Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 19:20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 08-09-18 13:15 
Offline

Blev medlem: fre 08-08-22 07:57
Inlägg: 6
Ort: Tyresö
Jag har konverterat min Skoda Fabia 1,2 med Ecoflex. Det funkar bra när bilen är varm, men kallstarterna är desto värre. Jag tänkte montera ett kallstartsmotstånd för att avhjälpa detta och har läst en massa trådar om det här på forumet.

Nu till min fråga. Om jag monterar en potentiometer i serie med tempgivaren, behöver jag då en tryckströmbrytare för att bygla över potentiometern? Är inte resistansen 0 ohm när potentiometern är vriden i botten? Eller är det så att kretsen bryts när man "vrider av" potentiometern?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-18 13:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Med potentiometer behövs i princip ingen extra tryckströmbrytare, men det kan ändå vara bra att ha en återfjädrande strömbrytare som extra säkerhet så att ingen råkar glömma kallstartanrikningen pådragen. Resistansen ska egentligen bli 0 i ändläget men det kan ju vara si och så med den saken när poten börjar bli gammal och raspig.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-18 14:28 
Offline

Blev medlem: fre 07-12-14 08:55
Inlägg: 68
Ort: Från
Jag har kört med endast trimpot i ca tre år utan problem.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-18 23:47 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Min återfjädrande knapp började glappa, som tur va hade jag en vridpot och kunde köra ändå när jag vred ner den till noll.

Har du något så när ny bil borde den indikera om du glömmer att vrida av potten. För mig sker detta redan efter några km, strax efter den börjat lambdareglera. Får då varningssignal och blinkade templampa kombinerat med en STOP-text.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-09-19 05:58 
Offline

Blev medlem: fre 08-08-22 07:57
Inlägg: 6
Ort: Tyresö
Tack för svaren! Jag tror att jag monterar en tryckströmbrytare också, om inte annat så för smidighets skull.

_________________
Skoda Fabia 1,2 konverterad med EcoFlex


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-23 01:58 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Jag har valt en vippströmbrytare på min bil.

Motståndet behöver vara inkopplat en stund efter start på min bil och då
krävs händerna till annat än att hålla in en brytare;)

Om jag inte står på tomgång så länge att den går bra utan hjälp så klart!

Däremot kan jag ju reglera min vridpot. om jag tycker att bilen går illa på något sätt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-23 06:30 
Offline

Blev medlem: fre 08-08-22 07:57
Inlägg: 6
Ort: Tyresö
Jag har nu kopplat in en tryckströmbrytare och potentiometer och själva starten funkar nu mycket bättre. Den startar efter att bara ha dragit runt ett par varv och varvar upp till ca 1500 rpm. Efter ett par sekunder går den tillbaka till något över normal tomgång, ca 900 rpm, oavsett om jag håller tryckströmbrytaren intryckt eller ej. Det verkar i sig lite konstigt.

Något som är ännu märkligare är att bilens tempmätare inte visar att motorn är varm förrän efter flera kilometer. Tidigare började den röra sig ganska snabbt efter att jag hade startat bilen, men nu tar det som sagt flera kilometer. Det kommer dock varmluft, så motorn är egentligen varm.

Antingen är det väl glapp i strömbrytaren, eller så reagerar bilens CPU på den plötsliga resistansskillnaden när jag släpper knappen och går in i något konservativt läge en stund tills allt verkar normalt...

_________________
Skoda Fabia 1,2 konverterad med EcoFlex


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011