Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 19:23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 09-01-16 19:34 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Detta har jag lånat från ett annat forum, Fordson forum.
Det har dessutom varit spridda frågor på hela etanolforumet, så det vore fel att svara bara i en enskild tråd, tycker jag.
Observera att det här handlar om en dieselmotor! Om något vore användbart, så får man ju tänka om och överföra det till E85.

"Postat: fre jan 16, 2009 4:38 pm Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Överskottsdiesel från spridarna går i retur till tank via en ledning som mynnar vid tanklocket. Om det finns förvärmning (Thermostart) så sitter det en liten reservoar på returledningen, strax innan tanklocket. Från botten på reservoaren går en ledning till värmaren på insuget. Från startlåset går en kabel till värmaren som är jordad via gods och insugsröret.
Värmaren är den här:
http://www.olssonsiellos.se/Products/Pr ... emId=69891

Jag tog ett foto på en skiss i verkstadshandboken:
http://i729.photobucket.com/albums/ww29 ... ostart.jpg

Funktion:
Ledningen från reservoaren slutar vid F, kabeln från startnyckeln är W. Normalt hålls ventilkulan VB mot sitt säte av värmespiralen HC och stången VS. När man aktiverar Thermostarten med nyckeln flyter en ström från W till jord genom spiralerna. HC och IC. HC värms upp, expanderar och drar ut VS, VB släpper då från sätet och dieselolja strömmar in. Dieseloljan förångas av HC och antänds av glödspiralen IC.

Använd aldrig startgas, bensintrasa eller liknande huskurer tillsammans med förvärmning.

Håkan"


Senast redigerad av nyfiken lör 09-01-17 23:42, redigerad totalt 1 gång.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-01-17 01:08 
Offline

Blev medlem: tis 08-02-12 22:56
Inlägg: 17
Ort: Göteborg
Jag kan bara hålla med att det systemet funkar hur bra som helst vid start av dieselmotor när det är bra kalt. Man får bara inte ha något som är brandfarligt i insuget nära glödstiftet då det brinner i dito. Man kan ha en liten tank på några dl som man själv fyller på vid behov, går inte åt många droppar vid varje start.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011