Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 08:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Spridarvärmning
InläggPostat: tis 08-07-01 18:38 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-23 20:48
Inlägg: 34
Ort: Säffle
Hej!

jag har nyligen konverterat min Honda Civic till etanol m.h.a. Flexitune Sequential och det har fungerat perfekt! Bortsett från starterna. Det spelar i princip ingen roll hur varmt det är ute, det krävs ändå ca 15s på startmotorn innan den går igång. Och då har jag max choke på Flexitune.

Hur löser jag då problemet? Någon bensintank i motorrummet vill jag inte ha av säkerhetsmässiga skäl.

Läste något om att höja bränsletrycket skulle hjälpa mot kallstart, stämmer detta? Då jag har en japansk bränslepump som gått 16000mil kanske denna inte orkar pumpa upp trycket tillräckligt?

Kallstartsmotstånd skulle kanske hjälpa? Men jag tycker inte om att behöva trycka in en massa extra bränsle om det inte är ända vägen ut? Det jag egentligen har funderat mest på är förvärming av spridarna m.h.a. värmetråd som då lindas runt spridarna.

Med antagande om att spridarna väger ca 0,3kg och att jag skulle höja temperaturen 20 grader under 20s skulle det gå åt 600W för alla fyra. Räcker det kanske med att värma två st? 600W är precis vad mitt batteri skulle klara av. Men frågan är då: skulle detta hjälpa?

Vilket allternativ är bäst? Något annat?

MVH Tobias


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-01 18:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Att öka på kallstartanrikningen, exempelvis med ett s k kallstartmotstånd, är nog den bästa lösningen ändå.

Om man ska laborera med elektrisk förvärmning så vore det nog mer intressant om man kunde få dit någon slags värmeplatta eller värmekropp mitt i varje insugningsport, som bränslet från spridarna kan träffa och förångas av. Ungefär som insugningsrörsförvärmningen ofta är gjord på motorer med centralinsprutning eller förgasare. I de fall där en sådan förvärmning är elektrisk (t ex alla VAG 1,8 l-motorer med centralinsprutning) så är den ett utmärkt kallstarthjälpmedel.

Förresten, vilken årsmodell är det på din Civic? Vet du om den har någon extra kallstartventil för kallstartanrikningen? I så fall hjälper inte Flexitune's kallstartfunktion eftersom de ordinarie spridarna troligen överhuvudtaget inte kopplas in förrän motorn har startat. I så fall måste man istället ordna en egen strömbrytare för att kunna styra kallstartventilen för hand.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-01 19:31 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-23 20:48
Inlägg: 34
Ort: Säffle
Är det detta som är kallstartsventilen: FIV = Fast Idle Valve (är denna ventil som ser till att öka tomgången då motorn är kall genom att släppa in mer luft i plenumet)

Isåfall vet jag att jag har en sådan! För övrigt är det en 89 med insprutning och 107 pigga kusar orginal :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-01 21:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nej, det är det inte. FIV kan man nog snarare kalla för tomgångsventil eller tomgångsmotor, om den används för "aktiv" tomgångsreglering, eller tillsatsluftslid (på Bosch-språk) om det är en bimetallstyrd historia.

Kallstartventilen kan tänkas heta något med start injector, cold start valve eller något liknande. Tyvärr brukar de japanska biltillverkarna anstränga sig för att hitta på egna namn och egna trebokstavsförkortningar på varenda liten pryl i motorstyrsystemen, så det är svårt att komma med några allmängiltiga förslag.
Helt klart är i alla fall att Toyota fortfarande använde en separat kallstartventil en bit in på 90-talet, långt efter att alla europeiska biltillverkare hade gått över till att använda de vanliga spridarna för kallstart.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-01 22:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Förresten, vilken årsmodell är det på din Civic? Vet du om den har någon extra kallstartventil för kallstartanrikningen? I så fall hjälper inte Flexitune's kallstartfunktion eftersom de ordinarie spridarna troligen överhuvudtaget inte kopplas in förrän motorn har startat. I så fall måste man istället ordna en egen strömbrytare för att kunna styra kallstartventilen för hand.


Visst hjälper Flexitune till vid en kallstart och chokar extra genom att förlänga spridarpulserna.
Men om bilen har kallstartventil så kanske det blir ännu snålare än annars.
Dock borde det kanske krävas även manuell styrning av kallstartventilen eftersom en del av kallstartanrikningen ju sker via den.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-01 22:24 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-23 20:48
Inlägg: 34
Ort: Säffle
Okej, då tror jag att jag inte har någon kallstartsventil. För denna kan det väl inte vara: EACV = Electronic Air Control Valve (håller koll på hur mkt luft som passerar in i plenumet genom signaler från ECUn)???

Har iaf lyckats lokalisera vart temperaturgivaren för luften sitter (TA sensor), det är väl på den jag ska koppla in ett motstånd eller rättare sagt en trimpotentiometer. Frågan är då bara hur mycket jag måste "lura" datorn för att det ska bli bra! Räcker det med 20 grader? Och kan bilen ta skada av att jag lurar den ner till låt säga -40 grader (om det är -20 grader ute)?!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-01 23:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är inte lufttempgivaren utan motortempgivaren du ska ansluta kallstartmotståndet till. Det brukar bli lagom att simulera en motortemperatur som ligger 20 °C under den verkliga.

Lufttempgivaren används bara för "finkorrektion" av bränsleblandningen, för att korrigera för att luftens densitet ändras med temperaturen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-02 17:46 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-23 20:48
Inlägg: 34
Ort: Säffle
Okej, då har jag fattat fel! Men vart sitter den då? Är det den som sitter på kylaren? Någon annan tempmätare hittar jag inte? Trodde nämligen att den bara var för fläkten?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-02 17:52 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
4Honda skrev:
Okej, då har jag fattat fel! Men vart sitter den då? Är det den som sitter på kylaren? Någon annan tempmätare hittar jag inte? Trodde nämligen att den bara var för fläkten?


Brukar sitta nära vattenpumpen på blocket. Den på kylaren är i mitt fall en termostat som klickar till när temperaturen är hög och startar då elfläkten.

För övrigt blev jag intresserade av din lösning att värma spridarna. Tycker du skall prova det om det är möjligt. Alltid spännande med olika typer av tekniklösningar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-02 19:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är också vanligt att motortempgivaren (oftast är det ju två stycken, en för tempmätaren och en för motorstyrsystemet) sitter på eller i närheten av termostathuset, eller där vattenuttaget till värmepaketet sitter.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-02 19:10 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-23 20:48
Inlägg: 34
Ort: Säffle
Jo, precis vad jag tycker också! Men är rädd för att det inte går att värma dem tillräckligt mycket. En annan lösning jag också har i åtanke är att montera in en värmetråd i fuelrailen, problemet blir väl att få det hela tätt men det borde väl gå med nått superlimm.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-02 19:11 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-23 20:48
Inlägg: 34
Ort: Säffle
torbjorn skrev:
Det är också vanligt att motortempgivaren (oftast är det ju två stycken, en för tempmätaren och en för motorstyrsystemet) sitter på eller i närheten av termostathuset, eller där vattenuttaget till värmepaketet sitter.


Hittade den just! Du hade alldeles rätt den satt vid termostathuset. Nästa fråga blir då: Ökar motståndet med ökad temperatur eller är det tvärtom?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-02 19:27 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
4Honda skrev:
torbjorn skrev:
Det är också vanligt att motortempgivaren (oftast är det ju två stycken, en för tempmätaren och en för motorstyrsystemet) sitter på eller i närheten av termostathuset, eller där vattenuttaget till värmepaketet sitter.


Hittade den just! Du hade alldeles rätt den satt vid termostathuset. Nästa fråga blir då: Ökar motståndet med ökad temperatur eller är det tvärtom?


Motståndet minskar vid ökad temperatur. Tänk dig själv.. Kalla människor vid kall väderlek trängs och när det är varmt går de ifrån varandra för det är varmt..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-02 19:42 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-23 20:48
Inlägg: 34
Ort: Säffle
Haha Jo jag trodde att det var så med, kopplade in en 10kohm potentiometer och den starta direkt när jag hade den inställd på 10kohm. Men det ska dock tilläggas att motorn var ca 40grader.

Så till nästa fråga: Måste jag vrida tillbaks potentiometern till 0ohm efter att den startat? Eller sköter det sig självt, när choken går ur? Sen varva den ju 3000rpm på tomgång istället för 2000 som det brukar, gör detta något?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-02 19:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ja, du måste ställa tillbaka potentiometern till 0 ohm när motorn har startat, annars "tror" insprutningssystemet att den fortsätter vara kall och drar alltså på varmkörningsanrikning för fullt, håller hög tomgång, kopplar inte in lambdaregleringen osv.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011