Detta har jag lånat från ett annat forum, Fordson forum.
Det har dessutom varit spridda frågor på hela etanolforumet, så det vore fel att svara bara i en enskild tråd, tycker jag.
Observera att det här handlar om en dieselmotor! Om något vore användbart, så får man ju tänka om och överföra det till E85.
"Postat: fre jan 16, 2009 4:38 pm Rubrik:
--------------------------------------------------------------------------------
Överskottsdiesel från spridarna går i retur till tank via en ledning som mynnar vid tanklocket. Om det finns förvärmning (Thermostart) så sitter det en liten reservoar på returledningen, strax innan tanklocket. Från botten på reservoaren går en ledning till värmaren på insuget. Från startlåset går en kabel till värmaren som är jordad via gods och insugsröret.
Värmaren är den här:
http://www.olssonsiellos.se/Products/Pr ... emId=69891
Jag tog ett foto på en skiss i verkstadshandboken:
http://i729.photobucket.com/albums/ww29 ... ostart.jpg
Funktion:
Ledningen från reservoaren slutar vid F, kabeln från startnyckeln är W. Normalt hålls ventilkulan VB mot sitt säte av värmespiralen HC och stången VS. När man aktiverar Thermostarten med nyckeln flyter en ström från W till jord genom spiralerna. HC och IC. HC värms upp, expanderar och drar ut VS, VB släpper då från sätet och dieselolja strömmar in. Dieseloljan förångas av HC och antänds av glödspiralen IC.
Använd aldrig startgas, bensintrasa eller liknande huskurer tillsammans med förvärmning.
Håkan"