Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 12:56

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kallstart
InläggPostat: sön 07-01-21 22:11 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Till Error:
Kan det ha med kompressionen att göra? Hur mycket ökade kompet efter plande toppen? Eller rättare sagt, vad har du för komp i dag?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-01-22 19:10 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
Toppen planades 3.0 mm, kompressionsförhållandet ökade från 9,8:1 till ca: 12.0:1 (Kompressionstrycket ökade från Ca: 1.36 MPa till 1.67 MPa, med reservation för min dassiga mätare.).
En kamrem som är en kugg kortare och ställbart kamdrev monterades.
Tändningen höjdes från 10 grader till 20 grader och ett steg varmare tändstift monterades.
Det var flera i det gamla forumet som kom fram till att en rejäl överchokening gjorde att det gick att få igång motorerna när det var riktigt kallt. Den lilla Flexitune-boxen gör detta jobb med bravur, det går att feta upp bränsleblandningen med över 200% under startproceduren (utan att man behöver lämna förarplatsen) och det verkar fungera bra.
Till Nyfiken:

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Lättstartad
InläggPostat: mån 07-01-22 20:25 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
OK! Kan det vara så att ditt högre komp värmer upp lite mer än andra motorer? Komprimerad luft blir ju varm. Ju mer komprimerad, desstå varmare blir det. Tänk på en diesel som har ~ 800 grader för att tända. Det är i och för sig nästan dubbelt så högt komp som du har. Men ändå?
Framtidens fabriksgjorda etanolmotorer kanske har ett högre komp än dagens bensinbaserade?
Detta är bara frågor för mig. Jag har inga klara besked själv. Bara gissningar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-01-23 18:38 
Offline

Blev medlem: lör 07-01-06 23:45
Inlägg: 80
Error skrev:
Toppen planades 3.0 mm, kompressionsförhållandet ökade från 9,8:1 till ca: 12.0:1 (Kompressionstrycket ökade från Ca: 1.36 MPa till 1.67 MPa, med reservation för min dassiga mätare.).
En kamrem som är en kugg kortare och ställbart kamdrev monterades.
Tändningen höjdes från 10 grader till 20 grader och ett steg varmare tändstift monterades.
Det var flera i det gamla forumet som kom fram till att en rejäl överchokening gjorde att det gick att få igång motorerna när det var riktigt kallt. Den lilla Flexitune-boxen gör detta jobb med bravur, det går att feta upp bränsleblandningen med över 200% under startproceduren (utan att man behöver lämna förarplatsen) och det verkar fungera bra.
Till Nyfiken:


har du kopplat in choke via tändning samt en manuell knapp på din då eller? :)

hur gör du när du startar?

_________________
Nuvarande:
Audi S6 -01
Audi A6 -98


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-01-24 20:21 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
En flexitune har tre lägen (som ställs in med en 3-lägesomkopplare), dessa är "Bensin", "50 % E85" och "100 % E85".
E85-lägena kan justeras med en inbyggd potentiometer, justerområdet är 0-100 % ökning (i 100 %-läget) och 0-50 ökning (i 50 %-läget).
När man kör med 100 % E85 så skall ju bränslemängden ökas 39 % (jag har valt att köra med 40 % ökning), för att uppnå detta ställde jag omkopplaren i 50 %-läget och potentiometern på ca: 80 %.
I Flexitune finns en funktion för chokening som aktiveras genom att man slår på tändningen i 0-5 s innan man kör startmotorn (kort tid ger ett litet bränsletillskott under kort period och lång tid ger mer större tillskott under en längre period). Det finns mer att läsa på www.flexitune.se
Sedan finns ju alltid möjligheten att tillfälligt ställa om omkopplaren till 100 %-läget och då får man ju ytterligare 40 % mer bränsle.
Kombinationen av högre kompression (= högre temperatur( och möjliheten att på ett enkelt sätt öka bränslemänhden radikalt är nog det som gör att starterna fungerar bra.

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-01-24 22:45 
Offline

Blev medlem: lör 07-01-06 23:45
Inlägg: 80
Error skrev:
En flexitune har tre lägen (som ställs in med en 3-lägesomkopplare), dessa är "Bensin", "50 % E85" och "100 % E85".
E85-lägena kan justeras med en inbyggd potentiometer, justerområdet är 0-100 % ökning (i 100 %-läget) och 0-50 ökning (i 50 %-läget).
När man kör med 100 % E85 så skall ju bränslemängden ökas 39 % (jag har valt att köra med 40 % ökning), för att uppnå detta ställde jag omkopplaren i 50 %-läget och potentiometern på ca: 80 %.
I Flexitune finns en funktion för chokening som aktiveras genom att man slår på tändningen i 0-5 s innan man kör startmotorn (kort tid ger ett litet bränsletillskott under kort period och lång tid ger mer större tillskott under en längre period). Det finns mer att läsa på www.flexitune.se
Sedan finns ju alltid möjligheten att tillfälligt ställa om omkopplaren till 100 %-läget och då får man ju ytterligare 40 % mer bränsle.
Kombinationen av högre kompression (= högre temperatur( och möjliheten att på ett enkelt sätt öka bränslemänhden radikalt är nog det som gör att starterna fungerar bra.


jo det e jag redan med på.. :)

men hur mycket hade du vridit på potientiometern sa du? 80%? för jag ligger på runt 20-30%, tycker den e lite slö..

har inga problem att starta, men ger du gas när bilen är kall (då menar jag när det e riktigt kallt ute) så poffar han till och verkar inte veta vad han ska göra... så fort han e varm e detta bra igen, men som sagt, min drar ju mellan 1.4-2.0l blandat, och så ska det ju inte vara... (på 100% etanol alltså) kanske ska vrida upp min potentiometer något?

antar att du har lh 2.2 och då adapterar den inte på samma sätt som min... hur mycket drar din blandat? :)

mvh Anders

_________________
Nuvarande:
Audi S6 -01
Audi A6 -98


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-01-28 17:32 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
Jag använder "50%-läget" och har vridit potentiometern till ca: 80%, det motvarar 40% ökning av insprutningstiden.
Poängen med att använda "50%-läget" är att man kan slå över till "100%-läget" (och då få 80% ökning) under starten. Jag har hittills inte behövt ta till det knepet (det ha ju inte varit kallare än -17 grader) men när jag skall lägga i växeln (automat) då slår jag över till "100%-läget" i 2 sekunder för att undvika att tjuvstopp när motorn är iskall.
Du skall nog ställa din Flexitune på ett högre värde, det är många på forumet som har gjort erfarenheten att det är nästan omöjligt att sura ner en etanolmotor, dessutom så minskar förmodligen motorns tvekan vid gaspådrag, det borde minska förbrukningen.
Min förbrukning på landsväg är: 1.00-1.10, beroende på hastighet.
Min högsta förbrukning hittills: 1.57, (det var 4 kallstarter på 4 mil).
Snittet nu i vinter är 1.17.

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-01-28 19:02 
Offline

Blev medlem: lör 07-01-06 23:45
Inlägg: 80
Error skrev:
Jag använder "50%-läget" och har vridit potentiometern till ca: 80%, det motvarar 40% ökning av insprutningstiden.
Poängen med att använda "50%-läget" är att man kan slå över till "100%-läget" (och då få 80% ökning) under starten. Jag har hittills inte behövt ta till det knepet (det ha ju inte varit kallare än -17 grader) men när jag skall lägga i växeln (automat) då slår jag över till "100%-läget" i 2 sekunder för att undvika att tjuvstopp när motorn är iskall.
Du skall nog ställa din Flexitune på ett högre värde, det är många på forumet som har gjort erfarenheten att det är nästan omöjligt att sura ner en etanolmotor, dessutom så minskar förmodligen motorns tvekan vid gaspådrag, det borde minska förbrukningen.
Min förbrukning på landsväg är: 1.00-1.10, beroende på hastighet.
Min högsta förbrukning hittills: 1.57, (det var 4 kallstarter på 4 mil).
Snittet nu i vinter är 1.17.


låter jättebra! jag har dock otroliga problem med förbrukningen nu.. när du mätte dig för att mäta dig fram till den kabel som gick till spridarna, hur gjorde du då? för jag mätte och hittade 2 st kablar som går till spridarna.. hade du oxå 2 som gav kontakt eller? eller hade du 1 som gav kontakt... du kommer möjligtvis inte ihåg färgen?

mvh Anders

_________________
Nuvarande:
Audi S6 -01
Audi A6 -98


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-01-28 21:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
På en Volvo med LH 2.4 är alla spridarkontakter parallellkopplade, när man ska mäta sig fram måste man alltså först lossa kontakterna från ALLA spridare. Ena polen i varje spridarkontakt är kopplad till batterispänning via insprutningssystemets huvudrelä, andra polen är ansluten till styrdonets pinne 18. Om bilen har lågohmiga spridare (vad jag vet så gäller det bara turbomotorer) så finns ett förkopplingsmotstånd anslutet i serie med ledningen till huvudrelät.

Ledarfärgerna är högst varierande på Volvo och det är sällan uppgifterna i elschemat stämmer till 100 %. Matningsledningen kan t ex vara orange, vit, grå eller gul/röd, och ledningen till styrdonet kan t ex vara grön eller grön/vit. På Volvo med B230ET-motor (och en tidig variant av Motronic styrsystem) så gäller helt annan färgmärkning. Där har båda ledarna till varje spridare samma färg, men färgen är olika för de olika spridarna.

På äldre bilar (fram till början av 90-talet) användes spridare som inte krävde bestämd polaritet på spänningen, och där är det helt slumpmässigt vilken ledare som är ansluten till vilken pol i spridarkontakten. På nyare exemplar är polariteten bestämd, om man håller en spridare med bränsleinloppet uppåt och kontakten mot sig så är + till vänster. På sådana spridare finns det också ett + tecken ingjutet i plasten någonstans på vänstra sidan.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-01-29 03:31 
Offline

Blev medlem: lör 07-01-06 23:45
Inlägg: 80
torbjorn skrev:
På en Volvo med LH 2.4 är alla spridarkontakter parallellkopplade, när man ska mäta sig fram måste man alltså först lossa kontakterna från ALLA spridare. Ena polen i varje spridarkontakt är kopplad till batterispänning via insprutningssystemets huvudrelä, andra polen är ansluten till styrdonets pinne 18. Om bilen har lågohmiga spridare (vad jag vet så gäller det bara turbomotorer) så finns ett förkopplingsmotstånd anslutet i serie med ledningen till huvudrelät.

Ledarfärgerna är högst varierande på Volvo och det är sällan uppgifterna i elschemat stämmer till 100 %. Matningsledningen kan t ex vara orange, vit, grå eller gul/röd, och ledningen till styrdonet kan t ex vara grön eller grön/vit. På Volvo med B230ET-motor (och en tidig variant av Motronic styrsystem) så gäller helt annan färgmärkning. Där har båda ledarna till varje spridare samma färg, men färgen är olika för de olika spridarna.

På äldre bilar (fram till början av 90-talet) användes spridare som inte krävde bestämd polaritet på spänningen, och där är det helt slumpmässigt vilken ledare som är ansluten till vilken pol i spridarkontakten. På nyare exemplar är polariteten bestämd, om man håller en spridare med bränsleinloppet uppåt och kontakten mot sig så är + till vänster. På sådana spridare finns det också ett + tecken ingjutet i plasten någonstans på vänstra sidan.


oj :) om jag skall mäta detta rätt, ska jag alltså koppla ur alla spridare, sedan mäta igen och se om det fortfarande är kontakt på 2 kablar?

eftersom jag har lh 2.4

_________________
Nuvarande:
Audi S6 -01
Audi A6 -98


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-01-29 07:44 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
Jag skaffade ett elschema för kontakten till styrboxen (sitter vid höger hjulhus i kup´en), sedan mätte jag för säkerhets skull att jag kommit rätt.
Sedan kapade jag kabeln som går till spridarnas jordade sida och satte in Flexitunen däremellan.
Matning och jord till Flexitunen tog jag också från kabelstammen genom att skala upp dessa 2 kablar löda dit flexitunens ledningar och sedan isolera skarvarna.
Själva Flexitunelådan lade jag i handskfacket (torrt och lagom varmt) sedan drog jag en kabel (vanlig 8-trådars nätverkskabel) för omkoplaren och lysdioderna till ett av hålen för knappar till vänster om ratten.

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-01-29 13:25 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
Hittade en pinoutlista för LH2.4, jag är inte säker på att den passar till din bil men det blir i alla fall lättare att hitta mätpunkterna.
Om den stämmer så skall du kapa ledare 18 och skarva in Flexitunen, ledare 17 och 35 skall skalas en bit och och matningen till flexitune tas därifrån. Lycka till.

1: Engine speed signal input 6.5 - cranking, >8 - idle
2: TPS signal input 0.2 - Idle speed, 4 - Full load
3: TPS signal secondary input 1.0 - Idling, 10 - Full load
4: Power supply +30 input 12
5: Signal Ground 0.0 - Separate from power ground
6: Mass air flow 0.0 - Separate from power ground
7: Mass air flow input 2.0 - Idling, 5.0 - Full Load
8: Mass air flow, burn-off Output 4.0 - At burn-off, 0 -otherwise
9: Power supply from main input 12
10: Low-speed pressure sensor, engine cooling fan
11: A/C Time-delay Relay, High-speed pressure sensor, engine cooling fan
12: Diagnostics lead I/O
13: Temp Sensor input 4(-20C) -0.5(80C)
14: A/C, ACC load Signal input 12-Auto, 0-ECON
15: Jumper for cold start 0-no cold start, 12 cold start
16: Diagnostics Lead I/O
17: Chassis Ground
18: Injectors control signal Output 7.1Hz, 2.4-4.5ms
19: EGR Valve Output 12 - inactivated, <12 active
20: Fuel Pump relay signal 1-activ, 12-Ign on
21: Main relay operating circuit Output 1 - Ignition on, 12 - Ignition off
22: Check Engine Light Output 12-off, 1-on
23: EGR Temp Sensor input 4.5 -EGR closed, <4.5 -Open
24: Oxygen Sensor input 0.6 - 1.0 - Rich, 0.0 - 0.4 - Lean
25: Load Signal Tq EZK/DI Output Freq incr with throttle opening
26: Shift-Up light Output 12 - Not activated,0 - Activated
27: EVAP Canister purge valve Output 12 - Open, 1 - Closed
28: PRE-IGNition, DI/APC input 0-Preign, 6.5-stable, 12-knock
* Turbo+ Knock enrichment, trigger
* (B204FT/GT TCU) EGT sensor, trigger
29: Codification input 12 - Automatic transmission
30: Raising engine idle speed input 12-R,D,1,2,3, 0 - P,N, and manual
31: Consumption signal to EDU Output Freq incr with throttle opening
32: Cold start valve Output Battery voltage - Not activated
33: IAC valve Output 5-11 - Idling, no load
34: Speed Sensor input 6 -Rotating, 0 or 12 - Stationary
35: Power Supply +15 input 12-Ign on

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-01-29 16:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Den listan är till ca 90 % korrekt men det finns en del småskillnader mellan olika varianter av LH 2.4 . Ett par småsaker kan tilläggas:

2 och 3, tomgångs- och fullgaskontakt, båda de har exakt samma spänningsnivåer (0 eller 5 V). Vissa LH 2.4, bl a på Saab 2,3 l-motor, har en analog spjällägesgivare ansluten till pinne 2 och då används pinne 3 inte alls.

6. Jord till luftmängdmätaren behöver inte nödvändigtvis ligga på exakt 0 V. Den är hopkopplad med kraftjord via ett motstånd i styrdonet, detta kan brinna av t ex som följd av felkoppling eller kortslutning vid LMM.

7. Signalen från luftmängdmätaren kan gå upp över 5 V på vissa varianter.

10 och 11, dessa pinnar kan ha olika funktioner på olika bilar.

12, ISO 9141 K , ledning för dubbelriktad datakommunikation. Används för felkodsavläsning med LED på Volvo, för kommunikation med handterminal "ISAT" på Saab. På tidiga Saab-styrdon är den ibland inte ansluten alls eller enbart kopplad som utgång.

14 och 15, ingångar som kan ha olika funktion på olika bilar.

16, ISO 9141 L, ingång för datakommunikation. Används som regel inte alls på Volvo, på Saab används den dels för att läsa av felkoder med blink på motorelektronikvarningslampan och dels för att initiera kommunikation med handterminal.

18. Uppgiften om frekvens etc ska nog tas med en nypa salt, gäller bara vid ett enda bestämt motorvarvtal/belastning.

19. EGR förekommer i princip bara på bilar för Californien, utgången kan användas för andra ändamål också.

26. Utgång för växlingsindikator, tycks vara ansluten i alla styrdon men används ytterst sällan.

30. Används för startmotorsignal på vissa bilar.

33. Tomgångsventilen kan alternativt vara ansluten till pinne 19 eller 34.

34. Hastighetsgivaren kan alternativt vara ansluten till pinne 32 på bilar som inte har kallstartventil.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-01-31 01:28 
Offline

Blev medlem: lör 07-01-06 23:45
Inlägg: 80
tack! men dock stämmer inte färgerna riktigt på min.. inte antalet kablar heller :(

har börjat köra lite lugnare, och ska nu se hur långt jag kommer på 23 liter... kört 8 mil nu och gått ungefär hälfen av tankningen enligt mätaren, så vi får se :)

_________________
Nuvarande:
Audi S6 -01
Audi A6 -98


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-24 16:35 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-15 21:16
Inlägg: 18
Ort: Östersund
Hej vad jag kan förstå har båda Lamdareglering och då är det bara at sjustera skruven på ett ungeför så sköter lamdan ressten några procent hit eller dit gör inget koppla bara in en multimeter på lamdan å kolla så den reglerar mellan ca 0.2-0.8 volt.

Sen at köra i 50/50 läget tror jag inte blir bätre kör du i e85 läge så ger den nog på allt vad spridarna går för på full chok vad jag förståt.

jag har ingen lamda så jag sjusterade bara med avgasmätarn på jobbet och går fin fint strax över litern milen


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011