torbjorn skrev:
Den bästa lösningen vore ju någon en adaptiv motorvärmartimer som mäter motortemperaturen och med tiden lär sig hur lång uppvärmningstid som vid olika utetemperaturer krävs för att nå önskad måltemperatur.
Ja, det har jag också tänkt på i synnerlighet om man tänker på klimatstyrning av hus mm, men det verkar lite överkill i det här fallet.
torbjorn skrev:
Men egentligen är det inte bara utetemperaturen man bör ta hänsyn till, avkylning genom blåst spelar också en stor roll om bilen står oskyddat till. Inne i ett kallgarage behöver man förstås inte bry sig om blåst.
Det är sant och dessutom har ena bilen säkert mera värmeförluster än den andra, man kan naturligtvis kompensera för sådant genom att variera tiden före, eller ta lite extra så att det räcker även vid blåsiga dager. Sedan är det väl inte hela världen om bilens motortemp blev 5 graden lägre om det råder snöstorm.
torbjorn skrev:
Att värma kortare tid än en timme är jag mycket skeptisk till, oavsett utetemperatur. Detta för att värmen fördelar sig ojämnt i motorblocket under början av uppvärmningen, om det vill sig illa (t ex om motorstyrsystemets tempgivare sitter alldeles intill motorvärmarelementet) kan man få onödiga startproblem som följd av att givaren är mycket varmare än resten av motorn och motorstyrsystemet därför ger för lite kallstartanrikning.
Ja, det beror lite på hur väl motorvärmaren är monterad, siter den bra/rätt till blir det självcirkulation och värms inte temperatur sensorn innan allt annat har hunnit bli varm. I den röda BX-en som hade orginal motorvärmare värms insuget först och hjälper superbra vid kalstart redan efter en 10 min anvämndning, på den silvriga hade jag själv monterad en DEFA enligt manualen under termostathuset och där funkar det inget vidare att värma en kortare tid.
torbjorn skrev:
Motorvärmaruttag med dygnstimer som tar hänsyn till utetemperaturen är i stort sett standardutrustning på t ex stora personalparkeringar och förhyrda parkeringsplatser i bostadsområden numera. Det är klart att de verkar dyra om man ska köpa dem styckevis, men prisskillnaden mot ett motsvarande vandalsäkert uttag utan timer är inte stor. En relativt stor del av kostnaden ligger också på de jordfelsbrytare som är inbyggda i varje uttag, samt på anslutningsklämmorna för grova genomgående matarkablar.
Ja då är det säkert ingen jätte prisskillnad, men jag har inte sett såna uttag på många villor, där används nog vanligtvis ett vanligt uttag eventuellt med en timer, och som sagt veckotimer saknas i dessa färdiga uttag verkar det som.
Vad tror ni om en liten låda som man monterar i sin motorvärmarkabel som har denna funktionalitet inbyggd så att bilen är vara "varm" 1,5 timme efter inkoppling? Det skulle nog behövas en "värma direkt" knapp på den för att slippa fördröjningen t ex när man använder ett uttag som redan har funktionaliteten t ex på jobbet.
/Aryan