noterade Göteböörskan :D )


Jag håller med Error ovan.
Det är troligen inte nödvändigt att hålla reda på hur länge motorn varit avstängd, det kan man låta vattentempen avgöra.
Istället är det startvattentemp + antal sekunder + ev. varvtal eller förbrukad soppa som skall styra avklingningens längd.
Kanske också en derivering av pulslängderna kan hjälpa till att hålla nere förbrukningen genom att det endast ges mkt extramängd när det behövs.
Men eftersom avklingningen är såpass snabb, kanske max 60 sek till samma anrikning som man har på bensin, kanske det kan vara steg2, överkurs.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-03-31 09:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Databoxen skrev:
Vid blandtankningsläge (50/50) behöver man ingen extra kallstartsanrikning förutom styrdonets, eller?


Tror inte det.
Men boxen kan ju jobba likadant som med 100% EX5, spridarpulserna är ju förlängda i relation till blandtankningsläget så 50% betyder ju bara 50% mindre etanolkallstarts/varmkörnings-anrikning vilket borde vara OK.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-03-31 10:13 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
karlmb skrev:
Databoxen skrev:
Vid blandtankningsläge (50/50) behöver man ingen extra kallstartsanrikning förutom styrdonets, eller?


Tror inte det.
Men boxen kan ju jobba likadant som med 100% EX5, spridarpulserna är ju förlängda i relation till blandtankningsläget så 50% betyder ju bara 50% mindre etanolkallstarts/varmkörnings-anrikning vilket borde vara OK.


Men om vi är inne på att spara allt bränsle som går, så ska vi ju inte ha det om det inte behövs.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-03-31 12:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Iofs, kan ngn som kört 50% med t.ex flexitune verifiera om man behöver ngn anrikn eller ej?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-03-31 12:20 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Databoxen skrev:
Men om vi är inne på att spara allt bränsle som går, så ska vi ju inte ha det om det inte behövs.


Det tar väl inte mer än någon minut innan bilen går i closed loop ändå.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-03-31 13:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
aryan skrev:
Databoxen skrev:
Men om vi är inne på att spara allt bränsle som går, så ska vi ju inte ha det om det inte behövs.


Det tar väl inte mer än någon minut innan bilen går i closed loop ändå.

/Aryan


Oftast, ja. Men det kan ta längre tid ibland, t ex om det inte alls blir mycket motorbelastning direkt efter en kallstart (antag t ex långa utförsbackar i kombination med trafikljus där det blir väntan på tomgång).

Det finns också en del motorstyrsystem som går i closed loop vid belastning redan ganska snart efter kallstart, men går över till open loop och viss varmkörningsanrikning vid tomgång och lätt belastning, ända tills motorn har kommit upp i arbetstemperatur. Ett exempel på detta är GM centralinsprutningssystem.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-03-31 15:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Inget system går nog i cloosed loop om man inte märker att sonden ger en bra signal.
En del väljer att köra mappat magert till dess för att minimera HC, andra väljer att köra fett (ev med luftinblåsning för att få efteroxidation och lite mer värme) för att få upp tempen i katten o sonden.
Hur man än gjort från början borde en extraanrikning enligt tid o vattentemp ge en liknande funktion, dvs så snabb cloosed loopfunktion som möjligt.
Iaf en körbar motor.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-03-31 20:26 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Innan jag konverterade min ford, blandtankade jag ca 50/50, ev. strax över. Det var aldrig några problem med kallstarterna. Detta måste väl betyda att extra kallstartsanrikning är onödig?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-03-31 21:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ja, på just den bilen i alla fall. Men det finns ju en del bilar som nästan har kallstartanrikningen i snålaste laget även för bensindrift, där kanske man kan vänta sig problem redan vid 50 % blandtankning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-04-01 04:58 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
torbjorn skrev:
Ja, på just den bilen i alla fall. Men det finns ju en del bilar som nästan har kallstartanrikningen i snålaste laget även för bensindrift, där kanske man kan vänta sig problem redan vid 50 % blandtankning.


Ok, jag misstänkte det. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-04-01 16:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jag tror dock det lutar mot att det inte behövs.
En annan sak som kanske bör kollas innan man bestämmer sig för vilket läge anrikningspotten skall stå i, är hur snabbt motorn kommer just i cloosed loop efter en kallstart.
Det kan säkert skilja där beroende på närheten till sonden/katten, motorns tändmapp och därmed hur snabbt värmen byggs upp i sonden och vad styrsystemet därmed tror om tempen i katten.
Man bör alltså för att minimera tiden utan fungerande rening mäta sondsignalen med några olika strategier på anrikning, även om man verkar hittat ett läge motorn går bra i.
Fetare än vad som krävs för bra körbarhet kan vara nödvändigt.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011