Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 19:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Flampunkt för etanol?
InläggPostat: sön 07-05-13 14:17 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Vad har e85 och ren etanol för flampunkt?
För ren etanol har jag sett olika siffror, 10, 11 och 17 + grader. Vad är sant?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-05-13 20:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En vätskas flampunkt är inget exakt värde utan den beror kraftigt på vilken mätmetod som används (det finns flera olika sådana, en av dem kallas Pensky-Martens).
För etanols del beror flampunkten också på vattenhalten.
Jag har för min del sedan många år haft för mig att etanols flampunkt skulle vara +7 °C.
Se vidare http://en.wikipedia.org/wiki/Flash_point

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-05-13 21:43 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Här syns bland annat ren etanols flampunkt som skärningen mellan ångtryckskurvan och det partialtryck som motsvarar den undre brännbarhetsgränsen i luft, 30 mbar. Det ger ca 12 grader Celsius.

I en variant av diagrammet syns därunder temperaturområdena för brännbar gasblandning över bensin respektive E85.

Ångtryck

Bild

Brännbarhetsområden

Bild

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Senast redigerad av GL fre 10-01-01 12:54, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-17 22:59 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Jag uppdaterade diagrammen här ovanför lite grann.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-31 12:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Mkt bra diagram som får även icke kemister att förstå!
Ser ut som det saknas under brännbarhetsgräns för E85 i det nedre diagramet, fast den ser ut att vara samma som för bensin?

Detta med undre brännbarhetsgränsen är ju intressant för att kunna luska ut om man teoretiskt kan köra motorn eller ej i kyla på ren sprit eller E85.

Om man tittar i det övre diagramet ser man att undre brännbarhets gränsen ligger ca 20 grader högre än för bensin (-10 resp -30 grC)
Alla som kört bensinbil i Ryssland kan intyga att man kan köra bensinbilar i mkt lägre temperaturer än -30 gr C.
Det finns alltså ingen anledning att tro att det inte skulle fungera med ren etanol i temperaturer under -10 gr C.
Säg att gränsen för bensin går ngn stans vid -60 gr C för bensin, då är motsvarande undre gräns -40 gr C för etanol.
Och skulle det bli problem i ännu kallare väder är det bara att montera luftförvärmning eller bränslevärmning.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-31 19:16 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
karlmb skrev:
Mkt bra diagram som får även icke kemister att förstå!
Ser ut som det saknas under brännbarhetsgräns för E85 i det nedre diagramet, fast den ser ut att vara samma som för bensin?

Ja det är bensininnehållet som bestämmer flampunkten för E85 eftersom ångtrycket för etanolinnehållet vid -30 C ligger ca 20 gånger lägre än undre brännbarhetsgränsen för ren etanol.

Citat:
Detta med undre brännbarhetsgränsen är ju intressant för att kunna luska ut om man teoretiskt kan köra motorn eller ej i kyla på ren sprit eller E85.

Den undre brännbarhetsgränsen säger ingenting om möjligheten att köra en varm motor i kall luft. Den har bara betydelse för kallstartegenskaperna.

Citat:
Om man tittar i det övre diagramet ser man att undre brännbarhets gränsen ligger ca 20 grader högre än för bensin (-10 resp -30 grC)

Nej den undre brännbarhetsgränsen för ren etanol motsvarar en flampunkt på +12 C alltså ca 50 grader högre än flampunkten för bensin.

Citat:
Alla som kört bensinbil i Ryssland kan intyga att man kan köra bensinbilar i mkt lägre temperaturer än -30 gr C.
Det finns alltså ingen anledning att tro att det inte skulle fungera med ren etanol i temperaturer under -10 gr C.
Säg att gränsen för bensin går ngn stans vid -60 gr C för bensin, då är motsvarande undre gräns -40 gr C för etanol.
Och skulle det bli problem i ännu kallare väder är det bara att montera luftförvärmning eller bränslevärmning.

Som sagt, det är inte körning med varm motor som är problemet utan kallstartförmågan hos motor och bränsle i kombination.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-31 21:09 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
svante skrev:
eg är kallstartegenskaperna rätt ointressant om man har tillgång till el vilket 99% har...
de går att starta vid -10 utan motorvärmare och därunder snurrar knappt motorn runt p.g.a. seg olja.
min volvo startade knappt vid -15 tidigare på bensin p.g.a. att motorn gick för tungt.

visseligen finns syntetolja för kallstarter men vid vanlig körning d.v.s. 99.9% av tiden i varm motor är sånt s--t!


Håller inte med alls i vad du skriver..
1: Att 99% skulle ha tillgång till eluttag för motorvärmare anser jag vara helt fel!! Möjligen om du pratar om folk som bor i villa/hus, men knappast för de som bor i vanliga hyreshus/bostadsrätter... Och det är många..

2: Att motorn "knappt snurrar" under -10 grader... nja, beroende på batteri med mera så hävdar jag att du har fel! Visst går det tyngre vid så låga temperaturer men inte så att motorn inte går runt... Dessutom startar en motor i gott skick på få varv även när det är kallt?

3: Menar du att syntetolja är "skit", eller hur skall man tolka det sista du skriver?

Hmm?? Raderade "Svante" sitt inlägg medan jag satt och skrev ett svar på det??


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-06-01 07:57 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
GL skrev:
karlmb skrev:
Citat:
Detta med undre brännbarhetsgränsen är ju intressant för att kunna luska ut om man teoretiskt kan köra motorn eller ej i kyla på ren sprit eller E85.

Den undre brännbarhetsgränsen säger ingenting om möjligheten att köra en varm motor i kall luft. Den har bara betydelse för kallstartegenskaperna.


Sen spelar värmen av gnistan och hur mkt startanrikning det finns en stor roll. Ett friskt batteri (=mera gnist enegi medans man startar) hjälper säkert också.

Om man tar ett tändstift och håller den upp och ner och droppar på lite E85 och sedan kör en kaskad av kraftiga gnistor genom tändstiftet så brinner E85 utan problem vid -30 har jag testad, däremot så blir det ingen låga med svaga gnistor..

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-06-01 09:09 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
Ragamuffin skrev:
svante skrev:
eg är kallstartegenskaperna rätt ointressant om man har tillgång till el vilket 99% har...
de går att starta vid -10 utan motorvärmare och därunder snurrar knappt motorn runt p.g.a. seg olja.
min volvo startade knappt vid -15 tidigare på bensin p.g.a. att motorn gick för tungt.

visseligen finns syntetolja för kallstarter men vid vanlig körning d.v.s. 99.9% av tiden i varm motor är sånt s--t!


Håller inte med alls i vad du skriver..
1: Att 99% skulle ha tillgång till eluttag för motorvärmare anser jag vara helt fel!! Möjligen om du pratar om folk som bor i villa/hus, men knappast för de som bor i vanliga hyreshus/bostadsrätter... Och det är många..

2: Att motorn "knappt snurrar" under -10 grader... nja, beroende på batteri med mera så hävdar jag att du har fel! Visst går det tyngre vid så låga temperaturer men inte så att motorn inte går runt... Dessutom startar en motor i gott skick på få varv även när det är kallt?

3: Menar du att syntetolja är "skit", eller hur skall man tolka det sista du skriver?

Hmm?? Raderade "Svante" sitt inlägg medan jag satt och skrev ett svar på det??


ja, jag raderade det för att slippa förklara igen vad jag menar.
nu hann jag inte... :cry:

1: att inte ha skaffat sig motorvärmare är inte samma sak som att inte ha tillgång att göra det...
menar inte heller delen av sverige där det sällan är under -10....

2, 3 skit är väl å ta i....
men med syntetolja tar bilmotorer slut fortare......
speciellt helsyntet...
det talas det tyst om därför att man rekommenderar åtminstone halvsyntet för att inte få problem med att mineralolja innebär att folk inte får igång bilen på vintern, m.a.o. man åtgärdar att startsystemet inte är avsedda för svenska vintrar med kortare livslängd.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-06-01 09:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Den undre brännbarhetsgränsen säger ingenting om möjligheten att köra en varm motor i kall luft. Den har bara betydelse för kallstartegenskaperna.


Men någonstan sgår ju gränsen även för när det inte går att köra en varm motor.
Den hjälper ju bara till att värma bränslet och luften på vägen fram till gnistan.
Så jämförelser med bensin borde gå att göra på detta sätt.

Vore kanske bra att även lägga in kurvorna för ren etanol för ökad förståelse?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-06-01 12:12 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
karlmb skrev:
------------
Vore kanske bra att även lägga in kurvorna för ren etanol för ökad förståelse?

Dom är redan med i båda diagrammen!

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-06-01 12:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
GL skrev:
karlmb skrev:
------------
Vore kanske bra att även lägga in kurvorna för ren etanol för ökad förståelse?

Dom är redan med i båda diagrammen!


Givetvis :oops: , ursäkta!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-06-01 15:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
svante skrev:
[
2, 3 skit är väl å ta i....
men med syntetolja tar bilmotorer slut fortare......
speciellt helsyntet...
det talas det tyst om därför att man rekommenderar åtminstone halvsyntet för att inte få problem med att mineralolja innebär att folk inte får igång bilen på vintern, m.a.o. man åtgärdar att startsystemet inte är avsedda för svenska vintrar med kortare livslängd.



Hmm, det där påståendet kan jag faktiskt inte alls hålla med om, var skulle de uppgifterna komma ifrån?

Ur kallstartssynpunkt spelar det ingen större roll om basen för oljan består av raffinerad mineralolja eller om den är syntetiserad på något sätt. Det avgörande är vilken viskositet oljan har vid den temperatur då man vill kallstarta. Det går att få även en ren mineralolja lättflytande i kyla (t ex om den kallas SAE 10W40), men det sker på bekostnad av andra egenskaper. Mineraloljor med stort temperaturområde brukar försämras snabbare med tiden än del- eller helsyntetoljor, därför bör de bytas oftare.

En stor fördel med syntetoljor är att de har bra sotlösande egenskaper utan att kräva så mycket additiv och tillsatser som skulle behövas i en mineralolja. Det gör ju dels att motorn håller sig ren invändigt, risken är mindre för t ex fastbeckade kolvringar eller krångel med hydrauliska ventillyftare. Och dels gör den mindre halten additiv att eventuell oljedimma i avgaserna är mindre skadlig för katalysator och lambdasond än för en mineralolja. Om motorn har en tendens att dra olja så minskar alltså risken för skador på de delarna om man använder syntetolja.

Överhuvudtaget kan man väl konstatera att alla motoroljor är så pass bra nuförtiden att man inte alls behöver bekymra sig om slitage på lager, kolvringar mm längre. Om man ser på de bilar från t ex sent 80-tal och tidigt 90-tal som börjar komma uppemot 30000-40000 mil idag så är motorerna som regel fortfarande i fullt användbart skick och det är inte många av dem som någonsin har genomgått en större reparation. Har en sådan motor någonsin krävt reparation så har det vanligtvis rört sig om t ex trasig topplockspackning, sprickor i topplock eller ventilproblem.

Går vi tillbaks 20-30 år i tiden så finner vi att de flesta motorer då sällan klarade mer än 15000-20000 mil utan åtminstone ett kolvringsbyte. Ytterligare 20 år tidigare fick man vara glad för halva de körsträckorna.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-06-01 16:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Frågan är väl bara om man verkligen skall köra 3-4000 mil på samma olja.
Det framhålls ju som en av fördelarna med de svindyra syntetoljorna.
Den varianten måste ju jämföras med att byta en billigare olja + filter vår och höst, särskilt om bilen kallstartats många ggr.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011