Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 12:55

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 08-06-24 15:39 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 00:58
Inlägg: 40
Hej!
Har konverterat min s70 -98 Turbo med större spridare
Bilen går kalas varm startade även vid kall temp ca 10-15 grader rätt lätt och fort.
Dock nu så här 2 tankar senare dvs över 100 Mil nånting så är den svårtstad som attan på morgonen som imorse 10 grader, fick nöta 5 gg på starten..
Även när jag åkte från jobbet kl 4 då har bilen ändå stått i ute i solen hela dagen
Temp låg runt 20 enligt bilens yttertempmätare.

Första gången jag tankade så fanns kanske 5L bensin resten E85 ca 65L
då starta den som när den gick på 100%BF95
Nästa tank 100%e85 då fick jag nöta något längre på starten (men inte mycket!),allså OK
Men nu är den hopplös att få igång..

Har ni några teorier?Byta Bränslefilter?Filtret har gått 10000 mil på BF95 Och ungefär 100 mil på E85
Har köpt Bränslefilter nu då bilen ska servas och filtret ska bytas nu i vilket fall.
Läste även att avgasventilerna kan brännas om bilen beter sig så här?
Läste även ett inlägg där en person sa tvärtom?!
Tacksam för svar!
Mvh Björn-Nöjd förövrigt med E85 konverteringen :D


Senast redigerad av kroona ons 08-06-25 21:13, redigerad totalt 1 gång.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-24 16:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Kolla lambdafunktionen!
Kanske är sonden på väg att ge upp och då driver adapteringen iväg på några tankar E85.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-24 17:00 
Offline

Blev medlem: sön 08-06-08 10:33
Inlägg: 19
Ort: Från
Har ingen lång erfarenhet på ämnet men min bil (v40) beteede sig på samma sätt. Kan tänka mig att bilen tar 1-3 tankar E85 innan den anpassar sig. När den väl har gjort det kommer den gå skitbra när den är varm men sur att starta samt vara känslig för gaspådrag när den är kall. Jag har löst det med ett kallstartsmotståd och är, än så läng, skit nöjd.

Kolla tråden: http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=3297


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-24 19:18 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 00:58
Inlägg: 40
Ska kolla sonden..Kan göra de via datorn på jobbet tror jag..
Ska även ta bort batt polen bara för att testa om de gör något..

Har tittat på de där med motstånd, men läste även att de lurar ju datorn hela tiden om motorns temp väl eller är de fel?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-24 19:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
När man kopplar in ett kallstartmotstånd så monterar man alltid en strömbrytare för att kortsluta motståndet efter start. Helst väljer man en återfjädrande strömbrytare, så är det ingen risk att glömma motståndet inkopplat.

På en så pass modern bil som '98 är det inte 100 % säkert att adapteringen nollställs för att man lyfter av batteripolen. Det förekommer att styrdonets adapteringsminne är av en typ (eeprom) som inte kräver strömförsörjning. I så fall måste man använda handterminal eller dator kopplad till diagnosuttaget för att nollställa.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-24 19:59 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 00:58
Inlägg: 40
Okej ska kolla på jobbet om jag kan nollställa adaptionerna har för mig jag kunde de på just min bil...

Men lamdan då, vad bör jag ha för värden?
varm kall motor?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-24 20:01 
Offline

Blev medlem: sön 08-06-08 10:33
Inlägg: 19
Ort: Från
torbjorn skrev:
När man kopplar in ett kallstartmotstånd så monterar man alltid en strömbrytare för att kortsluta motståndet efter start. Helst väljer man en återfjädrande strömbrytare, så är det ingen risk att glömma motståndet inkopplat.


Sant, men då förlorar man möjligheten att justera blandning så att bilen går riktigt bra under uppvärmningen (Seg/dö vid gaspådrag). Det värsta som kan hända om man glömmer resistansen "på" är att bilen drar lite för mycket bränsle alt att den går dåligt när den väl blir varm.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-24 20:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Menar du lambdavärde uppmätt med avgasanalysator, eller menar du spänning över lambdasonden, eller menar du värden man får ut via bilens diagnosuttag?

Mätt med avgasanalysator ska lambda alltid vara så gott som lika med 1 vid de fall då motorn ska gå lambdareglerat (alltså i princip alltid utom vid kall motor, fullgas eller motorbromsning).

När motorn går lambdareglerat så ska spänningen över lambdasonden växla regelbundet mellan 0 och 1 V, växlingarna sker fortare ju större gaspådraget är. Oftast sker de fortare än vad en vanlig digitalmultimeter hinner visa, så den kommer att visa något fladdrande och slumpmässigt värde mellan 0 och 1 V. Vid fullgas eller kall motor bör spänningen över lambdasonden vara ständigt knappt 1 V , och då bränslet stängs av vid motorbromsning ska spänningen gå ner till 0.

När det gäller mätvärden man får via diagnosuttaget så beror det helt och hållet på den programvara som presenterar dessa, vad man kan läsa av och hur värdena visas.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-24 20:09 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 00:58
Inlägg: 40
torbjorn skrev:
Menar du lambdavärde uppmätt med avgasanalysator, eller menar du spänning över lambdasonden, eller menar du värden man får ut via bilens diagnosuttag?

Mätt med avgasanalysator ska lambda alltid vara så gott som lika med 1 vid de fall då motorn ska gå lambdareglerat (alltså i princip alltid utom vid kall motor, fullgas eller motorbromsning).

När motorn går lambdareglerat så ska spänningen över lambdasonden växla regelbundet mellan 0 och 1 V, växlingarna sker fortare ju större gaspådraget är. Oftast sker de fortare än vad en vanlig digitalmultimeter hinner visa, så den kommer att visa något fladdrande och slumpmässigt värde mellan 0 och 1 V. Vid fullgas eller kall motor bör spänningen över lambdasonden vara ständigt knappt 1 V , och då bränslet stängs av vid motorbromsning ska spänningen gå ner till 0.

När det gäller mätvärden man får via diagnosuttaget så beror det helt och hållet på den programvara som presenterar dessa, vad man kan läsa av och hur värdena visas.


Va lite otydlig sist men jag fick förklarat av dig precis de jag undrade Tack!
Avgasmätare har vi på jobbet också dock trasig, haha
Så för att undersöka ev fel så får jag nog mäta på något annat sätt..
Bäst vore om vi fick igång avgasmätaren, ska säga till chefen att den ska lagas imorgon
Får återkomma med ev mät resultat i någon form


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-25 21:19 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 00:58
Inlägg: 40
Uppdat!
Imorsen var bilen äänu mera svårstartad än vanligt trots varmare väderlek än tidigare
Motorvarningslampan"Miljölampan" började lysa nån sekund för att sedan slockna..
In till jobbet och kollade felkoder-Lambda signal kortsluten/Avbrott
Aja, provade radera koderna vilket gick,raderade även adaptionerna
Koderna försvann och kom inte åter efter en sväng.
Avslutade dagen och började åka hem, kom ca 5 km så började lampan åter lysa
Allt som heter laddtryck försvann..åkte hela vägen hem dock precis innan parkering så laddade jag på då gick de helt plötsligt??!fullt ladd men lampan lyser
Aja misstänker Sonden framför kat då felkoden antydde de iaf sedan tidigare
Har ju dubbla sonder på bilen föressten..
Jo,mätte även lambda värdet via OBD fick ett värde på 0,99 till 1,22!!
Kass sond före katt?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-25 23:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ja, det låter som det. Antingen fel på lambdasonden eller också skadat kablage (kortslutning eller avbrott).

De flesta motorstyrsystem med dubbla lambdasonder kan i nödfall lambdareglera med bara den bakre lambdasonden, men det går inte så bra, det blir en långsam reglering med stora svängningar i lambdavärdet. Detta för att katalysatorn lagrar upp syre och jämnar ut snabba variationer i lambdavärdet, så det dröjer flera sekunder innan en ändring i bränsleblandningen vid motorn slår igenom vid den bakre lambdasonden.
Man använder för övrigt den funktionen för att övervaka katalysatorn. Om signalen från den bakre lambdasonden följer med för snabbt vid en ändring av bränsleblandningen så tyder det på att katalysatorn har gjort sitt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-06-26 09:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Du fick ju en felkod på att främre lambda var avbrott i eller kortslutning.
Då är det väl det.
Värdet på lamdasignalen skall mer specifikt pendla kring 0.45V. Innan katten tänt och i vissa fall när motorn inte går i cloosed loop pga ngt litet feil (ej fullgas alltså) är det lätt att se om det "frysta" värdet är iaf i närheten av 0.45V.
Där får du ett värde direkt ur adapteringsminnnet vilket kan vara intressant ur felsökningssynpunkt.
Med bensin (eller fullt ut etanolkonverterad till exakt samma syrebehov) och allt i ordning på motorn så bör det vara 0.45V på alla varvtal o laster utom vi fullgas, just efter en nollställining av adapteringen.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-06-26 19:19 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 00:58
Inlägg: 40
Uppdat igen!
Tack för era svar!
En nya orginal sond sitter nu på plats..
Innan jag bytte sond så provade jag att dra ur kabelsticken och motorn reagerade så de stärkte mitt problem..
den borde iaf reagerat något om sonden varit hel?!
Men är den iaf bytt och bilen har körts ca 3 mil efter bytet o ingen lampa lyser..
Återstår att se hur kallstarten imorgon bitt blir.
Väntar med spänning.

Ett riktigt avgastest ska göras inom kort också för att kolla
återkommer


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011