Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:30

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 100 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-10-08 21:22 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-08 19:25
Inlägg: 2
Ort: Från
jo alltså vet hur den fungerar och så vidare men just det att alla kablar ligger huller om buller.. så som sagt skulle underlätta med ett elschema eller liknande så ja vet hur allt ska kopplas. tack för svaret iaf :)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-10-08 23:11 
Offline

Blev medlem: tis 07-03-06 14:03
Inlägg: 97
aryan skrev:
Jag vet inte hur det är nu men för några år sedan var Kemetyls T-röd tillverkat ur mineralolja...

Skulle föresten vara intressant att testa om en bensinvärmare också startar bra i sträng kyla på ren etanol/T-sprit dvs utan bensin.

Själv tycker jag det är redan en helt ok lösning med elektrisk motorvärmare och kompletera detta med en "nödstartanordning" för opplanerade resor med ett par droppar alkylatbensin. Man kan tycka det är att fuska men "bensinförbrukningen" är nästan försumbart och knappast dyrare heller. Min kallstart lösning kostar med pump och behållare och tryckknapp 99 kr hos biltema, lika lite vad två glödstift kostar hos dem och detta fungerar garanterad.

Ännu bättre vore en gasstartsanordning. Skulle alla FFV bilar ha en sån liten alkylatbensintank- eller en gastank-startanordning hade vi sluppit E75 och skulle vi kunna skippa E85 också istället tanka E96.

"Motorvärmartvånget" som etanol ställer till med bidrar fö också till lägre utsläpp jämförd med bensinbilar som kör med kall motor..

/Aryan


Var sprutar du in din startbensin egentligen?
Det känns som att det jag konstruerade är mer avancerat än din lösning.
Jag kör ju så att hela fuelrailen blir full med bensin.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-10-09 06:41 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
I princip behövs inga komplicerade lösningar,, då motorns vakum fixar detta gallant med dom flesta system, hade ett sådant startsystem med den dåvarande btr konvertade Caravellen.

Där det handlade om enkaste form av sådan med en 5 liters dunk med fulsoppa kopplad till insuget (gummibälgen innan insuget) via en kulventil och en gummiblåsa (för utombordare), som även var besiktad med detta.

Busenkelt men fungade kanon den vintern detta testades,, så haken är väl egentligen att hitta en bra/smart avstängning så att inte motorn drar i sig all den soppa, och testade fram att det inte behövs speciellt många droppar ens den kallaste kallstart, så att fylla hela tex fulerailern är klart onödigt mycket.
Lite från egna erfarenheter bara,,, :-)

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-10-09 06:53 
Offline

Blev medlem: tis 07-03-06 14:03
Inlägg: 97
Peter skrev:
I princip behövs inga komplicerade lösningar,, då motorns vakum fixar detta gallant med dom flesta system, hade ett sådant startsystem med den dåvarande btr konvertade Caravellen.

Där det handlade om enkaste form av sådan med en 5 liters dunk med fulsoppa kopplad till insuget (gummibälgen innan insuget) via en kulventil och en gummiblåsa (för utombordare), som även var besiktad med detta.

Busenkelt men fungade kanon den vintern detta testades,, så haken är väl egentligen att hitta en bra/smart avstängning så att inte motorn drar i sig all den soppa, och testade fram att det inte behövs speciellt många droppar ens den kallaste kallstart, så att fylla hela tex fulerailern är klart onödigt mycket.
Lite från egna erfarenheter bara,,, :-)


Så du menar att lite bensin i insuget innan start är fullt tillräckligt för kallstart?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-10-09 10:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
EyEr0n skrev:
Peter skrev:
I princip behövs inga komplicerade lösningar,, då motorns vakum fixar detta gallant med dom flesta system, hade ett sådant startsystem med den dåvarande btr konvertade Caravellen.

Där det handlade om enkaste form av sådan med en 5 liters dunk med fulsoppa kopplad till insuget (gummibälgen innan insuget) via en kulventil och en gummiblåsa (för utombordare), som även var besiktad med detta.

Busenkelt men fungade kanon den vintern detta testades,, så haken är väl egentligen att hitta en bra/smart avstängning så att inte motorn drar i sig all den soppa, och testade fram att det inte behövs speciellt många droppar ens den kallaste kallstart, så att fylla hela tex fulerailern är klart onödigt mycket.
Lite från egna erfarenheter bara,,, :-)


Så du menar att lite bensin i insuget innan start är fullt tillräckligt för kallstart?


Eller lite E85!
Det är att krångla till det att blanda in ett nytt bränsle!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-10-09 10:43 
Offline

Blev medlem: tis 07-03-06 14:03
Inlägg: 97
karlmb skrev:
EyEr0n skrev:
Peter skrev:
I princip behövs inga komplicerade lösningar,, då motorns vakum fixar detta gallant med dom flesta system, hade ett sådant startsystem med den dåvarande btr konvertade Caravellen.

Där det handlade om enkaste form av sådan med en 5 liters dunk med fulsoppa kopplad till insuget (gummibälgen innan insuget) via en kulventil och en gummiblåsa (för utombordare), som även var besiktad med detta.

Busenkelt men fungade kanon den vintern detta testades,, så haken är väl egentligen att hitta en bra/smart avstängning så att inte motorn drar i sig all den soppa, och testade fram att det inte behövs speciellt många droppar ens den kallaste kallstart, så att fylla hela tex fulerailern är klart onödigt mycket.
Lite från egna erfarenheter bara,,, :-)


Så du menar att lite bensin i insuget innan start är fullt tillräckligt för kallstart?


Eller lite E85!
Det är att krångla till det att blanda in ett nytt bränsle!


Lite E85?
Förklara för mig varför den skulle starta lättare genom en skvätt E85 direkt i insuget innan start.
Är det inte just E85 som är orsaken till kallstartsproblemen?

Om det räcker med att spruta in E85 i insuget vid start, så är det ju isåfall bara att tvångsköra "kallstartsspridaren" som sitter direkt i insuget på min motor, B230F.

Förra vintern så startade inte min bil vid ett par minus grader.
Då körde jag med 10 L BF95 och 50L E85 (E75) i tanken samt nivå 5 på Flexitunes chocke. Fick till slut ta till startgasen i luftfiltret.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-10-09 11:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Om det räcker med att spruta in E85 i insuget vid start, så är det ju isåfall bara att tvångsköra "kallstartsspridaren" som sitter direkt i insuget på min motor, B230F.


Javisst, det är det många som lyckats kallstarta med!
Och har man ingen kallstartspruta kan man tvångsstyra motorns ordianrie, detta blir tom bättre eftersom man ju får utfördelat extramängden med lika mkt till varje cylinder.
Visserligen är trådrubriken "ren etanol E96" , men jag menar nog att det skulle fungera då med att ge extramängd + gärna värme i ngn form.

Det är INTE så enkelt som att det bara är bensinen som antänds/brinner i E85 vid kyla.
Däremot hjälper det förstås att ha bensin inblandat om man inte lyckas ordna ngt som bättre åstadkommer förångning av tillräckliga mängder etanol framme vid stiftet vid tidpunkten för tändning.
Detta något kan som sagt vara uppvärmning som syftar till att få fler etanolmolekyler att gå i gasform, eller att öka mängden av etanol så att det lilla som trots allt förångas under första kolvslagen tillsammans med sina "etanolkompisar" blir tillräckligt många brännbara etanolmolekyler framme vid stiftet.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-10-15 16:48 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-15 14:44
Inlägg: 1
Ort: Norrköping
Herr Åberg skrev:
jo alltså vet hur den fungerar och så vidare men just det att alla kablar ligger huller om buller.. så som sagt skulle underlätta med ett elschema eller liknande så ja vet hur allt ska kopplas. tack för svaret iaf :)


Jag har en Ardic monteringsanvisning, inkl elschema, som jag kan skicka som pdf till den som vill ha.

janwen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-10-12 20:41 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
För dem som vill prova körning på helt bensinfri etanol (nu när vintern närmar sig) kan kanske prova denna soppa.
http://www.sekab.com/default.asp?id=1188
Med data enligt:
http://www.sekab.com/Sve2/Informationss ... OC.087.pdf

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-10-12 20:51 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Är det inte väl mycket vatten i den soppan :?:
Upp till 6% vatten.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-10-12 21:20 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Det är så man kör i Brasilien. Lägre kostnad när man inte behöver ta bort de sista procenten vatten. Motorerna klarar det säkert bra frånsett kallstarten.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-11 22:23 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
GL skrev:
karlmb skrev:
1. HC är högre innan katten tänt med etnaol än med bensin.
2. Men den HC som kommer är till 90% oförbränd etanol.
3. Bensinförbränning i kyla har sina problem, mindre mängd HC men farligare.
4. Även om man kan anse att bensinen brinner bättre än etanol i kyla så gör det ju inte så mkt om det inte ger några ökade utsläpp i förh. till bensinfallet.
5. Och med bra bränslepreparation kan man alltså få ned HC-utsläppen från etanolmotorn radikalt i kyla.
6. Så vad är problemet? Att ordna bra förångning av en tillräckligt stor del av etanolen vid kallstarten ger ju samma resultat som en start på gas.
Och chokebehovet minskar ju i och med det.

Slutsatsen blir ju att det är onödigt komplierat (och farligt) att starta motorn på annat bränsle än det man har i tanken eftersom det inte precis är raketkunskap att förånga etanol.

Man behöver naturligtvis inte raketkunskap för att förånga etanol men vad som fattas är praktiska försök som visar att det verkligen fungerar. Hittills har jag bara sett diverse förhoppningar om att detta skall gå lätt och enkelt men inga dokumenterade försök som visar att det fungerar i praktiken. Så stödbränsle av något slag är nog det lättaste att åstadkomma, det har ju iallafall provats och visat sig fungera.


Jodå, det är testat. Har man en förgasare så kan man enkelt testa nån gång när det är kallt genom att blåsa med varmluftspistolen på flottörhuset ( se till så att det verkligen är bränsle i huset, annars kan flottören smälta av värmen om den är av plast.)
Sen startar man lätt!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-11 22:24 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
GL skrev:
karlmb skrev:
1. HC är högre innan katten tänt med etnaol än med bensin.
2. Men den HC som kommer är till 90% oförbränd etanol.
3. Bensinförbränning i kyla har sina problem, mindre mängd HC men farligare.
4. Även om man kan anse att bensinen brinner bättre än etanol i kyla så gör det ju inte så mkt om det inte ger några ökade utsläpp i förh. till bensinfallet.
5. Och med bra bränslepreparation kan man alltså få ned HC-utsläppen från etanolmotorn radikalt i kyla.
6. Så vad är problemet? Att ordna bra förångning av en tillräckligt stor del av etanolen vid kallstarten ger ju samma resultat som en start på gas.
Och chokebehovet minskar ju i och med det.

Slutsatsen blir ju att det är onödigt komplierat (och farligt) att starta motorn på annat bränsle än det man har i tanken eftersom det inte precis är raketkunskap att förånga etanol.

Man behöver naturligtvis inte raketkunskap för att förånga etanol men vad som fattas är praktiska försök som visar att det verkligen fungerar. Hittills har jag bara sett diverse förhoppningar om att detta skall gå lätt och enkelt men inga dokumenterade försök som visar att det fungerar i praktiken. Så stödbränsle av något slag är nog det lättaste att åstadkomma, det har ju iallafall provats och visat sig fungera.


Jodå, det är testat. Har man en förgasare så kan man enkelt testa nån gång när det är kallt genom att blåsa med varmluftspistolen på flottörhuset ( se till så att det verkligen är bränsle i huset, annars kan flottören smälta av värmen om den är av plast.)
Sen startar man lätt!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-11 22:56 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Det kanske får bli som det är nu, olika bränsle för olika årstider. Det kanske går att köra E100 på sommaren. Hur löser man problemet med ättiksyra?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-12-12 13:52 
Offline

Blev medlem: tor 07-03-15 08:54
Inlägg: 43
Ort: Uppsala
matsuda skrev:
Det kanske får bli som det är nu, olika bränsle för olika årstider. Det kanske går att köra E100 på sommaren. Hur löser man problemet med ättiksyra?


Du får ju olika organiska syror vid ofullständig förbränning av bensin också så ättiksyra borde inte vara värre än vad ful soppan är idag.

_________________
Renault Megane 2.0 8v
BF95 84kw/165nm
E85 96kw/190nm
A6 Avant q 4.2 MY99 "FFV"


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 100 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011