Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 14:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-24 21:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
När vi nu har förts in på D-jetronic så kom jag att tänka på en sak. En egenhet med det systemet är att om det blir avbrott i motortempgivaren så står spridarna öppna hela tiden så snart man slår på tändningen. När det felet inträffade på min fars VW 411 så blev motorn så dränkt att det var helt omöjligt att få igång den. Enda chansen att ta sig hem var att ta ur säkringen till bränslepumpen och sedan "dutta" med säkringen vid lämpliga tillfällen för att hålla motorn igång.

På tal om kallstartsventilens historia så fanns den redan på den tid Bosch arbetade med mekaniska insprutningssystem med dieselpumpsteknik, t ex större Mercedes i början av 60-talet. Det skulle inte förvåna mig om Bosch införde kallstartventiler redan på de flygmotorer som de försåg med mekanisk insprutning under andra världskriget :)

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-25 19:01 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-06 19:06
Inlägg: 55
torbjorn skrev:
När det felet inträffade på min fars VW 411 så blev motorn så dränkt att det var helt omöjligt att få igång den. )


Det finns en berättelse från en kompis till mej om när han med sin VW 1600 E (tror jag att den hette, den var från slutet av sextiotalet) åkte under kraftledningarna bredvid ställverket vid Porjus kraftverk. Där blev han stående. En vänlig själ bogserade honom därifrån och sade att det inte var helt ovanligt att insprutade bilar blev stående där.

Det är länge sedan jag hörde det där, och jag har alltid undrat över hur det kunde inträffa.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-25 21:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Låt oss säga att D-jetronic-styrdonen, åtminstone de allra första årsmodellerna, var mycket störningskänsliga. Det fanns i stort sett ingen filtrering alls av känsliga signaler, inte mer än vad som behövdes för att styrdonet inte skulle störas ut av bilens egna tänd- och generatorstörningar. Det var också vanligt att D-jetronic-bilar fick problem i närheten av starka radiosändare (t ex FM-rundradio och tv).
På den tiden fanns det ju ingen erfarenhet alls när det gällde störimmunitet hos bilelektronik, så konstruktörerna lärde nog sig en hel del av de första årens drifterfarenheter med D-jetronic.

Om man går några år framåt i tiden och tittar på tidiga L-jetronic-styrdon från mitten av 70-talet så hade de förberedd plats för störskyddskomponenter på de flesta känsliga givarsignaler och liknande till styrdonet, men komponenterna satt bara monterade på de signaler där de verkligen visade sig behövas på en viss bilmodell. Några år senare när man hade tillräcklig erfarenhet kunde man ta bort de förberedda platserna för störskydd för de signaler där de uppenbarligen aldrig var nödvändiga.

Det amerikanska Bendix-insprutningssystemet som satt på en del Cadillac och Oldsmobile i mitten-slutet av 70-talet och som egentligen var en moderniserad D-jetronic, hade återigen nästan inte ett spår av störningsskydd. Jag undrar vad man fick för drifterfarenheter av de bilarna?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011