Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 08:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 08-03-24 15:35 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Tänk Er en sprillans ny piggybackbox. Hur skulle Ni önska att kallstartsfunktionen fungerade? Helt manuell, automatisk, tidsbegänsad, beroende av extern tempgivare monterad t.ex på kylarslang, eller på ett helt annat sätt? Hur gör man den "fruntimmersvänlig" etc, etc?
Alla tankar och idéer är intressant att höra.

Moderator, jag hoppas jag lagt in denna tråd på rätt ställe, ev. kunde den placeras under "Data". Avgör själv vad som är bäst och flytta den om du vill! :wink:


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-03-24 16:13 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Skal den være "fruntimmersvänlig" bør den nok være automatisk;-)
Om den nå er manuell eller automatisk synes jeg at man bør ha en potensiometer for å kunne regulere kaldstartsanrikningen. Noen biler synes å trenge mer anrikning enn andre.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: om kallstartanrikning
InläggPostat: mån 08-03-24 17:39 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
när jag hade flextek i min förra bil så hade jag den manuella versionen
slå på tändningen vänta 3 sekunder motorn startade klockrent vid - 10 C
när det var -20 C ute fick jag upprepa förfarandet ytterliggare en gång till för att den skulle starta, detta innan man började med vinterkvalitet på E85
kanske man ska ha båda varianterna på boxen där man kan ändra med bygel
kallstartanrikningen skulle kunna vara iställbar med potentiomterer där mittläget är default
på aktuell bil fick jag felkod på att den gick fett temporärt vid användadet av kallstarten

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-25 11:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Helt klart automatisk.
Det funkar ju med Flexitunes blinkningar men ack så svårt att förklara för andra könet (hej, tjejer, läser ni detta...?)..
Dessutom känns det väldigt bakvänt att man skall behöva tala om för Piggybacken varje gång ungefär hur mkt extrsoppa just denna bilen vill ha i några sekunder.
Dessutom blir det ju ofta ett annat läge om man skulle stoppa motorn efter ngn minuts körning av ngn anledning.
Att man då kan rädda situationen genom att manuellchoka lite extra med tryckknappen är ju enbart av värde för rätt intresserade individer..
Nej, helt automatisk, inställbart via en dold potentiometer som man går prova fram måste det vara!
Efter några olika installationer vintertid, så kan man säkert utbyta lämpliga pot-inställnigar för olika bilar, i detta forum...
Poten borde kunna påverka enbart mängdökningens storlek, inte tiden den skall klinga av inom.
(Däremot måste denna tid framräknas sfa hur motorn körs, eller iaf om den stoppas en liten tid just efter kallstart eller inte t.ex.)
Är övertygad om att en tempgivare på vattnet + en vettig programmering, kan ge nära nog perfekta kall- och halvvarm-starter på i princip alla bilar.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-26 14:26 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Jag är kluven vilket som är bäst, automatisk eller manuell. Kanske någon form av semi-automatisk funktion skulle vara bäst.
En automatisk har ju bara vattentempen att gå efter. Risken med detta är ju att boxen håller kallstartsfunktionen aktiverad alldeles för länge (tills man uppnår en given temp på vattnet). Som i mitt eget fall där jag kör med 60% pulsförlängning den första minuten (om ens det) och sen drar över till 30%. Sedan vinterkvaliteten kom till så har man nästan kunnat utesluta kallstarten helt, i alla fall med de temperaturer som förekommit. Styrdonets kallstartsanrikning har räckt till i de flesta fall.
Ett annat sätt att göra är att låta kallstarten's aktivering vara beroende av vattentempen. Över en viss temp låter man bli att aktivera den. Ifall den aktiveras låter man den vara igång en förbestämd tid (som alltid är samma) Däremot kan anrikningen (eller pulsförlängningen) vara valbar, antingen via potentiometer eller byglar. Det tredje sättet, skulle vara att man alltid själv för aktivera kallstart, där aktiveringstiden är begränsad så man inte kan glömma den aktiv. (vilket jag själv gjort ett par gånger)
Att anrikningen skulle vara ställbar på något sätt känns som en önskad egenskap, men aktiveringstiden borde kunna hållas lika.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-26 14:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Nej, aktiveringstiden kan vara samma för alla bilar.
Det gäller bara att ta hänsyn till hur länge motorn gått, aktuell vatten temp och kanske varvtal, sedan mappa in detta i en PIC.
Gör man det jobbet på en motor är jag övertygad att det fungera lika bra i alla andra, om man bara kan justera själva mängden man startar nedräkningen ifrån, via en pot.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-26 19:30 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Spontant känns det som att detta är att skjuta lite väl högt över målet. Troligtvis går det att uppnå hyfsade kallstarter med endast vattentempavkänning som bestämmer kallstart PÅ eller AV. Men visst vore det intressant att göra en studie på detta och se hur det funkar i praktiken.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-26 20:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jag tror gångtid är lika viktigt som aktuell vattentemp.
Dessutom, det blir fel om man stoppar efter en minut, det tror jag det är många som erfarit.
Sådant duger helt enkelt inte om det skall vara lättanvänt, även för icke etanolnördar.
Och så svårt kan det väl inte vara att programmera på både tid och temp?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-26 20:25 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
"Min" prototyp box använder tid på ett ganska smart sätt, en supercap laddas upp för varje gång den spridaren är öppen. Allså det är mängden bränsle som är parametern som bestämmer hur mkt motorn blivit uppvärmd.

Ett motstånd laddar ur supercondensatorn, som motsvarar nedkylningen av motorn när den inte snurrar.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-26 20:28 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Hur brukar sådant här skötas av styrdonet? Blir kallstartsanrikningen lika stor andra gången, om man stannar motorn efter 1 minut och startar igen?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-26 20:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Databoxen skrev:
Hur brukar sådant här skötas av styrdonet? Blir kallstartsanrikningen lika stor andra gången, om man stannar motorn efter 1 minut och startar igen?


Man brukar nog ha rätt avancerade algoritmer efterosm risken för nedsurning är så stor med fulsoppa.
Det problemet har ju inte vi, så vi kan göra ngt mkt enklare.
Men inte hur enkelt som helst, kostar ju även onödig soppa att börja om frän början när man kört i en minut och motorn egentligen behöver mkt mindre än nystartad.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-26 20:31 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
aryan skrev:
"Min" prototyp box använder tid på ett ganska smart sätt, en supercap laddas upp för varje gång den spridaren är öppen. Allså det är mängden bränsle som är parametern som bestämmer hur mkt motorn blivit uppvärmd.

Ett motstånd laddar ur supercondensatorn, som motsvarar nedkylningen av motorn när den inte snurrar.

/Aryan


Hur tar du hänsyn till omgivningstemperatur?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-26 20:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Databoxen skrev:
aryan skrev:
"Min" prototyp box använder tid på ett ganska smart sätt, en supercap laddas upp för varje gång den spridaren är öppen. Allså det är mängden bränsle som är parametern som bestämmer hur mkt motorn blivit uppvärmd.

Ett motstånd laddar ur supercondensatorn, som motsvarar nedkylningen av motorn när den inte snurrar.

/Aryan


Hur tar du hänsyn till omgivningstemperatur?


Det tror jag däremot inte man behöver göra.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-26 20:39 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Databoxen skrev:
aryan skrev:
"Min" prototyp box använder tid på ett ganska smart sätt, en supercap laddas upp för varje gång den spridaren är öppen. Allså det är mängden bränsle som är parametern som bestämmer hur mkt motorn blivit uppvärmd.

Ett motstånd laddar ur supercondensatorn, som motsvarar nedkylningen av motorn när den inte snurrar.

/Aryan


Hur tar du hänsyn till omgivningstemperatur?


Jag gör inte det (för enkelhetens skull, slippa en extra sensor osv) men jag tror att man skulle kunna montera en NTC sensor på kretskortet som referens så att boxen vet om det är -15°C eller +30°C och kan extra anrika vid behov. Blir besvärligt om man har motorvärmare men inte kupevärmare eller tvärtom (om boxen är monterad i kupen).

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-26 21:39 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Torbjörn, vore intressant att höra om din "kallstartsbox" innehåller sådana idéer/funktioner som kommit upp i denna tråd.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011