Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 12:11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-09-03 22:29 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
EspenO skrev:
----- Da var temperaturen lavere enn nå men likevel var det ikke noe problem med kaldstart. Dette er blitt stadig verre etter som jeg har kjørt utelukkende på E85 siden. Hva kan dette skyldes?

Espen Olsen

Det kanske var mest E75 i tankarna då, nu har det hunnit bli ren E85.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-09-04 12:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
EspenO skrev:
I følge Haynes er det pinne 13 på LH2.4 som tar inn signal fra temperatursensor plassert i radiatorslangen.

Jeg regner med det er her jeg skal koble inn kaldstartsmotstanden. Jeg planlegger å benytte et trimmepot ~0 - 20 kOhm montert slik at jeg kan regulere motstanden selv etter temperaturen. Kobles inn med et rele ved LH2.4.

Min 945 starter ikke lett på ren E85. Jeg konverterte med Flexitune II i april. Da var temperaturen lavere enn nå men likevel var det ikke noe problem med kaldstart. Dette er blitt stadig verre etter som jeg har kjørt utelukkende på E85 siden. Hva kan dette skyldes?

Espen Olsen


Ja, det är helt rätt att det är pinne 13 som ska användas på ett LH 2.4 -styrdon.

En möjlighet till när det gäller att din bil har blivit mer och mer svårstartad är om spridarna börjar bli igensatta av "rosa klägg". Prova någon gång när tanken är tom, att tanka 10 liter bensin och köra slut på det för att sedan gå över till E85 igen, det brukar lösa upp den sortens avlagringar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-10-16 07:11 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-16 11:27
Inlägg: 84
Ort: Linköping
Aha, det rosa klegget... det hade jag förträngt...

Provade en kallstart i morse (runt noll hela natten). På andra försöket med kallstartmotståndet så tände den glatt och fint, men den hade ingen kraft att gå. Upprepade försök gjorde inte saken bättre. Första försöket med startgas gjorde att den tände blixtsnabbt, men vad hjälper det när den inte orkar gå?

För egen del tog jag cykeln istället. Inget impulsbilåkande här inte! I med motorvärmaren i god tid, annars får det vara. Vansinnigt miljövänlig bil jag, inte sant?!... :wink:

_________________
Volvo 945 LTT -96 med Flexitune II sedan juni -08


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-01-15 14:23 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-16 11:27
Inlägg: 84
Ort: Linköping
Hmm... undrar om mina senaste besvär har med kallstartandet att göra. Det är åtminstone vad jag misstänker.

Till att börja med startade bilen väsentligt mycket lättare på E75. När den stora kylan kom uppstod dock vissa problem med plötsliga motorstopp. Dessa berodde på svajig tomgång med kall och halvvarm motor.

Normalt använder jag motorvärmare, men jag lyckades ett flertal gånger starta bilen på första försöket efter en dag på jobbet (runt -10 C) mha kallstartmotstånd + full flexitunechoke. En gång hade jag dock för bråttom iväg och fick motorstopp, med sur motor och 45 minuters startförsök som resultat. När motorn tillslut gick igång var det klockrent och helt utan choke.

Dagen efter, vid start med motorvärmare, fick motorn spatt, extremt orolig tomgång som rytmiskt pulserade mellan 900 och 500 varv, och strax även Lambdalampa. Jag hittade inget luftläckage vid insuget mha startgas. Pulserandet kvarstod, om än mildare, vid en ny körning två timmar senare. Därefter läste jag ut felkoderna 2-3-2 och 1-1-3 från bränslestyrenheten.

Vad tror ni kan ha hänt? Kan det ha med chokandet vid kallstart att göra?

/Martin

Info från http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 57&t=31891

2-3-2 = Lambdareglering (tänder miljölampan)
Villkor:
Det adaptiva systemet har kompenserarat för snabba förändringar av bränsle/luftblandningen. Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager i tomgångsområdet. Det adaptiva systemet kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut för att behålla λ=1, vilket är rätt bränsle/luftblandning. När adaptiva systemet har kompenserat näst intill maximalt vad det klarar av tolkas detta som onormalt och felkod 2-3-2 sätts.
Felorsak:
Motorn går för magert:
Luftläckage.
Lågt bränsletryck.
Felaktiga givarsignaler.
Motorn går för fett:
Högt bränsletryck.
Förorenad motorolja.
Läckande insprutare.
Läckande EVAP ventil.
Felaktiga givarsignaler.
Läckande avgassystem.
Felsymptom:
Tjuvstopp vid kallstart.
Eventuellt hög bränsleförbrukning.
Olika körbarhetsproblem.

1-1-3 = Lambdaintegrator (tänder miljölampan)
Villkor:
Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager. Styrenhetens lambdaregleringskrets kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut bränsle/luftblandningen. När styrenheten får kompensera 25 % (integratorn i max övre eller undre anslag) under 3 minuter tolkas detta som onormalt och felkod sätts.
Felorsak:
Kortslutning till jord eller i ledningar till lambdasonden. Kraftigt mager eller fet motor.
Felsymptom:
Hög bränsleförbrukning.

_________________
Volvo 945 LTT -96 med Flexitune II sedan juni -08


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011