Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 22:23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 08-07-07 03:34 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 08-07-05 03:30
Inlägg: 46
Ort: Gjøvik
Pulsarplugger.. noen som har prøvd dette? pulstarplug.com

change2e85.com påstrår disse pluggene vil forbedre kaldstart. De lover også bedre ytelse på motor og mindre forbruk pga bedre forbrenning..

Tenker på å lage en liten kaldstart ordning i motoren. Noen som har prøvd å lage en liten tank til bensin i motorrommet? (1 liters e.l) og koble en pumpe på denne? ved å sette på en T-rør mellom den som kommer fra tanken og den som kommer fra hjelpetanken kunne man aktivert den ekstra bensinpumpen når man kaldstarter bilen og få bensin inn i motoren de første 30 sec... man kan ved hjelp av ett rele og en vippebrter laget en kurs som "slo av" bensinpumpen fra hovedtanken og slo på den lille kaldstartsbensintanken.. når bilen har gått en liten stund kunne man slå av bryteren og hovedpumpen aktivertes samtidig.. Håper noe kan advare meg hvis dette høres dumt ut.. :lol:


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-07 06:08 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
"Pulsarplugger" tror jag inte på alls. Använd vanliga standardstift till din motor.

Extra bensintank är säkert möjligt men pröva först med kallstartmotstånd, det är mycket enklare (och mindre brandfarligt) se t ex http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=3138
+ andra saker under ämnet "Kallstarter".

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-07 15:13 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 08-07-05 03:30
Inlägg: 46
Ort: Gjøvik
Hm.. du har nok rett.. ser at flere har skrevet om samme ideen når jeg leter litt også.. :?

Kaldstartsmotstand ja.. hvordan fungerer egendlig det? Forstår jeg det rett at det gir mer drivstoff til motoren når den er kald? Og hvordan vil da bilen oppføre seg om jeg må fylle bensin på tanken? Vil jeg da drukne bilen ved kaldstart? :?

Noen som har noen linker med bilder som viser til hvordan dette ser ut og fungerer? :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-07 17:59 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Kaldstartsmotstand virker slik at du kobler inn en motstand av passende størrelse i serie med bilens kjølevannstemperatursensor. ECUn vil da tro at motoren er langt kaldere enn den er, og kaldstartsanrikningen ("automatchoken") blir deretter. Siden motstanden bare brukes i startøyeblikket og noe etter (og bare når man har etanol i tanken), er det koblet en bro rundt motstanden. Når kontakten i denne parallellkoblingen er brutt vil motstanden være koblet inn, og temperaturen oppfattes av ECU som lav. Ellers har parallellkoblingen kontakt, og det er bare kjølevannstemperatursensoren som gir sitt bidrag til motstanden. Skal man bruke en trykknapp må man altså ha en som bryter kretsen når den er trykket inn, altså motsatt av normale trykknapper.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-07 19:04 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 08-07-05 03:30
Inlägg: 46
Ort: Gjøvik
Det låter jo ganske genialt :) Og virker mye tryggere enn en bensintank i motorrommet :lol:

Men får man tak i slike motstander ferdige ( så fall hvor?) ?? Eller er dette noe man må lage selv?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-07 19:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Motstånd och liknande går att få tag i på varje firma som säljer elektronikkomponenter (t ex Elfa eller Farnell), annars går det att plocka ur elektronikskrot man har liggande (gamla tv-apparater, bilstereo, datornätdelar osv).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-07 21:47 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 08-07-05 03:30
Inlägg: 46
Ort: Gjøvik
OK! :)

Skjønner.. jeg må sette inn en motstand for å lure motoren til å tro at det er kaldere enn det virkelig er.. :) dette er jo basic elektronikk så lang jeg forstår.. det eneste jeg lurer på.. hvordan vet jeg hvor stor motstand som skal til for min motor (er det en formel på å rekne det ut? ) ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-07 22:20 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Det finnes nok ingen fasit, men du kan jo starte med å fortelle hva slags bil (og styresystem hvis du vet) det er snakk om. Det kan hende man må prøve seg fram, evt. installere et potensiometer.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-07 23:01 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 08-07-05 03:30
Inlägg: 46
Ort: Gjøvik
OK..

Styresystemet vet jeg lite om.. ganske ny i feltet.. :wink:

Men jeg har en Suzuki Baleno GLX 4WD 1999 model, om dette hjelper :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-08 22:00 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 08-07-05 03:30
Inlägg: 46
Ort: Gjøvik
magnul skrev:
Kaldstartsmotstand virker slik at du kobler inn en motstand av passende størrelse i serie med bilens kjølevannstemperatursensor. ECUn vil da tro at motoren er langt kaldere enn den er, og kaldstartsanrikningen ("automatchoken") blir deretter. Siden motstanden bare brukes i startøyeblikket og noe etter (og bare når man har etanol i tanken), er det koblet en bro rundt motstanden. Når kontakten i denne parallellkoblingen er brutt vil motstanden være koblet inn, og temperaturen oppfattes av ECU som lav. Ellers har parallellkoblingen kontakt, og det er bare kjølevannstemperatursensoren som gir sitt bidrag til motstanden. Skal man bruke en trykknapp må man altså ha en som bryter kretsen når den er trykket inn, altså motsatt av normale trykknapper.



Hei! Jeg har kokalisert hvor denne sitter.. men det skyter ut tre ledninger fra denne... hvordan skal jeg kunne måle hvilken av ledningene motstanden sitter på ?

Ps: Jeg merket meg at hver gang jeg koblet disse ut (sitter på en kontakt) så starter kjøleviften på radiatoren..

_________________
Suzuki Baleno GLX 4WD 1999 -- Etanol konventert 26/6-2008 :)

Omkonventert med Flexitune Auto 4 29 august 2009 :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-08 22:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det bästa är nog att studera elschemat för bilen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-08 23:58 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 08-07-05 03:30
Inlägg: 46
Ort: Gjøvik
hm.... jeg vet ikke om det er å oppdrive så lett??!??

Tenker jeg prøver å måle motstanden med et multimeter på kablene (om det er mulig) i morgen og ser hvilke som forandrer verdi.. eller er jeg helt på bærtur nå? :?

_________________
Suzuki Baleno GLX 4WD 1999 -- Etanol konventert 26/6-2008 :)

Omkonventert med Flexitune Auto 4 29 august 2009 :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-09 08:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det brukar inte vara något större problem att hitta elschemor för bilar på nätet. Om samma bilmodell har sålts i USA, så finns säkert uppgifter om den i Alldata, som brukar gå att "hitta" på olika fildelningssiter.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011