Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 19:50

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Startgas!
InläggPostat: tis 09-01-13 10:31 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-16 11:27
Inlägg: 84
Ort: Linköping
Jag har länge saknat en riktigt bra tråd om startgas!

Rädslan för att bli stående i en knivig situation kan ju få även en entusiastisk etanolkonverterare att tanka fossilbränsle. Startgasen ska ju vara vår räddare i nöden, men då måste det verkligen fungera också. Alltså gäller det att vara väl informerad och förberedd. Så, om vi börjar på ruta noll, hur gör man?

Var sprutar man in sin startgas? Att bara lätta på locket till luftfiltret och spraya lite där har inte varit särskilt framgångsrikt då jag försökt. Har du goda idéer, någon klurig anordning, bilder och tips?

Hur mycket bränsle (choke) ska man ha? Om man redan har försökt skrämma igång motorn på etanol med extra berikning, bör man minska eller stänga av denna innan man försöker med startgas?

Har ni övriga tips om handhavande och så vidare? Som sagt, gärna konkreta tips med bilder, och för egen del gärna specifika Volvotips...

_________________
Volvo 945 LTT -96 med Flexitune II sedan juni -08


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-01-13 18:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jag tycker det fungerar bra att bara spruta typ 2 sekunder in i luftfiltrets inlopp (man lossar alltså ev. slang dit först).
Har aldrig misslyckats med att få en motor att gå igång då, även om inget bränsletryck funnits en gång.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-01-19 12:25 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-16 11:27
Inlägg: 84
Ort: Linköping
bjornqvist skrev i http://etanol.nu//forumrecover/viewtopic.php?t=3673

Citat:
Min lösning är att istället dra ner på dosen bränsle just vid en kallstart. För kallstarter använder jag en lång pvc-slang kopplad till insugningsröret och med en startgasflaska i den andra änden. Den långa slangen ger en varaktig och mjuk dosering av gasen under starproceduren.

Slangen ska då vara öppen så att gasen kan transporteras in i motorn. då motorn startat kniper man slangen igen.

_________________
Volvo 945 LTT -96 med Flexitune II sedan juni -08


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-01-19 12:41 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-16 11:27
Inlägg: 84
Ort: Linköping
aryan skrev i http://etanol.nu//forumrecover/viewtopic.php?p=15228

Citat:
Jag skulle ta den gängade rörbiten till ventilen ur en cykel eller bilslang och ta ut ventilen och sätta på en bilventils skruvlock.

Då behöver man bara borra ett 10? m stort hål i luftrenaren efter filtret på ett lämpligt ställe och skruva fast nippelröret med en mutter som hör till, så slippar man kladda med lim som kanske inte håller i längden.

Ofta finns det också någon vakuumnippel i insuget som man kan använda till startgasen.

_________________
Volvo 945 LTT -96 med Flexitune II sedan juni -08


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-02-15 13:10 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 08-02-15 13:20
Inlägg: 146
Ort: Östergötland
Just det! Jag använder startgas men frågan är om man inte skulle kunna nyttja en lättantändlig (flytande) vätska här?
- som man förvarar i en flaska och häller i en tratt precis innan man startar motorn?

Rättelse:
Det är en vakuumslang som är kopplad från insugskanalen till kupén - inte PVC-slang, vilket jag skrev i ett annat inlägg.

Så här ser det ut:
Bild

Bild


Senast redigerad av bjornqvist sön 12-06-17 08:51, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-02-18 23:14 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-16 11:27
Inlägg: 84
Ort: Linköping
Tack för intressanta svar! När jag frågade en duktig (professionell) bilmek sade han att de brukade lätta på locket till luftfiltret (alltså precis som jag själv provat), det brukade alltid funka.

Däremot menade han på att det var en himla skillnad på gas och gas. Vissa fabrikat var alltför klena. Han rekommenderade den som säljs i Volvobutiken. Och så varnade han för eldsflammor... :wink:

Den jag misslyckats med var CRC inköpt på Clas i sjön. Den jag nyligen köpte på OKQ8 utav deras eget märke är ännu oprovad.

_________________
Volvo 945 LTT -96 med Flexitune II sedan juni -08


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-19 08:47 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Är förmodligen lite olika på bilmodell om detta med att lyfta på locket till luftfiltret hur bra detta fungerar och själv under egna närmare 15000 btr mil så användes uteslutande biltemas startgas och bara kopplat denna slang till insuget, som dock inte behövts mer än fåtal tillfällen och då vid rena kallstarter men alltid fungerat även i testade 25 minus då det begav sig med btr.

Och då i olika former av annordningar med startgasflaskan både inne i bilen som i motorummet med fjärrstyrning, startbensintank till kallstartsmotstånd som alla beroende på bil det varit fråga om fungerat överlag. :-)

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-19 10:07 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
bjornqvist skrev:
Just det! Jag använder startgas men frågan är om man inte skulle kunna nyttja en lättantändlig (flytande) vätska här?
- som man förvarar i en flaska och häller i en tratt precis innan man startar motorn?


Ja det går med startgas, gasol och bensin.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-20 07:53 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 08-02-15 13:20
Inlägg: 146
Ort: Östergötland
Det är dessa tre som gäller, okidoki.
Så det är nog mera en smaksak vilken man väljer...

I dag på morgonen skulle jag iväg med bilen (tankad med ren E85 pga. SBP-besök) och den hade stått utomhus under natten, tempen var drygt minus åtta grader. Den startade direkt utan startgas och utan någon extra bränslehöjande åtgärd. :o - inte illa! Bensintillsatsen i etanolen är väl ganska hög nu, eller?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-20 08:24 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja med vinteretanolen så ska man kunna starta fram till -25/30 under förutsättningen att den får tillräckligt bränle har bra batteri mm. Med sommar etanol så bör man fortfarande kunna starta vid .8. Problemet är väl att de flesta bilars bensininsprutning inte ger tillräckligt bränsle då.

Man skulle alltså också kunna ha lite E85 i en extra startbensintank större delen av året som starthjälp, då behöver man bara lite era av det än bensin.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011