Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 11:43

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 08-06-17 05:34 
Offline

Blev medlem: sön 08-06-08 10:33
Inlägg: 19
Ort: Från
Hej
Har konverterat min V40 T4 -98 till 100% E85 med hjälp av Fuelcat (Funkar som Flextek). Den har kallstartsfunktion som kickar in under 20 grader C genom att öppna spridarna 7% mer (dvs totalt 37%).

Bilen går som en klocka när den är varm, men om tempen kryper under 15 så är den tjurig. Inga problem att starta, men den vill gärna dö om man gasar de första minuterna innan den blir varm (motortemp >50). Känns lite löjligt att vara tvungen att använda motorvärmare mitt i sommaren och livsfarligt när man ska korsa motortrafikleden strax utanför huset :-)...

Vill gärna höra era funderingar kring detta fenomen. Lösning?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-17 06:15 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
7% mer är för lite som kallstarttillskott. Pröva med att installera ett kallstartmotstånd.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-17 09:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är ganska typiskt om accelerationsanrikningen inte riktigt räcker till. Men det brukar inte vara några problem om man gasar försiktigt - trampa ner pedalen gradvis under ett par sekunder istället för att trampa ner tvärt till önskat gaspådrag.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-17 09:32 
Offline

Blev medlem: sön 08-06-08 10:33
Inlägg: 19
Ort: Från
Ja, det låter som en bra beskrivning på mitt problem. Om man gasar gradvis svarar bilen. Men problemet kvarstår ända till bilen blivit någolunda varm vilket gör det livsfarligt att köra.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-17 09:33 
Offline

Blev medlem: sön 08-06-08 10:33
Inlägg: 19
Ort: Från
GL skrev:
7% mer är för lite som kallstarttillskott. Pröva med att installera ett kallstartmotstånd.


Hur mycket bör det vara?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-17 17:07 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
I min hemmabyggda box ökar jag pulsförlängningen 60% under kallstart. Även detta kan visa sig i minsta laget en kall vinterdag.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-22 11:10 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-29 17:59
Inlägg: 114
Ort: Kristianstad
Den får förlite bränsle! Akta så inte du bränner avgasventilerna.

Jag konverterade min V40 för några år sen och den fick jag aldrig ordning på, det slutade med att jag sålde den och köpte en V50 1.8F som jag har nu.

_________________
Fredrik Volvo V50 1.8F Flexifuel, släpp loss naturens krafter............
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-22 18:22 
Offline

Blev medlem: sön 08-06-08 10:33
Inlägg: 19
Ort: Från
FiddeUBC skrev:
Den får förlite bränsle! Akta så inte du bränner avgasventilerna.

Jag konverterade min V40 för några år sen och den fick jag aldrig ordning på, det slutade med att jag sålde den och köpte en V50 1.8F som jag har nu.


Oj det lät dramatiskt. Vad jag har förstått är risken för brända ventiler klart överdriven. Dessutom verkar bilen enbart gå magert vid kallkörning.

Vad vad det som strulade med din V40?

Vilken resistans ska man addera till vattentempen för att uppnå ett kallstartsmotstånd? Bilen har ett EMS 2000-system(Nästan identiskt med Fenix) och ligger runt 2,5KOhm vid 20 grader på NTC:n. 10-20K?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-22 22:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Brända ventiler pga mager blandning är något som bara förekommer när man kör på bensin, inte på andra bränslen som t ex E85.

I det här fallet när det gäller att få den att gå lite bättre under varmkörningen tror jag inte man ska ta till så mycket som 10-20 kohm i serie. En gissning är att man bör lura styrsystemet till en motortemperatur ungefär 20 °C under den verkliga, och då kan gissningsvis omkring 5 kohm vara lagom. Men det är bara att prova sig fram! Det minsta seriemotstånd som får motorn att sköta sig bra bör bli lagom.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-24 16:54 
Offline

Blev medlem: sön 08-06-08 10:33
Inlägg: 19
Ort: Från
Hej
Har nu kastat in en trimpott på 20K i serie med vattentempgivaren och, som Torbjörn föresåg, går bilen som en klocka mella 5-7 KOhm. Startar direkt och ingen tendens till självmord vid gaspådrag. Bara att vrida av potten när motortempen kommer.

Kanske lite tidigt att ropa hej innan man hoppat ner i bäckenet, men för satan det funkar än så länge!

Tack alla för hjälpen :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-24 19:26 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 00:58
Inlägg: 40
ta en bild o lägg ut?Du har läst om mitt liknande problem , har du lust o dela med dig av lösningen?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-24 20:12 
Offline

Blev medlem: sön 08-06-08 10:33
Inlägg: 19
Ort: Från
kroona skrev:
ta en bild o lägg ut?Du har läst om mitt liknande problem , har du lust o dela med dig av lösningen?


Nja inte mycket att ta bild på, men lösningen har jag precis skrivit.
Dvs lägg ett motstånd i serie med bilens vattentempsensor (Sitter i termostathuset på vänster sida om motorn). Använd gärna en trimpott (finns på Elfa) som du sätter i kupén. Trimpotten, som ger möjligheten att ändra motståndet, är ett bra alternativ då den resistansen som krävs för att bilen ska gå bra kommer ändras beroende på verklig utetemp. Testa med 5-6 kOhm innan start. Behåll resistansen tills bilen blir varm (om det behövs). Din bil kanske bara behöver starthjälp för att sedan sköta resten själv. Prova dig fram till den inställning som passar just din bil.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011