Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 18:41

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 08-10-29 18:16 
Offline

Blev medlem: ons 08-10-29 17:10
Inlägg: 5
Hej på er!

Har en volvo 850 -92 som jag tänkte köra på 100% e85. Köpte en btr med tryckmätare, ställde trycket på 3,8 bar. Läste i boken att originaltrycket är 3,03 (har inte lyckas mäta lambda, vet inte om min multimeter är för gammal). Bilen startade direkt då den fortfarande var varm och gick som vanligt. Den blev svår att starta när det blev kallt ute så jag satte dit ett mostånd vid tempgivaren (18 kohm). Startade på 1:a försöket men tryckströmbrytaren funkade inte så motståndet var på hela tiden och bilen gick skit. Kopplade bort det och den startade och gick bra på varv men på tomgång pendlade den i varv och så började nästan alla instrumentlampor lysa. Dom slocknar när jag varvar så jag körde ett par mil och det slutade men på tomgång började det igen. Efter en stund dog bilen helt och batteriet var helt dött. Startade då med startkablar och bilen gick fint i 10 min sen samma sak igen. Har inte kunnat mäta och kolla om generatorn laddar men den måste den väl göra eftersom bilen går så länge efter hjälpstart? Idag startade jag bilen (med startkablar) bara för att flytta på den och då tändes en ny lampa, lambdalampan! Är det lambdan som pajat när bilen fick för mycket bränsle? Varför tändes den inte när flera andra lampor tändes?

/Pontus


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-29 22:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Att batteriet drar ur och en massa andra varningslampor lyser tyder ju på något helt annat elfel som inte har direkt med etanolkonverteringen att göra. Man skulle kunna misstänka lösa kablar vid generatorn eller något liknande.

Det som Volvo kallar lambdalampa är ju vad alla andra biltillverkare kallar motorelektronikvarningslampa, dvs den tänds för alla slags fel som motorstyrsystemet sätter felkoder för. Om den börjar lysa, så bör du först av allt läsa av felkoderna och sedan dra slutsatser av dem för att avgöra var felet finns någonstans.

Man kan inte förstöra en lambdasond genom att ge motorn för fet bränsleblandning, i så fall skulle den ju gå sönder varje gång en kall motor varmkörs eller varje gång en motor körs på fullgas med fullgasanrikning.
Det som förstör lambdasonder är framför allt tillsatser i motoroljan, som ju följer med i avgaserna om motorn har börjat dra mycket olja. Risk för lambdasondsskador kan man vänta sig om motorns oljeförbrukning är mer än 1 % av bränsleförbrukningen, alltså ungefär 1 liter per 100 mil för en personbil. Men man ska ha klart för sig att lambdasonder alltid har en begränsad livslängd, om de håller mer än 15000-20000 mil så går de på övertid...

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-10-30 09:09 
Offline

Blev medlem: ons 08-10-29 17:10
Inlägg: 5
Tack för snabbt svar, ska kolla vad det är för felkod. Är helt värdelös på elfel och tror inte heller felet har med konverteringen att göra men körde 2-3 veckor innan på e85 utan motstånd och tomgången var perfekt och inga varningslampor lyste. Har dessutom kört ca 2 år på 70% bensin och 30% e85 utan startproblem eller nåt annat. Alla kablar vid generatorn o batteriet sitter bra men jag ska mäta när jag kommer till garaget. Ska se om jag kan köra bilen till garaget ikväll, vill inte bogsera den för det är en automat. Det går väl bara om man kör riktigt långsamt och inte så långt (sträckan är ca 2,5 mil)? Är det dumt att köra med lampan tänd även om den går att köra?

/Pontus


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-10-30 11:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det här med om man vågar bogsera en bil med automatlåda eller inte varierar kraftigt beroende på hur automatlådan är konstruerad (exempelvis klarar äldre Mercedes-automatlådor bogsering obegränsad sträcka och i vilken hastighet som helst tack vare en extra oljepump som drivs av utgående axeln). Kolla om det står något om saken i bilens instruktionsbok och följ råden där.

Om motorn går normalt så är det ingen fara att köra med tänd lampa, men kör inte om den verkar misstända eller inte tända alls på någon cylinder.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-11-03 18:10 
Offline

Blev medlem: ons 08-10-29 17:10
Inlägg: 5
Har tagit lite tid på mig, fixade inte med bilen förrän igår. Den laddade inget förutom på höga varv (över 4000). Jag lossade generatorn och skruvade åt den igen och sen vickade jag lite på spännaren och vips så laddade den igen, riktigt proffsmek! Felkoderna var 1: för låg batterispänning 2: korttids bränsleblandning för mager 3: långtidsbränsleblandning för mager vid delbelastning. Skruvade upp trycket lite till 4,1 bar (4,5 utan vakuumslangen inkopplad) och raderade koderna. Dom borde väl komma tillbaks om felet är kvar? Hur mäter man lambdan, jag fick inget värde alls när jag tog bort kontakterna. Jag mätte på den svarta, fanns 2 vita och en blå också? Sen ska jag ju koppla in motståndet igen, seriekopplade mot tempgivaren, det spelar väl ingen roll om man kopplar på plus eller minussidan?

/pontus


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-11-03 21:50 
Offline

Blev medlem: mån 07-04-23 18:14
Inlägg: 27
Ort: Uppsala
Är ingen expert men är inte trycket lite för lågt ändå? Har inte 850 ganska högt grundtryck?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-11-03 23:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om du ska mäta spänning från lambdasonden, så ska du till att börja med inte koppla isär någonting, utan mät spänning mellan den svarta och den blå kabeln. Kolla hur det ser ut där de ansluter till bilens kabelstam, om de går till en skärmad kabel där så är det innerledaren du ska mäta spänning på mot jord (eller kabelns skärm). Om du inte vill skala upp kablarna ute i motorrummet för att ansluta instrument så går det lika bra att göra det inne vid insprutningsstyrdonet.

De två vita kablarna används för förvärmning av lambdasonden och har inget med utsignalen från den att göra.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-11-04 11:52 
Offline

Blev medlem: ons 08-10-29 17:10
Inlägg: 5
Är 4,5 bar för lågt, 3 bar är standard? Trodde nästan det kunde vara för högt, bilen går bra på originaltrycket med. Förstår inte varför felkoden inte kommit tidigare, lät bilen gå en stund nu på originaltrycket och ingen lampa tändes. Tack för svaret Torbjörn, ska kolla imorn innan jobbet om jag får bättre resultat. Fast nu känns det meningslöst att tanka etanol, den blir snart lika dyr som den otroligt miljövänliga dieseloljan.

/pontus


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-11-04 15:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
4,5 bar är ju 1,5 gånger ursprungligt bränsletryck och det borde räcka gott och väl på en bil med adaptiv lambdareglering.

Det är bara på gamla bilar utan katalysator eller med mycket tidiga lambdareglersystem som man måste gå hela vägen upp till 1,7 gånger originalbränsletrycket för att få rätt bränsleblandning. Oftast räcker det med 1,3-1,4 gånger.

När det gäller originalbränsletrycket så brukar det alltid stå instansat eller stämplat på bränsletryckregulatorn på Volvo. Tänk på att all bränsletryckmätning (och jämförelser) ska ske med bortkopplad vakuumslang till tryckregulatorerna.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-11-05 19:19 
Offline

Blev medlem: ons 08-10-29 17:10
Inlägg: 5
Startade bilen imorse och den gick igång efter några försök utan starthjälp. Den laddade ca 14,2 volt och jag lät den gå på tomgång knappt 10 min. Sen klippte jag kontakten till lambdasonden och satte en sockerbit för att kunna dra en kabel till kupén. Startade bilen och alla lampor utom motorlampan lyser igen som när jag kopplade in motståndet och den laddar bara på varv igen, fast nu på lägre varv. Ingen felkod den här gången iaf. Gasar till så lamporna slocknar sen kollade jag mätvärdena och dom pendla mellan 0,2-0,85. När jag varvar upp hamnar det på 0,75-0,85 så det är väl ok. Eftersom tomgången pendlar nu igen får jag kolla värdet igen sen när jag fått ordning på laddningen, om det nu är det som är fel. Fattar inte varför den strular varje gång jag ska koppla kablar, höll ju till på andra sidan motorrummet den här gången. Bilen gick dessutom perfekt på tomgång först. Kallstartmotståndet är det säkert inget fel på så tråden hör nog inte hemma här längre. Får tacka för svaren Torbjörn, nu är nog själva etanolproblemen lösta!

/pontus


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011