Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 09:35

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 08-07-20 19:17 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Olof skrev:
Kallstartsfunktionen

Kallstartsfunktionen träder in vid motortemperaturer under 30°C. Vid start med låga temperaturer, fördröjs bränsle insprutningen några sekunder, så tändstiften skall värmas upp, därefter tillförs extra mycket bränsle. När temperaturen nått över 30 °C kopplas funktionen bort.


Detta är något jag tycker är intressant. Olof skriver att bränsleinsprutningen väntar några sekunder för att värma upp tändstiften. Är detta en känd metod eller speciellt för denna typ av piggyback?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-07-20 20:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag har aldrig hört talas om den kallstartsmetoden för bilmotorer, men jag kommer att tänka på gamla Eberspächervärmare i det här sammanhanget.

Om en sådan har svårt för att komma igång pga spänningsfall i matningen till glödstiftet så är ett knep att lossa kabeln till värmarens bränslepump, starta värmaren, vänta en halv eller en minut så att glödstiftet hinner bli varmt och först då koppla in bränslepumpen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-07-20 21:18 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
torbjorn skrev:
Jag har aldrig hört talas om den kallstartsmetoden för bilmotorer, men jag kommer att tänka på gamla Eberspächervärmare i det här sammanhanget.

Om en sådan har svårt för att komma igång pga spänningsfall i matningen till glödstiftet så är ett knep att lossa kabeln till värmarens bränslepump, starta värmaren, vänta en halv eller en minut så att glödstiftet hinner bli varmt och först då koppla in bränslepumpen.


Mycket intressant, kan vara värt att testa till vintern! Går vidare till rubriken "Kallstarter" för ytterligare kallstartssnack...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-21 09:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Tråden delad från inlägget under "Konvertering insprutare":
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=1427

Mvh, Linus.

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011