Hmm... undrar om mina senaste besvär har med kallstartandet att göra. Det är åtminstone vad jag misstänker.
Till att börja med startade bilen väsentligt mycket lättare på E75. När den stora kylan kom uppstod dock vissa problem med plötsliga motorstopp. Dessa berodde på svajig tomgång med kall och halvvarm motor.
Normalt använder jag motorvärmare, men jag lyckades ett flertal gånger starta bilen på första försöket efter en dag på jobbet (runt -10 C) mha kallstartmotstånd + full flexitunechoke. En gång hade jag dock för bråttom iväg och fick motorstopp, med sur motor och 45 minuters startförsök som resultat. När motorn tillslut gick igång var det klockrent och helt utan choke.
Dagen efter, vid start med motorvärmare, fick motorn spatt, extremt orolig tomgång som rytmiskt pulserade mellan 900 och 500 varv, och strax även Lambdalampa. Jag hittade inget luftläckage vid insuget mha startgas. Pulserandet kvarstod, om än mildare, vid en ny körning två timmar senare. Därefter läste jag ut felkoderna 2-3-2 och 1-1-3 från bränslestyrenheten.
Vad tror ni kan ha hänt? Kan det ha med chokandet vid kallstart att göra?
/Martin
Info från
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 57&t=31891
2-3-2 = Lambdareglering (tänder miljölampan)
Villkor:
Det adaptiva systemet har kompenserarat för snabba förändringar av bränsle/luftblandningen. Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager i tomgångsområdet. Det adaptiva systemet kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut för att behålla λ=1, vilket är rätt bränsle/luftblandning. När adaptiva systemet har kompenserat näst intill maximalt vad det klarar av tolkas detta som onormalt och felkod 2-3-2 sätts.
Felorsak:
Motorn går för magert:
Luftläckage.
Lågt bränsletryck.
Felaktiga givarsignaler.
Motorn går för fett:
Högt bränsletryck.
Förorenad motorolja.
Läckande insprutare.
Läckande EVAP ventil.
Felaktiga givarsignaler.
Läckande avgassystem.
Felsymptom:
Tjuvstopp vid kallstart.
Eventuellt hög bränsleförbrukning.
Olika körbarhetsproblem.
1-1-3 = Lambdaintegrator (tänder miljölampan)
Villkor:
Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager. Styrenhetens lambdaregleringskrets kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut bränsle/luftblandningen. När styrenheten får kompensera 25 % (integratorn i max övre eller undre anslag) under 3 minuter tolkas detta som onormalt och felkod sätts.
Felorsak:
Kortslutning till jord eller i ledningar till lambdasonden. Kraftigt mager eller fet motor.
Felsymptom:
Hög bränsleförbrukning.