Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 02:56

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 08-10-07 19:31 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-25 11:55
Inlägg: 38
Ort: Från
Ska koppla in ett kallstartmotstånd i min calibra med c20xe motorn imorgon och det är så att jag ser att det sitter två olika givare på termostathuset. Vilken av dessa givare är givaren som sköter anrikningen av soppa vid kallstarter?

Den ena har två kablar och den andra en bara


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-07 19:40 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Hvis det er som andre opelmotorer, så er den med to ledninger kjølevannstemperatursensoren (altså den du skal klippe deg inn på), mens den med en ledning er kjølevannstemperaturgiveren, altså den som gir tempen til måleren i instrumentpanelet.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-07 19:43 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Sensor:
http://carparts.no/show.asp?page=goxpag ... 00002.html

Giver:
http://carparts.no/show.asp?page=goxpag ... 00003.html

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-07 19:53 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-25 11:55
Inlägg: 38
Ort: Från
tackar, vilken kabel är det man ska koppla in motståndet på? :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-07 19:55 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Såvidt jeg kan forstå spiller det ingen rolle, men jeg er kjemiker, ikke elektriker :oops:

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: temperaturkabel
InläggPostat: tis 08-10-07 20:36 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Du skall inte använda den kabeln som går till instrumentpanelen, utan den som talar om för bilens styrdator hur kallt det är.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-07 20:40 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Det trodde jeg han hadde forstått, jeg tolket det som at han lurte på hvilken av de to ledningene som går til sensoren som skulle klippes.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 08-10-07 20:45 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-23 22:59
Inlägg: 18
Ort: Från
EtanolAerox skrev:
Ska koppla in ett kallstartmotstånd i min calibra med c20xe motorn imorgon och det är så att jag ser att det sitter två olika givare på termostathuset. Vilken av dessa givare är givaren som sköter anrikningen av soppa vid kallstarter?

Den ena har två kablar och den andra en bara

c20xe 1990-93 ECU45 Brun/Blå kabel
c20xe 1993-97 ECU45 Brun/Blå kabel
Som ska sitta på denna givare http://carparts.no/show.asp?page=goxpag ... 00002.html
Laddade upp värden för tempgivaren till dig
http://www.ladda-upp.com/bilder/10449/c ... tempgivare

Lycka till...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Om kablar
InläggPostat: tis 08-10-07 22:46 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Håller med dig Magnul. Men frågan var lite tvetydig, så jag svarade "för säkerhets skull". Nu torde han veta i alla fall.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-08 09:16 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-25 11:55
Inlägg: 38
Ort: Från
klippte den röda kabeln på givaren(fanns en grön också) så röd och grön var kablarna.

sen så gjorde jag som i dem där instruktionerna för volvo 855:an men imorse så betedde sig bilen lite underligt. När jag hade motståndet påslaget så började bilen varva som fan när motorn blev lite varmare, sen när jag stängde av den så började bilen få ruskigt låg och ojämn tomgång och sen dog bilen, ahr inte startat efter det då jag hade bråttom till skolan

edit: kan tillägga att jag kopplade in ett 18 kohms resistor


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011