Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Lotus E85 is-fordon klarar -72°C
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=12&t=3856
Sida 1 av 2

Författare:  aryan [ tis 08-09-02 00:03 ]
Inläggsrubrik:  Lotus E85 is-fordon klarar -72°C

Undrar hur detta E85 driven is fordon har löst kallstarten
http://www.drive.com.au/Editorial/Artic ... 6433&vf=17

Motorn ser ut som från en BMW MC boxer?

Bild

/Aryan

Författare:  donaldf [ tis 08-09-02 06:20 ]
Inläggsrubrik: 

Jo, motorn är från en R1100 eller R1150 av senare modell - typ från 2001 och framåt. De cyklarna har i standardutförande för bensindrift en kallstartsanordning som man manövrerar med vänstertummen.... :-)

Ett mycket bra val i mina ögon. Enda shortcoming jag ser är väl bränsleåtgången, en sånm där boxer är inte direkt snål.

Författare:  aryan [ tis 08-09-02 06:45 ]
Inläggsrubrik: 

Hur fungerar denna kallstartsanordningen, värmer den nått?

Bränsleförbrukningen måste väl vara ett problem, meningen är att den ska nå sydpolen över antarktis is på kortast möjligt tid, det är väl rätt långt och den ser inte ut som att det ryms hur mkt bränsle som helst.

/Aryan

Författare:  donaldf [ tis 08-09-02 08:49 ]
Inläggsrubrik: 

Nja, jag vet egentligen inte hur kallstartanrikningen funkar på den där motorn, trots att jag har kört den i fyra år. (Bytte för ett par år sedan till en R1200 utan kallstartanrikning...:-)) Men det är ju en bumse, så jag antar att det är en brute force-lösning i någon form.

Motorn är ju på ungefär 85 hästar/1137 kubik så det är ju ett relativt moderat effektuutag. Den har dock låg kompression för att minimera vibrationerna (den saknar balansaxel), därav den relativt5 dåliga bränsleekonomin.

Om jag hade gjort ett sådant där bygge hade jag tveklöst gått på en R1200-motor istället. Balansaxel, 11:1 i kompressionsförhållande, 110 hästar, en mycket modernare insprutning, en dryg deciliter mindre i soppaåtgång per mil i en MC.

Författare:  aryan [ tis 08-09-02 09:01 ]
Inläggsrubrik: 

Kanske vikten har varit avgörande, antar att 1200:an är tyngre? Kan tänka mig att Lotus har modifierad motorn en del, den går ju på E85 så de har säkerligen gjort"nått" med insprutningen, kanske även höjd kompressionen.

Balansaxel förstår jag inte rigtigt varför man skulle behöva, en 2cyl boxer
motor har ju redan bra balans i sig själv?

/Aryan

Författare:  aryan [ tis 08-09-02 11:38 ]
Inläggsrubrik: 

Lite mer info http://www.domain-b.com/automotive/2008 ... lotus.html

Citat:
The CIV is powered by a supercharged motorbike engine and can operate in temperatures as low as minus 72 degrees celsius.


Då är ju låga komp ingen nackdel, och effekten säkert högre än 1200 kubikmotorn.

/Aryan

Författare:  donaldf [ tis 08-09-02 16:16 ]
Inläggsrubrik: 

Mamma, jag vill ha en etanoldriven turbomatad boxertwin i min motorcykel också! :-D

Författare:  aryan [ tis 08-09-02 16:33 ]
Inläggsrubrik: 

Ja synd att BMW inte är inne på etanolspåret, detta vore annars också nått för MC poliser, de kör reda med uppskrämda SAAB biopower har jag förstått.

/Aryan

Författare:  donaldf [ tis 08-09-02 22:07 ]
Inläggsrubrik: 

Det kan inte vara nån större sak att konvertera. Åtminstone R1200-motorn har lambdasensor, katalysator och knacksensorer och hela baletten. Dessutom finns det moddar till insprutningen att köpa för att flytta omkring vridmomentpuckeln litet som man vill.

Enda kruxet är väl arr avståndet mellan mackarna är litet väl stort om man är ute på luffen. Jag kommer en trettio mil med min nu på en tank, och det skulle troligen sjunka till strax under tjugo på E85.

Författare:  stoffe [ fre 08-09-12 13:15 ]
Inläggsrubrik: 

donaldf skrev:
Enda kruxet är väl arr avståndet mellan mackarna är litet väl stort om man är ute på luffen. Jag kommer en trettio mil med min nu på en tank, och det skulle troligen sjunka till strax under tjugo på E85.


hehe ja speciellt på sydpolen! :lol:

Författare:  aryan [ fre 08-09-12 13:37 ]
Inläggsrubrik: 

Ja förbrukningen på sydpolen lär gå upp pga den besvärliga terrängen och låga temperaturer.

Annars är 30 mil/tank / 1,3 = 23 mil/tank så det böver nog inte understiga 20 mil i vanliga fall.

/Aryan

Författare:  karlmb [ fre 08-10-03 12:33 ]
Inläggsrubrik: 

aryan skrev:
Ja synd att BMW inte är inne på etanolspåret, detta vore annars också nått för MC poliser, de kör reda med uppskrämda SAAB biopower har jag förstått.

/Aryan


Du menar polisen i tyskland?
Har då nån länk på det?
Alltid kul att se..

Författare:  aryan [ fre 08-10-03 12:57 ]
Inläggsrubrik: 

Nej svenska polisen. Nordic Uhr trimmar deras biopower saabar.

/Aryan

Författare:  karlmb [ fre 08-10-03 15:05 ]
Inläggsrubrik: 

Jajo

Ej certade grejor farbror blå blåser på i då...
I tyskland har man ju andra resurser...

Författare:  aryan [ mån 08-12-08 01:32 ]
Inläggsrubrik: 

Ännu ett etanol relaterad ävontyr på Antartis

http://www.journeyantarctica2008.com/mi ... equipment/

Tyvärr verkar en av äventyrare ha fått bruten axel http://www.guardian.co.uk/world/2008/de ... antarctica

/Aryan

Sida 1 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/