Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 06:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Idé om kallstarter
InläggPostat: ons 08-08-06 19:25 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-06 19:06
Inlägg: 55
Jag kör en 960 -95 med 2.5 liters vitsexan. Jag konverterade för en tid sedan med en BTR och bilen går bara fint med 5 bar i systemtryck. Jag ligger och mäter lambdasondens output hela tiden (man måste ju göra nåt när man kör efter norrlandsvägarna) och med en något sånär snabb digital multimeter kan man se hur lambdavärdet ligger någorlunda centrerat kring 0.5 volt.

Jag har gjort en observation kring kallstarter:
    När bilen har stått mindre än sju - tio timmar startar den som när jag körde på bensin. Smäller igång på första dutten, inga hyss. Oavsett temperatur ner till 4 plusgrader. (Jag har ju varit ute mitt i natten och provstartat, givetvis...:-) )
    När bilen har stått mer än sju - tio timmar kräver den en par tre omstartsförsök. Först tänder den till, sedan går den nån sekund, sedan startar den. Hostar och harklar och lever om innan den hittar gången när den startar. Oavsett temperatur upp till 20 plusgrader. (När det var riktigt varmt häruppe fick den vila...)

Jag tolkar detta som att det ligger kvar förgasad etanol i cylindrarna i upp till sex - sju timmar sedan man körde senast, och att motorn hinner tända igång på denna när man startar. (Motortempen når omgivningens efter en två, kanske tre timmar - jag kan inte föreställa mej att det har med detta att göra)

När man väntar längre än så ska bränslepumpen bygga upp systemtrycket på enbart batterispänningen samtidigt som man suger ström till startmotorn.

Är det någon fler som har gjort samma observation? Som rent av har byggt någon form av kringkoppling så att man kan köra bränslepumpen med obelastat system i ett par sekunder innan man drar i startmotorn? Min teori är alltså att man borde kunna underlätta kallstarterna genom att bygga upp fullt systemtryck innan man försöker dra igång motorn.

R


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-06 19:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag har observerat att de flesta bilar brukar klara åtminstone 4 timmar utan kallstartproblem hur kallt det än är. Men jag är nog av den uppfattningen att det till stor del beror på att motorblocket håller värmen och att det hörn, t ex termostathuset, där motortempgivaren sitter, blir avkylt fortare än motorns inre delar.
Man kan också märka att på insprutningsmotorer med stort och tungt insugningsrör av aluminium (t ex 16V-motorn i Citroën BX) så kan det vara svårt att starta även efter en eller två timmars värmning med motorvärmare. Om man däremot värmer uppåt 3-4 timmar, så att värmen sprider sig även till insugningsröret, är det inga problem. Det går lika lätt om man t ex stänger av motorvärmaren efter två timmar och väntar en timme innan start.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-06 22:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Upplever samma fenomen med min Volvo 945 (motor: B230FK) konv. med större spridare.
Har den stått några timmar startar den som ingenting.. Har den stått hela dagen/över natten så kvävs det i regel tre korta startförsök innan den hoppar igång som vanligt.

Jag är också inne på att det är motorblockets temperatur som gör hela skillnaden.
Bränslesystemet primas för övrigt redan då man vrir på tändningen. Pumpen startas alltså i ett par sekunder för att bygga upp trycket.

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-06 22:41 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1119
Ort: Närke
Varför inte prova med det klassiska kallstartsmotståndet?


Lite off-topic:
Jag hade ingen aning att den vita volvo-sexan fanns som 2.5 liter. Hade för mig att den bara fanns som 3-liters. Precis som femman som också hade 2.5 liter, för att den saknar en halvliters-cylinder mot sexan.
:?:

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-07 08:13 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-06 19:06
Inlägg: 55
Dr. Mabuse skrev:
Varför inte prova med det klassiska kallstartsmotståndet?

:-) Jo, nog måste det dit ett sånt innan vintern. För mej handlar det mer om att försöka förstå varför de här problemen uppstår. Och, framförallt, att förstå varför de inte är "symmetriska". (Och, ... för att det alltid finns mer än ett sätt att göra allting på :-) )

Dr. Mabuse skrev:
Lite off-topic:
Jag hade ingen aning att den vita volvo-sexan fanns som 2.5 liter. Hade för mig att den bara fanns som 3-liters. Precis som femman som också hade 2.5 liter, för att den saknar en halvliters-cylinder mot sexan.
:?:

Jo, 2.5-litersvarianten finns till och med i två utföranden, en tidigare på 170 hästar och en senare (typ från -97) på 180 hästar. Den jag har (170-hästarsvarianten) är egentligen litet av ett misslyckande från Volvos sida, den är slö i botten och törstig. Jag är sugen på att testa med topp och kammar från en treliterssexa, det är egenbtligen mest toppen som skiljer dem åt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-07 11:12 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
motorn har inte kallnat helt efter 2 timmar.
temperaturn planar ut långsamt på slutet och det räcker med några få grader för att det ska märkas när det är omkring 0.

problemet är bara delvis för lite bränsle.
har en egen hypotes....

vid en kallstart drar man några sekunder på starten utan att motorn tänder.
när den sen tänder och går ett tag så går den på den bensin(obs bensindelen i E85) som sprutades in när den drog runt utan att tända, därför att det som kommer från spridarna inte räcker till för att hålla den igång, menar andelen bensin då etanolen inte förgasas p.g.a. kylan.

sen blir det lite ost och harkel p.g.a. att värmen från de få sekunder motorn gick och även friktionsvärmen värmer upp kolv/förbränningsrum så att etanolen börjar att förgasas, vilket tar lite tid innan så mycket etanol är förgasat så att det räcker till att hålla den igång.

och visst, ett separat batteri till bränslepumpen gör att mera bränsle hinner sprutas in just när man drar på startmotorn, vilket gör att den kommer att starta till snabbare men host och harkel kommer nog inte att påverkas i.o.m. att bränslepumpen får 14 volt direkt motorn startar.

även kabelförllusterna till pumpen inverkar då det är åtskilliga ampere som går åt speciellt när den måste ge nästan dubbla trycket.
och kabelarean inte är mer än 0.5 - 0.75 mm^2.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-07 16:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Värmen betyder mkt.
Man kan inte anse att man gör en riktig kallstart förrän efter typ 8 timmar eller i varmt väder kanskle hela 12 timmar.
Så dina observationer är helt enligt fysikens lagar.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-09 22:30 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Man bör heller inte glömma att motoroljan lagrar en hel del värme, som kommer avges till kallare partier i motorn vid startförsök.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011