Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 13:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vilken procent utan problem
InläggPostat: tor 08-10-09 08:17 
Offline

Blev medlem: tor 08-10-09 08:05
Inlägg: 7
Har en 945 llt som jag för tillfället kör på 30% utan åtgärd. Funderar på en box men kallstarterna oroar mig lite nu när vitern är på G. Har läst att man vintertid kan pytsa i mer b95 för att slippa bekymren. Vid vilken procent upphör problemet på vintern?? Kommer jag att få bekymmer med endast 30%? Jag har tyvärr ingen MV för tillfället men jag ska ha den i kallgarage (blir iaf något varmare)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-10-09 08:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Med 30 % E85 behöver man inte bekymra sig om kallstartproblem alls.
Om man konverterar och kör på ren E85 så får man räkna med att ordna kallstartmotstånd och/eller tryckknapp för att tvångsöppna spridarna manuellt vid kallstart, om man ska vara helt säker på att slippa kallstartproblem.

Att spä ut bränslet med bensin är inte alls nödvändigt, i synnerhet inte numera när bensinhalten i E85 ändå ökas vintertid.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-10-09 08:26 
Offline

Blev medlem: tor 08-10-09 08:05
Inlägg: 7
Ok men funkar det med ett motstånd även utan Mv vid riktigt låga temperaturer? 15-20 minus?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-10-09 12:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Så kallt blir det ju sällan nuförtiden. Men man får alltid igång motorn på något sätt, i värsta fall med startgas.
Egentligen är fuktigt väder värre än sträng kyla när det gäller att kallstarta på E85.
Överhuvudtaget bör man ju inte kallstarta en motor ens på bensin eller diesel vid så låga temperaturer som -20 °C även om det i och för sig är möjligt att få igång den.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-10-09 15:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Men köper du en box med kallstartsfunktion så går den förstås igång..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-10-09 18:25 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Har inte en del upplevt kallstartsfunktionen som otillräcklig på vissa boxar?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-10-10 09:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jo, iaf Flexitune, men extra kallstartsmotstånd är ju att ta i om man inte har konstant -10 eller kallare tycker jag.
Den går alltid igång men möjligen kan man få ngt tjuvstopp i sällsynta fall pga utmagringen går allt för snabbt.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-10-10 09:48 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Tror detta kan variera väldigt mellan olika bilar. Enligt mina egna observationer har t.ex. en Ford Orion -92 som började gå dåligt vid väldigt låga inblandningar begynnade startproblem vid 50/50 och temperatur omkring +10, men då gick den ju så illa på den blandningen att man ändå inte ville köra.

En Honda Accord -88 med insprutning, gick också dåligt på 50/50, men startade direkt trots vinter och några minusgrader.

Min nyare Citroen går bra på hur höga inblandningar som helst okonverterat (men tändermotorlampan), och får startproblem först vid omkring 60-70% iblandning.

Alltså upp till 50/50 är det knappast nån stor risk på nån bil, men man kan börja märka skillnad där.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-10-10 09:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jo det skiljer, liksom hur svåra problemen med flexitunes kallstart blir.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011