Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 10:41

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Uppvärmd insugsluft?
InläggPostat: tis 08-05-20 21:01 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
Hur vore det om man värmde upp luften som går genom tomgångsventilen bara medan starmotorn går?
Då slapp man de extra utsläpp som fetning eller anrikning ger.
Om luften är ordentligt varm bör det gå lättare att antända blandningen i cylindern då den forfarande borde ha kvar lite av den ursprungliga värmen även efter att ha passerat insuget.
Min erfarenhet är att när bara motorn har tänt några gånger så går den snart rent.

Säg gärna imot mig detta är bara en spekulering.

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-20 21:07 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
nu kommer du snart så svaret att...
"Det är bättre att värma bränslet"

vilket inte jag anser att det är, tyvärr saknar jag anledning att experimentera då den startar på ren E85 vid -10.

så uppfinn en luftförvärmare att sätta på röret mellan tomgånsventilen och grenröret som ger kanske 500w och som går i några sekunder vid start,
och låt oss veta hur det fungerar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-20 21:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag instämmer, på bilar med centralinsprutning eller förgasare och eluppvärmt insugningsrör (en värmeplatta, oftast med flänsar eller piggar, som sitter rakt under förgasaren/spjällhuset) fungerar det utmärkt att "tjuvkoppla" den så att man kan slå på värmen 30 sekunder före start.
Däremot kyls ju värmeplattan kraftigt av det kalla bränslet, så vid riktigt svåra förhållanden (nedåt -20 °C) får man finna sig i att göra flera startförsök och låta förvärmningen stå på mellan dem, innan motorn går att hålla igång.
Värmeelementet brukar vara ett PTC-element, effekten är några hundra W när det är riktigt kallt men den avtar snabbt vid högre temperatur.

Exempel på bilar med denna lösning är så gott som alla VAG-bilar med förgasare eller centralinsprutning från början av 80-talet och framåt, Mercedes med 102-motor och förgasare, Ford Sierra med förgasare.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-03 09:43 
Offline

Blev medlem: tor 08-05-29 13:26
Inlägg: 38
Ort: Varberg
saab 900 2,3 har värmeplattor mellan motor och insug tror även att 2,0 har det med!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-03 12:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
svante skrev:
nu kommer du snart så svaret att...
"Det är bättre att värma bränslet"

vilket inte jag anser att det är, tyvärr saknar jag anledning att experimentera då den startar på ren E85 vid -10.

så uppfinn en luftförvärmare att sätta på röret mellan tomgånsventilen och grenröret som ger kanske 500w och som går i några sekunder vid start,
och låt oss veta hur det fungerar.


Hehe, ja men sen då?
Det är ju dålig förångning hela vinterhalvåret, inte bara efter starten..
Dessutom tror jag vi pratar 3000W snarare. (hårtork på 1500W hjälper inte iaf)
Men det är ju mer en spekulation...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-26 09:15 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
Min Smart har turbo så förvärmning kan väl inte ha så stor betydelse när den är varm för insugsluften går redan genom en laddluftkylare.

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-26 13:03 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 07:14
Inlägg: 188
Ort: Lycksele i Lappland
krassegrand skrev:
Min Smart har turbo så förvärmning kan väl inte ha så stor betydelse när den är varm för insugsluften går redan genom en laddluftkylare.


Hej !

Hmm...

Kanske att man kan skippa kylningen genom laddluftkylaren...
Bara en tanke...Har själv fixat det på Saaben...
att luften inte kyls av laddluftkylaren utan går direkt...

Kolla in någon dragster-motor med kompresser som använder etanol som bränsle..
Finns det någon laddluftkylare på den ?...Troligen inte...

Lycka till med funderingarna !

Hälsar Etalappen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-26 14:15 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
Har Du kunnat se någon skillnad i förbrukning med eller utan laddluftkylare?

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011