Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 22:43

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-29 06:30 
Offline

Blev medlem: tis 07-03-06 14:03
Inlägg: 97
torbjorn skrev:
Finns det någon kallstartventil på 945:an? I så fall så sköter ju LH-styrdonet kallstartanrikningen via den och inte via de ordinarie spridarna, i så fall kan inte Flexitune göra något för att underlätta kallstarten.

På Volvo med LH 2.4 och kallstartventil får man antingen laborera med kallstartmotstånd eller ordna en manuell, återfjädrande strömbrytare för att kunna tvångsöppna kallstartventilen själv.


Om det nu är så att man har en kallstartsventil/spridare istället.
Varför skulle det då inte funka att kallstartsanrika via spridarna?
Om bilen inte var utrustad med kallstartsventil så skulle ju det vara den metoden som användes?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-29 08:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
EyEr0n skrev:
torbjorn skrev:
Finns det någon kallstartventil på 945:an? I så fall så sköter ju LH-styrdonet kallstartanrikningen via den och inte via de ordinarie spridarna, i så fall kan inte Flexitune göra något för att underlätta kallstarten.

På Volvo med LH 2.4 och kallstartventil får man antingen laborera med kallstartmotstånd eller ordna en manuell, återfjädrande strömbrytare för att kunna tvångsöppna kallstartventilen själv.


Om det nu är så att man har en kallstartsventil/spridare istället.
Varför skulle det då inte funka att kallstartsanrika via spridarna?
Om bilen inte var utrustad med kallstartsventil så skulle ju det vara den metoden som användes?


För att på ett LH 2.4 -system med kallstartventil så öppnas de vanliga spridarna knappt alls under startförloppet, i varje fall ges inte mer bränsle via dem än vid en varmstart. Så pulsförlängningen från ett piggybacksystem med kallstartfunktion gör så att säga varken till eller från i det fallet.
Det finns en bygling någonstans som jordar en pinne på LH-styrdonet för att tala om om bilen har kallstartventil eller om kallstartanrikningen ska ske via ordinarie spridare.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-29 08:45 
Offline

Blev medlem: tis 07-03-06 14:03
Inlägg: 97
torbjorn skrev:
EyEr0n skrev:
torbjorn skrev:
Finns det någon kallstartventil på 945:an? I så fall så sköter ju LH-styrdonet kallstartanrikningen via den och inte via de ordinarie spridarna, i så fall kan inte Flexitune göra något för att underlätta kallstarten.

På Volvo med LH 2.4 och kallstartventil får man antingen laborera med kallstartmotstånd eller ordna en manuell, återfjädrande strömbrytare för att kunna tvångsöppna kallstartventilen själv.


Om det nu är så att man har en kallstartsventil/spridare istället.
Varför skulle det då inte funka att kallstartsanrika via spridarna?
Om bilen inte var utrustad med kallstartsventil så skulle ju det vara den metoden som användes?


För att på ett LH 2.4 -system med kallstartventil så öppnas de vanliga spridarna knappt alls under startförloppet, i varje fall ges inte mer bränsle via dem än vid en varmstart. Så pulsförlängningen från ett piggybacksystem med kallstartfunktion gör så att säga varken till eller från i det fallet.
Det finns en bygling någonstans som jordar en pinne på LH-styrdonet för att tala om om bilen har kallstartventil eller om kallstartanrikningen ska ske via ordinarie spridare.


Okej.
Det kanske förklarar att bilen var nästintill omöjlig att kallstarta i morse med Flexitunes chokemetod då. På ena bilen så tog batteriet slut, och på andra så tog det 5-8 lång försök innan den kom igång. Båda Volvo 240 med B230F och LH2.4.

Okej.
Det sitter en bygel på kabelstammen som går till styrdonet på båda bilarna, och bygeln ser fabriksgjord ut. Kan det va den tror du? Vilket stift är det som skall jordas?

Vad rekommenderar du att jag gör?
Installerar kallstartsmotstånd eller tar bort byglingen?
Båda bilarna har kallstartsventil nu och Flexitune.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-29 08:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag är osäker på vilken pinne det är, skulle kunna vara 14, 19 eller 29.

Det kan finnas två sådana där fabriksgjorda byglingar i kabelstammen, i så fall är den andra till för att informera LH-styrdonet om bilen har manuell eller automatlåda.

Det är ju lätt gjort att ta bort byglingen/byglingarna (kolla både till höger på torpedväggen nära genomföringen för insprutningskabelstammen, och inne i kupén vid styrdonet) och se vad som händer. Blir det inte tillräckligt bra är kanske nästa steg ett kallstartmotstånd.

Men det har ju också visat sig att det är av största vikt för att få bra kallstartegenskaper på E85 att det verkligen är bra fart på startmotorn. Om den går segt trots att batteriet är bra så bör man nog först av allt se över batterikablar och sånt, om nödvändigt också rengöra och smörja startmotorn.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-29 11:19 
Offline

Blev medlem: tis 07-03-06 14:03
Inlägg: 97
torbjorn skrev:
Jag är osäker på vilken pinne det är, skulle kunna vara 14, 19 eller 29.

Det kan finnas två sådana där fabriksgjorda byglingar i kabelstammen, i så fall är den andra till för att informera LH-styrdonet om bilen har manuell eller automatlåda.

Det är ju lätt gjort att ta bort byglingen/byglingarna (kolla både till höger på torpedväggen nära genomföringen för insprutningskabelstammen, och inne i kupén vid styrdonet) och se vad som händer. Blir det inte tillräckligt bra är kanske nästa steg ett kallstartmotstånd.

Men det har ju också visat sig att det är av största vikt för att få bra kallstartegenskaper på E85 att det verkligen är bra fart på startmotorn. Om den går segt trots att batteriet är bra så bör man nog först av allt se över batterikablar och sånt, om nödvändigt också rengöra och smörja startmotorn.


Okej.
Jag får kolla över byglingarna i kväll då, och återkomma med vilka pinnar som är jordade. Men det vore bra om jag fick reda på vilket som är rätt.
Tror du det kan stå i haynes?

Vad händer om man råkar ta bort fel bygling, dvs växellådsbyglingen?

Vad är fördelen med kallstartsspridare jämfört med via vanliga spridarna?
Det kanske är bättre att köra med den ändå?

Det enda är väl iof att testa och se vad som ger bäst resultat.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-29 12:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag skulle tro att skillnaden om man råkar bygla för automatlåda blir att tomgångsregleringen uppför sig lite annorlunda, alltså inget som har någon större betydelse.

I de Haynesböcker jag har sett så finns de där byglarna nätt och jämnt omnämnda. De finns med på elschemorna, men det står inte vad de är till för.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-29 12:45 
Offline

Blev medlem: tis 07-03-06 14:03
Inlägg: 97
torbjorn skrev:
Jag skulle tro att skillnaden om man råkar bygla för automatlåda blir att tomgångsregleringen uppför sig lite annorlunda, alltså inget som har någon större betydelse.

I de Haynesböcker jag har sett så finns de där byglarna nätt och jämnt omnämnda. De finns med på elschemorna, men det står inte vad de är till för.


Okej.
Men du är säker på att det är vad de båda är till för?

Jag får väl testa att rycka bort en av dem och testa och starta då så får vi se vad som händer.

Återkommer.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-29 16:09 
Offline

Blev medlem: tis 07-03-06 14:03
Inlägg: 97
EyEr0n skrev:
torbjorn skrev:
Jag skulle tro att skillnaden om man råkar bygla för automatlåda blir att tomgångsregleringen uppför sig lite annorlunda, alltså inget som har någon större betydelse.

I de Haynesböcker jag har sett så finns de där byglarna nätt och jämnt omnämnda. De finns med på elschemorna, men det står inte vad de är till för.


Okej.
Men du är säker på att det är vad de båda är till för?

Jag får väl testa att rycka bort en av dem och testa och starta då så får vi se vad som händer.

Återkommer.


Jag har kollat på byglingarna nu.
De är pin 19 och 29.
Båda jordade med "fabriksmonterade" byglar.

Skall testa sen ikväll när det är kallt om det bli nån skillnad.

Var har du fått informationen om byglingarnas funktion ifrån?

EDIT:
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=289

I den tråden finns det pinout för LH.2.4 och den säger följande om pinnarna:

19: EGR Valve Output 12 - inactivated, <12 active
29: Codification input 12 - Automatic transmission

Så 29 verkar vara som du säger, men hur är det med pin 19?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-29 22:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om man tittar närmare på hur LH 2.4 -styrdonet är gjort, så kan pinne 19 användas antingen som ingång eller som utgång (men vid bestyckning av kortet måste man välja den ena eller andra funktionen). På alla styrdon för Volvo som jag har kommit i kontakt med, så är pinne 19 bestyckad för att fungera som ingång. Är däremot inte säker på hur det ser ut på LH 2.4 -styrdon för Saab. Å andra sidan så använder ju Saab aldrig kallstartventil på sina bilar med LH 2.4 .

När en Volvo med LH 2.4 har EGR så styrs den inte av LH-styrdonet utan av EZ116K-styrdonet.

Uppgiften om byglingen för att välja kallstartfunktion kommer från en bunt med papperskopior av OH-bilder från någon Bosch-servicekurs, jag fick den där bunten för många år sedan av en yrkeslärare som nu är avliden.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-30 06:30 
Offline

Blev medlem: tis 07-03-06 14:03
Inlägg: 97
torbjorn skrev:
Om man tittar närmare på hur LH 2.4 -styrdonet är gjort, så kan pinne 19 användas antingen som ingång eller som utgång (men vid bestyckning av kortet måste man välja den ena eller andra funktionen). På alla styrdon för Volvo som jag har kommit i kontakt med, så är pinne 19 bestyckad för att fungera som ingång. Är däremot inte säker på hur det ser ut på LH 2.4 -styrdon för Saab. Å andra sidan så använder ju Saab aldrig kallstartventil på sina bilar med LH 2.4 .

När en Volvo med LH 2.4 har EGR så styrs den inte av LH-styrdonet utan av EZ116K-styrdonet.

Uppgiften om byglingen för att välja kallstartfunktion kommer från en bunt med papperskopior av OH-bilder från någon Bosch-servicekurs, jag fick den där bunten för många år sedan av en yrkeslärare som nu är avliden.


Okej.
Det verkar som att det funkade i allafall.
Testade att starta bilen i morse och då startde på under 1 sekund i princip.
Men då var det oxå väldigt gynsammt, 3 x choke på flexitune, motorvärmare och nyladdat batteri.

Skall testa till helgen, när den får stå länge och det kanske är lite kallare.

Det är synd att du inte nämt detta om pin 19 och kallstartsventil tidigare. :)
Det kunde ha sparat mig mycket jobb förra vintern. :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-10-05 15:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Min bror kör numera en Flexitunekonverterad Volvo 940 '96 med B200FT-motor. Den har visat sig vara rätt besvärlig att kallstarta, Flexitune's chokefunktion räcker inte alls till. Inga försök med kallstartmotstånd eller liknande kallstartanordningar har gjorts än så länge.

Han provade igår på min inrådan att koppla in en extra kallstartknapp som helt enkelt jordar utgången från Flexitune och håller spridarna ständigt öppna. Det fungerar bra om man använder knappen med gott omdöme och bara "duttar till" mycket hastigt medan startmotorn körs.
Flexitune's choke behövs i alla fall som "nachstart-anrikning", om inte den är aktiverad så dör motorn av på en gång efter start.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-10-05 20:27 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-16 11:27
Inlägg: 84
Ort: Linköping
Kallstartsmotståndet kom på plats i tisdags. I natt stod bilen utomhus, och i förmiddags var det 9 grader varmt, blåst och hällande regn. Bilen startade PÅ FÖRSTA FÖRSÖKET, efter ett par sekunder med startmotorn. Och då stod potentiometern någonstans på mitten (8-12 kOhm).

Ett sådant kallstartmotstånd borde man alltid montera direkt, samtidigt med Flexitunen. Det känns som en väldig skillnad att arbeta med reglersystemet, "ja jag vet att det är kallt och svårstartat nu", än att försöka lura det i andra ändan och dränka motorn med bränsle.

Kort sagt. Kallstartmotstånd = HALLELUJA!!!

Mina ingredienser:
Elfa 65-252-84 Potentiometer 22kOhm
Biltema 43049 Strömbrytare med lampa
Biltema 42134 Växlande relä
samt kabel och kabelskor

/Martin


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-11-05 08:04 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-16 11:27
Inlägg: 84
Ort: Linköping
Citat:
Kort sagt. Kallstartmotstånd = HALLELUJA!!!

Trodde jag......

Ett flertal gånger har bilen startat på första försöket, nedåt ett par plusgrader och fuktig väderlek. Men förra torsdagen var det kört, morsan skulle låna den och den gick inte igång. Jag kom för att hjälpa till men inget hjälpte, inte heller startgas. Till slut, på batteriets sista krafter, segade den igång.

Fredagsmorgonens kallstart var problemfri, men på kvällen var det kört igen. Det tog en halvtimme innen jag lyckades lura igång den.

Typiskt var att den tände till och sedan genast dog. Jag antar att det är svårt även för detta kompetenta forum att finna en förklaring?

En annan fråga är varför startgasen inte hade någon effekt? Hur applicerar man den bäst (isht i en 940...)?

Nu är det bensin i tanken, som en ren nödåtgärd förstås (skäms :oops: ) så det blir tyvärr ingen bilbesiktning på etanol som jag hoppats på...

_________________
Volvo 945 LTT -96 med Flexitune II sedan juni -08


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-02-18 22:04 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-16 11:27
Inlägg: 84
Ort: Linköping
Vad hände sen? Jo, nu är jag på etanol igen sedan någon vecka tillbaka. Det är förstås E75 nu till skillnad från i höstas, samt några få extraliter bensin kvar i blandningen. Bilen har åtminstone startat som en dröm i vinterväder runt -5. Med kallstartmotstånd alltså inställt på ca 10kOhm. Den har hoppat igång stabilt efter några få varv med startmotorn, och inte heller varit så klen som i höstas.

Jag har funderat mycket på vad som hände ibland i höstas, och det måste väl vara att motorn blev sur?! Har den väl blivit det så verkar man ha ett litet helsike att få den på bra humör igen. Alltså ska jag hädanefter vara försiktig med hur mycket jag "fettar på".

Men som sagt, det var E85 då, några få plusgrader och mycket blött, vilket kanske är svårare väderlek än vinterväder...

Slutligen kan jag meddela att bilen är med motorvärmare sedan igår, så förhoppningsvis behöver jag inte kallstarta så ofta framöver!

_________________
Volvo 945 LTT -96 med Flexitune II sedan juni -08


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-09-03 22:12 
Offline

Blev medlem: fre 09-08-28 20:43
Inlägg: 12
Ort: Ås - Norge
I følge Haynes er det pinne 13 på LH2.4 som tar inn signal fra temperatursensor plassert i radiatorslangen.

Jeg regner med det er her jeg skal koble inn kaldstartsmotstanden. Jeg planlegger å benytte et trimmepot ~0 - 20 kOhm montert slik at jeg kan regulere motstanden selv etter temperaturen. Kobles inn med et rele ved LH2.4.

Min 945 starter ikke lett på ren E85. Jeg konverterte med Flexitune II i april. Da var temperaturen lavere enn nå men likevel var det ikke noe problem med kaldstart. Dette er blitt stadig verre etter som jeg har kjørt utelukkende på E85 siden. Hva kan dette skyldes?

Espen Olsen

_________________
98 Volvo 945 B230FK konvertert med Flexitune II


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011