Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 22:03

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 08-07-03 18:27 
Offline

Blev medlem: sön 08-06-22 16:49
Inlägg: 15
Ort: Från
Hej!
Har skrivit i en annan tråd om min S4a...
Tänkte nu ta å bygga ett kallstartsmotstånd, med antingen ett NTC-motstånd eller en trimpott.
Bifogar ett (litet) diagram över ECU´ns tempsensor, vad den har för värden.
Någon som har nåt bra tips om vad man bör köra med för motstånd?
Funderar på att det bör ligga kring 11kOhm vid användande av ett vanligt motstånd?
Rekommendation för NTC-motstånd och/eller trimpott?

/David

Okej då, man får tydligen inte posta bilder/länkar än...
Hur gör man då? Spammar forumet med 3 inlägg till? :)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-03 19:46 
Offline

Blev medlem: sön 08-06-22 16:49
Inlägg: 15
Ort: Från
Okej, funkar fortfarande inte med bilden, jobbigt... :(


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Bild
InläggPostat: tor 08-07-03 19:47 
Offline

Blev medlem: sön 08-06-22 16:49
Inlägg: 15
Ort: Från
Okej, här kommer bilden nu då...
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-03 20:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Vad man ska ta till för kallstartmotstånd beror ju också på hur snål biltillverkaren har varit med kallstartanrikningen från början. Se de andra trådarna som är på gång i den här avdelningen av forumet!

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Helt rätt
InläggPostat: tor 08-07-03 20:11 
Offline

Blev medlem: sön 08-06-22 16:49
Inlägg: 15
Ort: Från
Jodå, har läst de flesta trådarna, och kollat på elfa´s hemsida men är inte så inne på alla begrepp inom finelektroniken :-)
Kanske vore bäst att köra på en trimpott först då för att kunna ställa in å se vad som passar motorn bäst i olika lägen...? :


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-03 20:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ja, det är nog bäst. Då har du ju också möjligheten att behålla en del extra resistans under varmkörningen om det skulle behövas.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Trimpott
InläggPostat: tor 08-08-21 17:06 
Offline

Blev medlem: sön 08-06-22 16:49
Inlägg: 15
Ort: Från
Monterade en trimpotentiometer på 22kOhm så att man kan prova sig fram, hade en multimeter för att se hur jag låg till :)
Står på ca 5 kOhm nu och det verkar funka bra med 5 bars bränsletryck.
Ska se om jag får tid att göra nån snygg montering av allt nån gång också:)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Funkar inte längre :(
InläggPostat: fre 08-09-26 07:36 
Offline

Blev medlem: sön 08-06-22 16:49
Inlägg: 15
Ort: Från
Allt har funkat kanon och bilen har startat klockrent med knappen intryckt (medan man får tjura några ggr utan den), ända ner mot 2 grader som det varit kallast hittils...
Men! För en dryg vecka sen så verkar det inte funka längre...
Det verkar inte göra någon större skillnad med knappen på eller av, har provat vrida upp till 10kOhm också och kanske att det blir lite bättre, men jag vet inte...
Har mätt upp knappen och motstånden och allt ser exakt likadant ut som tidigare bara att den blivit jäkligt svårstartad (kall). Varm går det hur lätt som helst.
Vad tusan har hänt? Detta skedde ungefär i samband med byte av ventilkåpspackning, men kan för mitt liv inte förstå hur det skulle hänga ihop med saken?

Tacksam för alla tips.

/David


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-09-26 08:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Mät spänningarna från vardera sidan av kallstartmotståndet till jord och kolla om och i så fall hur de ändrar sig när du trycker på knappen, det kanske kan ge en del ledtrådar till fortsatt felsökning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-09-26 21:10 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Själv lödde jag ikväll ihop ett avbrott i en lödning i kallstartmotståndskretsen med samma konsekvens som Gulten beskrev.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011