Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 08:33

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 08-10-22 10:15 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-13 16:07
Inlägg: 55
Har märkt att tomgången åker upp till 1500Varv i några sekunder då man använder kallstarts-motståndet vid kallstart. Frågan är hur detta sliter på motorn vid en riktig kallstart typ 10-20-
Som jag förstår så berörs många av förhöjdt varvtal vid kallstart.

_________________
Mercedes W202 C220 -94 Automat-100%E85 Flexitune Sequetial


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-22 11:10 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Jo, det där har jag märkt av på min Omega också, t.o.m ännu högre varvtal än så. Känns inte bra. Hoppas nya programmet till FT hjälper mot det(då det har en kraftigare inbyggd chokefunktion)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-22 14:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Den där varvtalsökningen beror på att tomgångsventilen står mer öppen under startförloppet ju kallare motorn är, för att "gaspådraget" säkert ska räcka för att hålla motorn igång direkt efter start. Man märker ofta att motorer rusar upp direkt efter kallstart om det används bra syntetolja i dem och motorn (och styrprogrammet) är konstruerad med tanke på äldre tiders trögflytande oljor (då kan ju kolvarna vara nästan som fastlimmade de första sekunderna efter en riktig kallstart). 16V-motorn i Citroën BX är ett bra exempel på detta.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-22 22:45 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Jag tror knappast det är något att varna för, det är ju meningen att varvtalet ska gå upp ju kallare det är för att motorn inte ska tjuvstanna lika lätt.

En Accord jag hade med förgasare och automatchoke gick direkt upp i 2500 varv vid vinterstarter, och höll sig där ända tills man rörde på gasen. Alltså ganska bra för att få upp värmen i kupen medan man skrapade rutorna. Inte hade den motorn skurit trots över 20 år och 20000 mil.

Lite jobbigt kan det vara för oss som kör automat, man kan få stå på bromsen ganska ordentligt när man lägger i D, viktigt att inte glömma det alltså.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-10-23 17:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Man väljer dessutom ofta att köra motorn på högre varvtal för att kunna minska chokemängderna (med snabba gashastigheter kan inte lika mkt bränsle kondensera på kalla motordelar och chokebehovet minskar därför) och även för att kunna elda lite mer för kråkorna och snabbare värma upp katten.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011