Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 10:49

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 08-10-27 19:41 
Offline

Blev medlem: ons 07-04-18 20:37
Inlägg: 7
Ort: tumba
Hmm jag har lite problem

Bilen är en Volvo 240 88B.
Kopplade in allt som beskrivningen visar. fast jag gjorde inkopplingen inne i bilen under handsfacket.

http://forumbilder.se/images/2c2008111315P5f86.jpg

men det ska ju inte spela någon roll, är ju samma kablar som går där som uppe vid givaren..

letade upp kablarna, och en kabel gick in i den svarta boxen och den andra i den gråa.
Har provat att sätta motståndet på båda kablarna.
Kopplar jag in den på den kabeln som går in i den svarta boxen så blir tomgången hög och bilen går ogämt, även fast strömbrytaren är avslagen. Och kopplar jag in det på den som går till den gråa boxen så blir tomgången så låg så att bilen självdör..

Vad kan det vara för fel??

Men så provade jag att koppa in så att när strömbrytaren är avslagen så går inte strömmen alls genom motståndet.
Kan göra en beskrivning på denna koppling sen om den fungerar. Måste bara låta bilen kallna så att jag ser om det startar först..

Vad jag fattar det som enligd beskrivningen jag länkade så går det ström genom motståndet hela tiden, även fast strömbrytaren är avslagen??

EDIT: Såg att jag postade i fel avdelning :oops:

_________________
Bild
Volvo 240 -88 B230F 850 T spridare.. 100% E85


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Kallstartmotstånd
InläggPostat: mån 08-10-27 19:50 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
För en som har monterat en del komponenter efter ritningar och andra underlag, ser denna inkoppling ut att vara "tvärtom".
När man man ritar en omkopplare eller brytare brukar den alltid vara i viloläge, alltså opåverkad.
Så som du har ritat din bild, så kommer motståndet att försvinna när du trycker på knappen, och det är ju det motsatta man vill ha. Alltså när knappen är opåverkad, skall den vara sluten. Och när du trycker, skall strömmen tvingas gå igenom motståndet.
Det är ju fullt möjligt att du har tänkt så, men ritat fel?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-10-27 19:58 
Offline

Blev medlem: ons 07-04-18 20:37
Inlägg: 7
Ort: tumba
Hmm är inte jag som gjort bilden, men jag har kopplade efter den...
men jag ser inte skillnaden mellan min bild och denna http://web.telia.com/~u82305465/Filer/K ... %20GLT.pdf
Som många här verkar ha kopplat efter...

Hur menar du??, sitter motståndet fel, är inte insatt alls i detta :)

_________________
Bild
Volvo 240 -88 B230F 850 T spridare.. 100% E85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-10-27 20:18 
Offline

Blev medlem: ons 08-01-30 19:48
Inlägg: 17
Ort: Från
Om jag har förstått det hela rätt, så skall strömen gå genom strömbrytaren när den är i "viloläge" (opåverkad). När man påverkar knappen, alltså trycker på den, så bryts strömen via knappen och strömen tvingas gå genom motståndet i stället.
Rent teoretiskt kan man säga att motståndet är i inkoppling hela tiden, men strömen går ju alltid lättaste vägen och det är genom strömbrytaren, tills denna bryter och tvingar strömen att gå via motståndet och då får man det extra motståndet för att "lura" styrenheten.

_________________
Köratilljobbetbil Volvo 945 Turbo -98 och 240 GL -87
Sommarbil Cadillac -60
Busbil Cheva Mallibu SS -65


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 08-10-27 20:35 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Flumbeck säger exakt detsamma som jag skulle vilja säga.
Och på Micke Nylunds bild, så har han inte ritat som ett (korrekt) kopplingsschema, utan bara avbildat en tryckströmbrytare. Det kan man naturligtvis också göra, men då måste man beskriva det i texten också. Och det vill jag minnas att han även har gjort.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-10-27 21:48 
Offline

Blev medlem: ons 07-04-18 20:37
Inlägg: 7
Ort: tumba
Nu fick jag det att fungera..

jag blev lurad av att jag trode att strömbrytaren skulle vara stängd under färd och öppen när man startar..
Men det var ju tvärtom :) ..

Tack för hjälpen...

_________________
Bild
Volvo 240 -88 B230F 850 T spridare.. 100% E85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-28 07:27 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Precis, det är alltså en brytande strömbrytare man skall använda i dessa sammanhang, finns små smidiga sådana hos tex Elfa. :-)

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-28 11:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Tog mig friheten att redigera bilden, och posta den på nytt här så att brytaren nu visas i sitt rätta viloläge.

Bild

Flyttar även tråden till "Kallstarter" där den hör bättre hemma. :)

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-28 16:25 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Lysande,,,,

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-06-20 15:03 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
varför använder man en sockerbit?


Edit: sockerbit måste vara benämningen på den där fyrvägskopplingen ?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-06-20 16:14 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Så att det sitter bra? :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-06-20 19:08 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
nää jag trodde man skulle använda bitsocker :P det var i min värld lite konstigt :P

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-06-20 21:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Förr i tiden, då såna där kopplingsstycken var gjorda av porslin, såg de ut precis som sockerbitar. Det klassiska användningsområdet var för att koppla in taklampor, innan moderna "lampproppar" fanns. Då hängde det bara ut ett par kabeländar med en sockerbit samt en rejäl krok ur taket där det var meningen att lampan skulle hängas upp.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011