Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 09:29

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 08-04-06 16:52 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Har nu äntligen monterat in ett kallstartsmotstånd, då jag sedan tidigare haft svårt att starta med Flexteken när spänningen inte ligger kvar på spridarna tillsammans med tändningen.

Letade först upp en givare vid sidan av motorn och drog ut den, kollade sedan i datorn kopplad till OBDII-uttaget, och jag hade träffat rätt, den visade -40 grader som kylvattentemp.
Klippte ena ledaren och lödde på en tvåledarkabel som jag drog in i kupen.
Knappen jag använder hittade jag i en kasserad telefon, återfjädrande och normalt sluten. När knappen trycks in går signalen via en 10kohms vridpot som jag hade liggandes.

Startade igen upp datorn och kollade kylvattentemp, ca 40 grader på vattnet, sänktes som max ner till ca 20 vid fulla 10 kohm.
Väntade till kvällen, kyltemp på 10 grader, ställde poten på ca hälften vilket gav ca 0 graders signal. Bilen startade men dog, på andra försöket gick den igång helt.
Morgonen därpå, 3 grader varmt och regn, perfekt för test :) ställde poten på max, nu gick datorn bara ner till -7 grader från +3.
Samma som kvällen innan start på andra försöket.
Tillräckligt bra, normalt skulle jag fått göra minst fem-sju försök vid dessa förhållanden.
Lite varmare så tar det två-tre, nu borde jag få igång den på första.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-04-06 17:01 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
10 kohm verkar för lite. Försök hitta en högre resistans. Då brukar motorn starta på första försöket.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-04-06 17:04 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Jo, jag får göra det till nästa vinter om jag har kvar bilen. Nu till sommaren duger det här gott. Startar normalt i garage och det har då ändå tagit 2-3 försök.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-04-06 20:01 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Det är ingen nackdel att använda kallstartmotståndet även på sommaren. Jag tycker det är användbart året om och då är det ju bra om det är en potentiometer så man kan reglera inverkan av det.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-04-06 20:13 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Jo, självklart kommer jag använda det. Det kommer antaglingen vara fullt tillräckligt för att starta bilen på ett försök som jag skrev tidigare, får se imorgon när jag startar i garaget.

Att den går igång på andra försöket som i morse vid strax över nollan och regnfuktigt är ju helt ok, värre än så kommer det knappast bli i sommar (förhoppningsvis, för man vet ju aldrig med dagens väder)

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-04-20 16:07 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Har antaglingen fått sommarkvalitet i tanken nu, samtidigt som jag har varit en sväng till Åre. Den var lite kinkig att få igång trots min lilla 10kohm-pot och grader kring nollan, helt klart hade det nog varit mycket mer problem utan. Så ett motstånd till får det bli.

Fick även problem med min lilla fjädrande brytare. Den glappar, tur då att jag har en vridpot att ställa på noll. Det som händer när potten kopplas in med driftvarm motor är att det piper och blinkar STOP, och kylfläkten går igång för fullt. Det får alltså bli till att skaffa en ny sådan också.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-05-05 19:05 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Har nu kört upp flera tankar ren E85 och bilen startar alltid på första försöket nu i värmen, fortfarande med 10kohm. Skulle möjligen behöva en fördröjningsfunktion för körbarhetens skull de första 10-30 sekunderna, men är jag försiktig och trampar ner gasen sakta är det inte heller något problem.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-05-19 12:35 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Är det här trixandet med kallstartmotståndet nödvändigt när du använder flextek?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-05-19 14:08 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Ja, det är exakt som Lind säger. Min Flextek har några år på nacken och konverteringen kan nästan jämföras med en ökning av bränsletrycket, eftersom det enda den gör i mitt fall är att förlänga spridartiderna med ca 30%.
Kallstartsfunktion finns med den funkar inte eftersom den måste ha spänning på spridarna hela tiden med tändningen. Man måste också då vänta 5 sekunder med tändningen på innan man drar startmotorn, det sliper jag ju nu :D

Jag tror jag ska byta tryck-knappen mot en vipp-brytare istället, skulle man glömma den på varnar ju bilen tydligt med lysande rött och pip
Då har jag också full körbarhet från start.

Den börjar dessutom lambdareglera väldigt snabbt, innan motorn kommit upp i temp, så för utsläppen borde det inte göra så stor skillnad heller.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-07-19 08:58 
Offline

Blev medlem: fre 08-06-27 10:16
Inlägg: 31
Ort: Från
Min Xantia har inte heller +12v med tändning på :S .. Jag tog +12v från ett filter som sitter framför styrboxen.. Där har den +12v vid tändning och även när startmotorn går runt..

Men går det ansluta separat +12v till flextek som till flexitune?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-07-20 11:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Man måste nog skära upp Flextek's kabelstam och klippa av den 12 V-matning som den tar från en av spridarkontakterna, för att kunna ordna separatmatning till den enheten.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-13 22:53 
Offline

Blev medlem: mån 07-02-26 10:52
Inlägg: 53
Ort: Marieholm
Acurajan: vad använde du för något för att utläsa temperaturen från ecun?

Jag ska göra samma grej på en C5 V6 -02 men skulle behöva kunna läsa av vad tempsensorn registererar.

Jag har gjort detta på en Audi A6 med hjälp av VAG-COM och en laptop men vet inte vad för mjukvara jag kan använda till Citroën.

Har du något bra förslag?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-14 07:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
På en så modern bil som '02 bör det fungera bra med en vanlig OBD-II -kabel och någon gratisprogramvara, t ex Scantool.net .

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-14 14:31 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Exakt som Torbjörn skriver använde jag scantool.net och en kabel inköpt på www.24.se

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011