Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 06:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hur kallt startar din bil
InläggPostat: tis 08-08-19 05:02 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-09 17:43
Inlägg: 62
Hejsan!!

Jag sökte och hittade ingen tråd om detta.

Vet intresset för det heller.

Men tänkte om man kunde fylla på med bilar i denna tråd då så många är oroliga för kallstarter samt lösning man har bolla tipps och idér finns en sådan här tråd kan denna låsas.

Men kort sagt Jag har en 740 88a lh 2.2 konverterad men flexitune I

Vart impad idag på morgonen ca 7 grader fucktigt utan chok så startade bilen hur lätt som helst drygt 1 sec på starten. Jag har trimmpåtten på 40% då inte bilen går bra när man har den snålare detta kanske bidrar till den lätta starten.

Ha det göttans jag kommer uppdatera i tackt med sänkt temp.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-19 08:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Min förra bil (VW Golf '97, motor ADZ, centralinsprutning Mono-Motronic) har jag kallstartat ner till omkring -20 °C, utan särskilda kallstartanordningar men däremot har jag tjuvkopplat den elektriska insugningsrörsförvärmningen och kört den ca 30 sekunder före start. När det är under -10 °C får man räkna med att motorn stannar några sekunder efter start och man får vänta 30 sekunder till på förvärmning och göra ett nytt startförsök, då den som regel håller sig igång. Antagligen borde nachstart-anrikningen ligga på lite längre tid än vad som behövs vid bensindrift. Samma erfarenheter finns också från äldre VW med centralinsprutning men där behöver man inte tjuvkoppla insugningsrörsförvärmningen, på bilar före ca 1994 slås den på så snart man slår på tändningen om motorn är kall.

Bilen innan dess (Citroën BX 16V '88, motor XU9J4, Motronic ML 1.3) gjorde jag inte heller några särskilda kallstartåtgärder på. Som lägst var det nog neråt -12 °C när jag kallstartade den, det var inte alls lätt, det krävdes ett tiotal korta startförsök (det var för övrigt innan vinterkvaliteten av E85 började säljas). Den bilen kräver mycket lång värmning med motorvärmare för att bli riktigt lätt att starta. Det räcker inte med att motorblocket och toppen blir varma, värmen måste också sprida sig ut till insugningsröret som är en ganska stor och tung gjuten aluminiumpjäs.
Den har inga vidare kallstartegenskaper på bensin heller, det verkar som om man överhuvudtaget har snålat på anrikningar så mycket som möjligt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-19 13:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Före forumkraschen hade jag lyckats med -25 som var det kallaste det blev här på framsidan:

http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... e&start=15

Citat:
Om jag bara kunde hitta mitt inlägg från förra vintern...Google verkar rensa bort gamla trådar i orginalforumet efter en tid tyvärr.

Har lyckats starta min M-B 190E -86 i -25 om jag inte minns helt fel mha uppvärmning och rätt mängd (ca 4 ggr den normala mängden (upplagrat via 4 tändpåslag med öppen kallstartventil) + att kallstartventilen inte stängs på andra startförsöket som i orginal pga nedsurningsrisk).
Uppvärmning via 2 seriekopplade (inte elektriskt då alltså) glödtift, monterade på inloppet till KE-jet huvudet.
Systemet är förstås ombyggt till returlöst.
Jag fick tvångsköra pumpen via tändningspåslag och återcirkulera den kalla etanolen i flera minuter via en insprutare som jag kopplat tillbaka till returen.
Utan uppvärmning till +10 grader på all soppa i närheten av insprutarna, var det omöjligt att få motorn att gå mer än ca en halv sekund, sedan var den upplagrade extramängden i insugningskanalerna förbrukad.
Men så snart +10 grader var nådd, så gick motorn i några sekunder innan den stannade och man behövde bara starta om 3-4 ggr innan den gick OK på tomgång. Efter ytterligare säg 20 sekunder kunde man köra iväg och bilen gick som vanligt. Efter ca 40 sekunder kunde jag stänga kallstartventilen och enbart köra mha kallstartmotståndet.

Så visst fungerar det. Slipper man de stora metallmassorna i ett KE-jet är saken en bagatell, nu blev det lite väl mkt handpåläggning men ändå.
Med bara en fuelrail bedömer jag det som fullt tillräckligt med ett par glödstift på inloppet med återcirkulation via en tillfälligt öppnad retur.
Och 4 borde absolut kunna värma bra på utsidan om man lyckas med värmeöverföringen.
För K(E)-jet kanske det enda vettiga sättet är att montera glödstift på utsidan av varje spridarrör, men det förutsätter ju metallrör som på M-B och inte plaströr eller slang förstås.

Och slutligen, att ha precis rätt tändinställning i starten är helt nödvändigt.
Jag gjorde så att jag ställde tändningen på det läge som gav snabbast tomgång precis efter en rejäl kallstart och efter det blev alla kallstarter mkt enklare.

Hur har det gått Henrik, har du provat än?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011