Före forumkraschen hade jag lyckats med -25 som var det kallaste det blev här på framsidan:
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... e&start=15
Citat:
Om jag bara kunde hitta mitt inlägg från förra vintern...Google verkar rensa bort gamla trådar i orginalforumet efter en tid tyvärr.
Har lyckats starta min M-B 190E -86 i -25 om jag inte minns helt fel mha uppvärmning och rätt mängd (ca 4 ggr den normala mängden (upplagrat via 4 tändpåslag med öppen kallstartventil) + att kallstartventilen inte stängs på andra startförsöket som i orginal pga nedsurningsrisk).
Uppvärmning via 2 seriekopplade (inte elektriskt då alltså) glödtift, monterade på inloppet till KE-jet huvudet.
Systemet är förstås ombyggt till returlöst.
Jag fick tvångsköra pumpen via tändningspåslag och återcirkulera den kalla etanolen i flera minuter via en insprutare som jag kopplat tillbaka till returen.
Utan uppvärmning till +10 grader på all soppa i närheten av insprutarna, var det omöjligt att få motorn att gå mer än ca en halv sekund, sedan var den upplagrade extramängden i insugningskanalerna förbrukad.
Men så snart +10 grader var nådd, så gick motorn i några sekunder innan den stannade och man behövde bara starta om 3-4 ggr innan den gick OK på tomgång. Efter ytterligare säg 20 sekunder kunde man köra iväg och bilen gick som vanligt. Efter ca 40 sekunder kunde jag stänga kallstartventilen och enbart köra mha kallstartmotståndet.
Så visst fungerar det. Slipper man de stora metallmassorna i ett KE-jet är saken en bagatell, nu blev det lite väl mkt handpåläggning men ändå.
Med bara en fuelrail bedömer jag det som fullt tillräckligt med ett par glödstift på inloppet med återcirkulation via en tillfälligt öppnad retur.
Och 4 borde absolut kunna värma bra på utsidan om man lyckas med värmeöverföringen.
För K(E)-jet kanske det enda vettiga sättet är att montera glödstift på utsidan av varje spridarrör, men det förutsätter ju metallrör som på M-B och inte plaströr eller slang förstås.
Och slutligen, att ha precis rätt tändinställning i starten är helt nödvändigt.
Jag gjorde så att jag ställde tändningen på det läge som gav snabbast tomgång precis efter en rejäl kallstart och efter det blev alla kallstarter mkt enklare.
Hur har det gått Henrik, har du provat än?
_________________
http://direktdemokraterna.seMyndigförklara dig själv.