Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 07:35

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 07-02-01 18:56 
Offline

Blev medlem: ons 07-01-31 12:53
Inlägg: 6
Ort: Malmberget
Hur kallt klarar en flextek/flexitune konverterad bil (100% E85) med motorvärmare?

Hur kallt klimat klarar E85 vid drift (startad i varmgarage) utan förvärming av bränsle eller luft?

Sklijer säkert otroligt mycket mellan olika bilmodeller, men jag är nyfiken på erfarenheter och förslag/råd. Jag bor i en landsända där termometern kryper under 40-strecket åtminstone några gånger varje vinter...


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-02-01 20:58 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Du menar igentligen hur kall det kan få vara efter starten?
Som du säger skilljer det sig mkt mellan bilar.
Kylarvatten genom insuggrenröret är t ex bättre än utan.

Tror inte bilen kommer att stanna vid -40 men när det är så kallt skulle jag atminstånde blockera större delen av luften genom kylaren .

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-02-01 21:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En sak man ska komma ihåg om man ska kallstarta en bil med motorvärmare är att värma så länge att även insugningsröret hinner bli varmt. Om man bara har värmt en halv eller en timme så är det oftast svårare att starta motorn än om den är helt iskall, eftersom motorstyrsystemet får signal från tempgivaren i kylvattnet att motorn har kommit upp i kanske +10 eller +20 grader, men insugningsrör mm fortfarande är kalla. Då får motorn inte alls den kallstartanrikning som behövs.

På en Citroën BX 16V '88, med stort och tungt aluminiuminsugningsrör och kallstartanrikning i snålaste laget även för bensin, så måste man värma åtminstone 3 timmar för att vara säker på lätt start.

Men det är ett extremfall. Bilar med elektriskt värmeelement i insugningsröret (t ex alla VW och Audi med centralinsprutning, samt en hel del 80-tals Ford, VW/Audi och MB med förgasare) kan kallstartas utan motorvärmare vid hur låg temperatur som helst om man "tjuvkopplar" värmeelementet och slår till det 30 sekunder före start. Ibland får man förstås ett tjuvstopp sedan motorn har gått 10-20 sekunder.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-02-02 10:11 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Min erfarenhet är att med oavsett konverterings metod har jag aldrig haft några kallstartsproblem vid användning av motorvärmare och då som kallast vi haft det i mellansverige med runt -27 och som sagt redan med mycket lite värme går det att starta dom flesta etanoldrivna motorer.

Och vid så låga temperaturer som 30-40 minusgrader borde det nära på vara standard med bränslevärmare i bilarna, om inget annat för komfortens skull, som verkligen fungerar med bara E75/E85 oavsett köldgrader.

I övrigt med en nyligen bränslevärmare försedda AutoFFV konverterade mondeon så finns inga som helst kallsstarts problem ens genomkall, i så kallt vi hitills haft med -9 grader, utan den startar på första taget för att sedan gå kockrent, en riktig FFV:are med andra ord.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-02-02 16:57 
Offline

Blev medlem: ons 07-01-31 12:53
Inlägg: 6
Ort: Malmberget
torbjorn skrev:
Bilar med elektriskt värmeelement i insugningsröret (t ex alla VW och Audi med centralinsprutning, samt en hel del 80-tals Ford, VW/Audi och MB med förgasare) kan kallstartas utan motorvärmare vid hur låg temperatur som helst om man "tjuvkopplar" värmeelementet och slår till det 30 sekunder före start. Ibland får man förstås ett tjuvstopp sedan motorn har gått 10-20 sekunder.


Intressant, kan man eftermontera detta på andra bilar. Funderar lite på att sätta in en Eber eller Webasto i Alfan jag ska etanolkonvertera (Flexitune), jag måste bygga om/flytta luftburk med slangar för att få plats med denna och då skulle det kanske vara lönt att försöka få in elektrisk förvärmning också!

Någon som har någon bild på elektriska förvärmaregrunkor från ovan nämnda bilar?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011