Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 12:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-02 19:57 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-23 20:48
Inlägg: 34
Ort: Säffle
Okej! Tack så mycket för det snabba svaret! Det är inte så bra att ha den under motorhuven med andra ord...

Men dessa snabba "konstgjorda temperaturskillnader" gör ingen skada för motorn eller så? Jag tänker på att man snabbt ändrar "tempen" när man vrider tebax potentiometern.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-02 21:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nej, möjligen skulle insprutningssystemet kunna uppfatta de snabba resistansändringarna som fel på tempgivaren och därmed tända motorelektronikvarningslampan och ge felkod.
Om så är fallet, så kan man nog undvika det genom att vrida tillbaka poten sakta och lite i taget under första minuten efter start. Det kan man ju också utnyttja om det visar sig att motorn behöver lite extra varmkörningsanrikning medan den är kall.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-02 23:09 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
4Honda skrev:
Haha Jo jag trodde att det var så med, kopplade in en 10kohm potentiometer och den starta direkt när jag hade den inställd på 10kohm. Men det ska dock tilläggas att motorn var ca 40grader.

Så till nästa fråga: Måste jag vrida tillbaks potentiometern till 0ohm efter att den startat? Eller sköter det sig självt, när choken går ur? Sen varva den ju 3000rpm på tomgång istället för 2000 som det brukar, gör detta något?


Du kan ju sätta en brytare i kretsen med potentiometern med.. Så slår du till den när du kallstartar och slår ifrån efter nån stund när bilen går bra..

Tid beroende på temperatur..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-03 02:22 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1119
Ort: Närke
knutte skrev:
Motståndet minskar vid ökad temperatur. Tänk dig själv.. Kalla människor vid kall väderlek trängs och när det är varmt går de ifrån varandra för det är varmt..

Det beror ju i och för sig på om man har ett NTC- eller ett PTC-motstånd.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-03 08:26 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-23 20:48
Inlägg: 34
Ort: Säffle
Jag vet att motståndet ökar med minskad temp, vad har jag då för motstånd?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-03 08:37 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-02 08:56
Inlägg: 21
Ort: Från
jag mistänker att det är samma sensor som sitter i Accord 86-89 PGM-FI (heter TW sensor på honda språket). I så fall standarden är:

0.98-1.34kohm at 40C(104F)
0.22-0.35kohm at 80C(176F)

mät och kolla om det stämmer

jag kan inte posta bilder än, men det verkar vara linjärt...börjar vid 20kohm vid -20C och går till 0.1 kohm vid 120C. Rita en diagram så får du en hyfsad bild...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-03 09:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Med största sannolikhet i grund och botten samma givarkaraktäristik som t ex Bosch har använt sedan många år.
Teoretiskt sett borde den givaren ha 1175 ohm vid +40 °C och 322,5 ohm vid +80 °C.

Fullständiga data för givaren finns här:
http://www.epcos.com/inf/50/db/ntc_06/L ... __K220.pdf

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-03 17:12 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-23 20:48
Inlägg: 34
Ort: Säffle
Tin skrev:
jag mistänker att det är samma sensor som sitter i Accord 86-89 PGM-FI (heter TW sensor på honda språket). I så fall standarden är:

0.98-1.34kohm at 40C(104F)
0.22-0.35kohm at 80C(176F)

mät och kolla om det stämmer

jag kan inte posta bilder än, men det verkar vara linjärt...börjar vid 20kohm vid -20C och går till 0.1 kohm vid 120C. Rita en diagram så får du en hyfsad bild...


Den heter TW sensor men att funktionen mellan temp och grader är linjär stämmer inte om man kollar på Hondas WSM. Jag bifogar diagrammet som en bild. Enligt diagrammet skulle då den som Torbjorn länka till stämma bättre.



Bild

Jag laddade på 10kohm extra imorse då det var 10 grader ute. Det skulle innebära att jag lurade datorn att det blev ca -15 grader, vilket är en temp skillnad på 25 grader. Men då startade den direkt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-03 18:45 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1119
Ort: Närke
4Honda skrev:
Jag vet att motståndet ökar med minskad temp, vad har jag då för motstånd?

NTC - Negative Temperature Coefficient. Kurvan pekar neråt med ökad temp.


(PTC - Positive Temperature Coefficient, kurvan pekar uppåt.)

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-03 18:54 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-23 20:48
Inlägg: 34
Ort: Säffle
Aha, tack för den informationen :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-03 19:17 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1119
Ort: Närke
Det man egentligen behöver är en brantare temperaturkurva. Riktigt brant, då kunde man parallel-koppla den med ett 15-20kOhm (eller en flackare NTC för -20°-starter). Jag skulle vilja ha något man inte behöver övervaka, utan är helautomatisk. Helst då med passiva komponenter, för driftsäkerhetens skull.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-07 19:15 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-23 20:48
Inlägg: 34
Ort: Säffle
Då bilen drog 0,875l/mil blandad körning (snålkörning), 1 mil landsväg och några km stadskörning på morgon och eftermiddag. Det användes inte någon motorvärmare. Ca 11 grader på morgonen och 15-20 på eftermiddan.

Den drog (med dålig lambdasond) 0,78l/mil landsväg (ingen snålkörning!), utan förvärmaren. Vilket borde bli betydligt mindre med förvärmaren (ska testas nu till helgen). Jag tror att den drar väldigt mycket bränsle just vid varje kallstart. Därför vill jag kunna värma etanolen innan jag startar bilen. Detta skulle genomföras med en värmetråd som går genom fuelrailen. Frågan är då om denna hindrar etanolen från att nå spridarna? Tråden i fråga är en 1mm tjock Kanthaltråd på 40cm ett varv i fuelrailen (igenom och tebax). 200W skulle höja tempen ca 30 grader, vilket borde vara lagom. Batteriet skulle också klara av detta.

Frågan är då om detta alternativet är bättre än att värma varje spridare individuellt?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-10 00:06 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1119
Ort: Närke
Har du funderat på hur du ska dra vämetråden utifrån, genom slangen, in till fuel-railen? Genomförningen behöver ju tåla minst 4-5 Bar för att vara någorlunda säkert...

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Värma etanolen
InläggPostat: tor 08-07-10 09:01 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
På förra forumet, som förolyckades, fanns det många trådar om att värma etanolen i fuelrailen med ett glödstift, och flera experimentbilder fanns också. Det finns alltså praktiska erfarenheter någonstans. Signaturen "etalappen" värmer sin fuelrail från utsidan, och det bör väl också fungera?

Grubbla lite över detta, det kanske är en möjlighet, och håll forumet informerat. Du kanske löser upp någon svår knut?

Personligen skulle jag nog titta på en motorvärmare i stället. Men det är min åsikt. :P


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-10 10:51 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-23 20:48
Inlägg: 34
Ort: Säffle
Mabuse: Det är just där problemet ligger... Det blir nog så att jag testar att värma spridarna och linda tråden runt dem. Sen får man se om det hjälper eller inte..

Nyfiken: Jo, jag ska klura ytterligare några dagar innan jag sätter igång. En motorvärmare är dock otänkbart då det krävs 220V och det ahr man inte överallt.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011