Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 19:55

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 100 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-12-12 13:55 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Jo men jag tänkte inte på just avgasröret utan jag tänkte på E96 i alla slangar och rör innan det förbränts. När man kör E85 slipper man ju vattendelen.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-12-12 21:23 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Henrik Jansson skrev:
GL skrev:
------Man behöver naturligtvis inte raketkunskap för att förånga etanol men vad som fattas är praktiska försök som visar att det verkligen fungerar. Hittills har jag bara sett diverse förhoppningar om att detta skall gå lätt och enkelt men inga dokumenterade försök som visar att det fungerar i praktiken. Så stödbränsle av något slag är nog det lättaste att åstadkomma, det har ju iallafall provats och visat sig fungera.


Jodå, det är testat. Har man en förgasare så kan man enkelt testa nån gång när det är kallt genom att blåsa med varmluftspistolen på flottörhuset ( se till så att det verkligen är bränsle i huset, annars kan flottören smälta av värmen om den är av plast.)
Sen startar man lätt!


Har du provat det med ren etanol 100 eller 96 % som tråden handlar om?

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-12-12 21:42 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Nä, det var e85 i förgasaren då, men den va varm.. och då är det ju inga problem med att starta på ren etanol... om det är varmt alltså.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-12-12 21:51 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Henrik Jansson skrev:
Nä, det var e85 i förgasaren då, men den va varm.. och då är det ju inga problem med att starta på ren etanol... om det är varmt alltså.

Det låter ju väldigt övertygande. Hur varmt skall det vara? Tänker du göra några praktiska försök?

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-12-15 13:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Henrik Jansson skrev:
GL skrev:
karlmb skrev:
1. HC är högre innan katten tänt med etnaol än med bensin.
2. Men den HC som kommer är till 90% oförbränd etanol.
3. Bensinförbränning i kyla har sina problem, mindre mängd HC men farligare.
4. Även om man kan anse att bensinen brinner bättre än etanol i kyla så gör det ju inte så mkt om det inte ger några ökade utsläpp i förh. till bensinfallet.
5. Och med bra bränslepreparation kan man alltså få ned HC-utsläppen från etanolmotorn radikalt i kyla.
6. Så vad är problemet? Att ordna bra förångning av en tillräckligt stor del av etanolen vid kallstarten ger ju samma resultat som en start på gas.
Och chokebehovet minskar ju i och med det.

Slutsatsen blir ju att det är onödigt komplierat (och farligt) att starta motorn på annat bränsle än det man har i tanken eftersom det inte precis är raketkunskap att förånga etanol.

Man behöver naturligtvis inte raketkunskap för att förånga etanol men vad som fattas är praktiska försök som visar att det verkligen fungerar. Hittills har jag bara sett diverse förhoppningar om att detta skall gå lätt och enkelt men inga dokumenterade försök som visar att det fungerar i praktiken. Så stödbränsle av något slag är nog det lättaste att åstadkomma, det har ju iallafall provats och visat sig fungera.


Jodå, det är testat. Har man en förgasare så kan man enkelt testa nån gång när det är kallt genom att blåsa med varmluftspistolen på flottörhuset ( se till så att det verkligen är bränsle i huset, annars kan flottören smälta av värmen om den är av plast.)
Sen startar man lätt!


Det är även kallstartat i -25 med 190:an (KE-jet)
Med tillräcklig värme, tillräcklig startmängd och korrekt tändinställning så går motorn igång.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-12-21 14:05 
Offline

Blev medlem: ons 07-10-10 17:33
Inlägg: 86
Ort: Tallinn, ESTONIA
First of all I am sorry writing here in English. I could not understand all what was written here but more or less.
Driving on pure ethanol is a good idea because fuelblend like E85 (summer 85/15 winter 70/30) does not solve the coldstart problem. Let's put it other way - when converting "normal" gasoline car to FFV with electronic kit it is nearly impossible to get 100% coldstart at low temperatures (let's say -20 C) even with E85 winter blend in tank.
Brazil uses hydrous ethanol (proof 92% and up) as fuel. Some ethanol physical properties which are important for ignition in IC engine do not improve much since 90% proof but it is a lot easier to produce high proof hydrous ethanol than anhydrous.
The factory FFV's in Brazil use small addition fuel tank for gasoline as solution for coldstart problems when driving on hydrous ethanol. During the engine cranking at start the gasoline is injected to engine intake manifold to enrich it with fine gasoline mist.
We have tested the FFV kit DUALFLEX from Brazil with cold start small gasoline tank (about 0,6 l) support. The system works very similar to 80s and early 90s cars with additional cold start injector to enrich intake manifold air during engine cranking. Cold start tank pump and solenoid valve (2 way, normally closed) are connected parallel and activated for max 5 seconds during engine cranking. The gasoline from small tank is injected through restrictor (to get fine mist) to vacuum hose close to intake manifold. The system works 100%. We tested it with E85 summer blend but it would have been even better to try this with denaturated hydrous ethanol. The people from another FFV kit manufacturer in Germany using similar system on their personal cars fueled with denaturated hydrous ethanol. They claim it works well down to -20 C.
More detailed information about coldstart tank system could be found here - http://www.tury.com.br/downloads/manuais/frioa.pdf


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-11-03 11:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
karlmb skrev:
GL skrev:
karlmb skrev:
1. HC är högre innan katten tänt med etnaol än med bensin.
2. Men den HC som kommer är till 90% oförbränd etanol.
3. Bensinförbränning i kyla har sina problem, mindre mängd HC men farligare.
4. Även om man kan anse att bensinen brinner bättre än etanol i kyla så gör det ju inte så mkt om det inte ger några ökade utsläpp i förh. till bensinfallet.
5. Och med bra bränslepreparation kan man alltså få ned HC-utsläppen från etanolmotorn radikalt i kyla.
6. Så vad är problemet? Att ordna bra förångning av en tillräckligt stor del av etanolen vid kallstarten ger ju samma resultat som en start på gas.
Och chokebehovet minskar ju i och med det.

Slutsatsen blir ju att det är onödigt komplierat (och farligt) att starta motorn på annat bränsle än det man har i tanken eftersom det inte precis är raketkunskap att förånga etanol.

Man behöver naturligtvis inte raketkunskap för att förånga etanol men vad som fattas är praktiska försök som visar att det verkligen fungerar. Hittills har jag bara sett diverse förhoppningar om att detta skall gå lätt och enkelt men inga dokumenterade försök som visar att det fungerar i praktiken. Så stödbränsle av något slag är nog det lättaste att åstadkomma, det har ju iallafall provats och visat sig fungera.


Både jag och SAAB har ju provat och fått det att fungera...


Så kommer då Bosch med ett system som bekräftar att värme är vad som behövs...:
http://www.youtube.com/watch?v=yS5Za2DIGV0
http://www.youtube.com/watch?v=Bwe36Yd-lqg
Forskningen går vidare i Ukraina!:
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... 7516#47516

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-11-03 11:52 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
about second youtube clip: did you see, where injectors injects fuel? :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-11-03 11:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Obormot skrev:
about second youtube clip: did you see, where injectors injects fuel? :)


Jaja, but its christmas...! :D :D

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: 2-stroke?
InläggPostat: ons 09-11-04 00:16 
Offline

Blev medlem: tis 09-11-03 22:58
Inlägg: 13
You thought it looked like some kind of two-stroker? Weell, the piston-looking thing is just that hydraulic lifter (pusher ?) between camshaft and valve..


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 100 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011