Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 21:25

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: EVAP
InläggPostat: ons 09-01-21 23:11 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Förångat bränsle som sparas i bilen släpps enligt min haynes-bok bara in i luftinsuget då motorn är varm. Nu är jag ingen expert på området men hur vore det att manipulera systemet och släppa in dem vid kallstart? Om förångningen av etanol är problemet är det ju alldeles utmärkt att ha dem lagrade för att seda släppa in dem vid kallstart. Antagligen finns det en anledning till att man inte släpper in förångat bränsle vid kallstart med bensin, är det någon brandrisk?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-21 23:35 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Bra tänkt :idea:

Man kan förmoda att det är de mest flyktiga delar (bensin) i E85 som förångas mest och hamnar i behållaren, utmärkt att kallstarta på!

Det är bara att göra en knapp så att man kan öppna ventilen för hand?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-21 23:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Troligen brukar man inte purga canistern pga man aldrig vet hur mkt som kan komma den vägen. Och då har man inte kontroll på lambda innan sonden börjat ge tillförlitliga signaler.
Och i praktiken blir det väl samma problem här är jag rädd, det kanske funkar i vissa starter men inte i andra, när mängden är för liten.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-01-22 00:29 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Aryan: Det kanske är lättare sagt än gjort, men någonting i den stilen. Det borde inte vara allt för svårt i alla fall. Måste läsa på lite om hur det där fungerar :). Skall man dra den här vidare kunde man ha ventilen stängd under drift för att samla på sig så mycket gaser som möjligt till nästa kallstart. Jag tyckte mig läsa att ventilen öppnas i vilket fall om det blir övertryck i canistern. På så sätt har man alltid en form av "startgas" (bensinångor) lagrad för att klara av en kallstart. Nu är det säkert någonting jag missat som vanligt tyvärr, det här låter verkligen för bra för att vara sant. Jag börjar nog testa den här idén i vilket fall. Hör av er om jag missat någonting viktigt!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-01-22 09:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ett problem är väl att det inte avdunstar särskilt mycket ur tanken när den är kall, så man har nog ingen pålitlig tillgång på kallstartångor den vägen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-01-22 12:04 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Har kollat lite på kokpunkterna, bensin har en kokpunkt mellan 39-204°C, etanol 79°C.

Vid en bränsletemp mellan mellan 39°C och 79°C grader borde man alltså kunna destillera lättantändbar "startbensin" ur E85. De är kanske något man kan fundera vidare på?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-01-22 12:17 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Jo man garanterar sig en en "startbensin" i det området men ångor bildas ändå, fast i mindre omfattning, vid lägre temperaturer. Sedan ändras ju ett ämnes kokpunkt efter det ämne det är löst med. Har man etanol löst i vatten är kokpunkten till exempel högre än 78,2 grader. Jag tror knappast att man behöver nå kokpunkten för att förånga tillräckligt med bensin under ett par timmar (ja för har redan kört bilen brukar det gå rätt bra att starta inom 4 timmar). Jag vet inte om det är någon idé att hålla på med avancerade kalkulationer i det här fallet utan det vore nog säkrare att testa sig fram empiriskt. Om man enbart släpper ut gaserna vid kallstart och låter lite släppas ut när det börjar bli fullt har man ju en "startbensin" som enbart laddas ut vid kallstart. Då är helt enkelt frågan hur lång tid det krävs för att få en förångad "startbensin" till nästa kallstart.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011