Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 08-11-26 18:14 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-29 16:05
Inlägg: 9
Håller på med min kallstartslösning på B21A:motorn och tänker montera 4 glödstift i insuget, har köpt ett extra insug på skroten som jag ska experimentera med. Glödstiften blir ju över 1000 grader på 2 sekunder (uppgifter från NGK) så eldar man på i kanske 20 sek måste det ju räcka.

Insuget bör väl ändå vara det optimala stället, jag menar, att montera i förgasaren som jag har sett vissa göra fungerar väl till att förånga etanolen just där, sen när bränslet träffar det kalla insuget kommer den ändå kondenseras igen. Därför tänkte jag att insuget måste vara det bästa.

Jag ska också köra med ett extra batteri som placeras i bagaget och laddas upp av generatorn vid körning, alltså blir det parallellkopplat med det andra batteriet men under värmningen och när startmotorn dras runt är det frånkopplat med hjälp av en batteriavskiljare.

Vad tror ni? Jag tycker det känns som ett bra sätt iallafall. Ska börja experimenterna nu och lägga insuget i frysen tillsammans med en termometer och sen brassa på med glödstiften för att se hur pass mycket man kan värma upp det.

Nu vet jag tyvärr inte hur man lägger upp bilder här annars hade jag slängt upp mitt kopplingschema om nån hade haft nytta av det.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-11-26 19:00 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Hej,

Det låter som en bra ide men jag undrar om inte stiften kan bli så heta att etanolen antänds i insuget?

Bilder kan du ladda upp till http://tinypic.com och sedan länka in.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-11-26 20:54 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-29 16:05
Inlägg: 9
Ja jag tänkte också på att om etanolen kommer i direkt kontakt med glödstiften är risken överhängande att den antänds även om man slår av på värmningen några sekunder innan start. Fast det beror nog på endel hur man sätter dom också. Fäster man dom rakt ned så får ju etanolen garanterat kontakt. Om man däremot snedgängar in glödstiften så att man ligger ungefär i fas med väggarna på insuget så tror jag risken är mindre.
Vad säger du om det?

Ett annat alternativ jag tänkte på var att ta lösa massiva aluminiumbitar som man borrar först borrar ett litet hål i så att glödstället på glödstiftet passar perfekt i den och ligger emot aluminiumet, sen över det hålet borrar man lite större så att det går att gänga i stiftet. Sen fäster man (hårdlöder kanske?)bitarna på lämpligt ställe på insuget. Problemet då är väl att en hel del värme går till spillo.

En annan fundering jag har är att anväda nån form av värmeslinga som man drar runt insuget på utsidan. Då kan det ju krävas en transformator som gör om till 230V. Sen isolerar man med t.ex avgasbandage eller liknande.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-11-26 23:23 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jacan skrev:
Ja jag tänkte också på att om etanolen kommer i direkt kontakt med glödstiften är risken överhängande att den antänds även om man slår av på värmningen några sekunder innan start. Fast det beror nog på endel hur man sätter dom också. Fäster man dom rakt ned så får ju etanolen garanterat kontakt. Om man däremot snedgängar in glödstiften så att man ligger ungefär i fas med väggarna på insuget så tror jag risken är mindre.
Vad säger du om det?


Jag vet inte om det gör någon skillnad (annat än att de då inte bromsar luften lika mkt) men jag vet inte ens om glödstiften kan tända E85, du får väl testa.

Jacan skrev:
Ett annat alternativ jag tänkte på var att ta lösa massiva aluminiumbitar som man borrar först borrar ett litet hål i så att glödstället på glödstiftet passar perfekt i den och ligger emot aluminiumet, sen över det hålet borrar man lite större så att det går att gänga i stiftet. Sen fäster man (hårdlöder kanske?)bitarna på lämpligt ställe på insuget. Problemet då är väl att en hel del värme går till spillo.


Ja det blir nog inte så bra om hälften av värmen försvinner, man skulle kunna reglera glödstiftens temperatur elektroniskt så att de hela tiden håller sig under en "säker" temperatur, om de nu kan bli för heta öht.
Det är synd att de inte är isolerade annars kunde du seriekoppla ett par stift.

Jacan skrev:
En annan fundering jag har är att anväda nån form av värmeslinga som man drar runt insuget på utsidan. Då kan det ju krävas en transformator som gör om till 230V. Sen isolerar man med t.ex avgasbandage eller liknande.


Det tror jag inte alls på att man kan få tillräckligt effekt med. Om du har vatten kyld/värmd insug så är det också "i vägen". Du skulle då hellre kunna försöka värma insugets gods med glödstift som du är inne på ovan.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Luftförvärmning
InläggPostat: tor 08-11-27 00:33 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
I Massey Ferguson (säkert några andra också?) traktorer finns ett "glödstift" som värmer upp insugningsluften. Men det kör man bara något tiotal sekunder innan man kör startmotorn. Det antas att motorn startar på det. Jag tror t.o.m. att det är styrt av ett tidrelä.
Nu är detta dieselmotorer, och dom har ju inget bränsle i insugningsröret, bara luft. Men det kanske vore ett spår att gå vidare på?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-11-27 10:09 
Offline

Blev medlem: tor 07-03-15 08:54
Inlägg: 43
Ort: Uppsala
Värma upp insugsluften är rätt väg att gå. (enklare att värma energimässigt samt mer luft än bränsle i cylindern) Jag har också lurat på traktor lösningen, har sett ett glödstift i form av en spiral i luft kanalen till en davidbrown som nog kan funka även på en bil.

_________________
Renault Megane 2.0 8v
BF95 84kw/165nm
E85 96kw/190nm
A6 Avant q 4.2 MY99 "FFV"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Luftförvärmning
InläggPostat: tor 08-11-27 10:32 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 21:49
Inlägg: 146
Ort: Bjästa Örnsköldsvik
nyfiken skrev:
I Massey Ferguson (säkert några andra också?) traktorer finns ett "glödstift" som värmer upp insugningsluften. Men det kör man bara något tiotal sekunder innan man kör startmotorn. Det antas att motorn startar på det. Jag tror t.o.m. att det är styrt av ett tidrelä.
Nu är detta dieselmotorer, och dom har ju inget bränsle i insugningsröret, bara luft. Men det kanske vore ett spår att gå vidare på?


Dessa glödstift innehåller även en ventil som öppnas när glödstiftet kommit upp i rätt temperatur och det rinner till diesel som antändes av glödstiftet. Det är brinnande diesel som värmer upp insugsluften. Därför är det kanske inte så dumt om man eldar lite i insuget under start bara man kan sluta elda när det är dax att motorn ska starta..

_________________
Sprit är oftast bästa lösningen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-11-27 14:55 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
inte på en bensinmotor med förgasare...
brand i insuget brukar resultera i brand i förgasare/luftfilter.. :(

tror det är bättre att sätta dem i ett rör innan förgasaren, då kan man elda på tills de glöder och då blandas e.v. för het luft med kalluft innan den når förgasaren.
nu har glödstift väldigt liten area så den luftförvärmande egenskapen är dålig,
glödstiftens verkliga funktion är e.g. att skapa en flamfront i cylindern och inte just att värma luft.

tror en värmespiral från en hårtork/värmepistol funkar bättre, som kan drivas med en växelriktare 12->220.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-11-27 16:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det har ju räknats på den här saken i kallstartstrådar på forumet förut (ev så länge sedan att det var före forumkraschen.

Det man har kommit fram till är att en förvärmning av insugningsluften kräver så pass hög momentan värmeeffekt att det är orimligt att ta ut den ur bilbatteriet, i all synnerhet att göra det medan startmotorn går. Man vinner inte så mycket på att värma luften före förgasaren eftersom den ändå kyls igen av tunga, kalla metallytor i förgasare och insugningsrör.

Bättre då att använda elektrisk motorvärmare matad från elnätet. Har man bråttom med kallstarterna så kan en lösning vara att värma insugningsröret med ett lämpligt 230 V-matat värmeelement (”strykjärn”), eller att försöka få dit ett PTC-element med flänsar i insugningsröret (modell insugningsrörsförvärmning på tyska 80- och 90-talsbilar med förgasare eller centralinsprutning) och värma det med ström från bilbatteriet 30 sekunder före start.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-11-27 16:51 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
svante skrev:
inte på en bensinmotor med förgasare...
brand i insuget brukar resultera i brand i förgasare/luftfilter.. :(


Förgasaren tål nog det den kan inte brinna upp, men för att skydda luftfiltret borde man nog montera ett metallnät över över förgasarens inlopp då har man gjort ett flamskydd för att elden inte kan nå luftfiltret.

Frågan är om glödstiften öht kan bli så pass varma att det blir eld i insuget men jag håller med att det i så fall inte måste vara negativ.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-11-27 21:05 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-29 16:05
Inlägg: 9
Ja det blir intressant det här. Jag tror det kan fungera!

Ska åka och köpa grejer imorgon, glödstift,kablar,relän osv.

Återkommer med resultat!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-11 21:39 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Jag tror inte du behöver något extra batteri.
Ett glödstift drar väl runt 10 A, ( provmätte några en gång.. och direkt vid inkoppling drog de upp mot 20 A men det sjönk snabbt när de blev varmare, kom väl ner i 8 som lägst har jag för mig) Så ett fulladdat batteri skulle klara att driva 4 glödstift i över en timme.
Håller själv på med glödstift i förgasaren, 4 glödstift ska värma bränslet, genom en bit massiv aluminium, så det är ingen risk för antändning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-11 21:54 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Glödstift kan antända etanol, jag har testat.
Har du förgasare? Satsta på att värma flottörhuset istället. Se bara till så att flottören inte smälter om den är av plast. Om flottörhuset är tomt och flottören ligger mot botten eller väggen så skulle den kunna smälta om glödstiften värmer på utsidan av flottörhuset.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-12-12 16:04 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
s.


Senast redigerad av PRIUS sön 09-02-15 22:08, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Luftförvärmning
InläggPostat: fre 08-12-12 22:49 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Något liknande den här: http://shop.conrad.se/websale7/?shopid= ... 4%2Fmd5%7D
Den har varit med här på forumet tidigare.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011