Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 10:23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 09-01-26 09:43 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Motorvärmaren ska köras olika länge beroende på utomhustemperaturen.

Enligt http://www.uppsala.se/sv/Startsida/Traf ... orvarmare/
Kod:
Temperatur       Ungefärlig tid
minus 15 grader  1,5 timme
minus 10 grader  1 timme 20 minuter
minus 5 grader   1 timme 10 minuter
0 grader         1 timme
5 plusgrader     45 minuter
10 plusgrader    20 minuter
10 plusgrader    ingen motorvärmare


(det är naturligtvis lite olika vid olika bilar/motorvärmar effekter osv)

Eftersom vintertemperaturer varierar en hel del så skulle man vilja ha det automatiskt. Det finns speciala motorvärmareuttag http://www.expressel.se/product.html?pr ... earch_page där man ställer in avresetid och som beräknar själv när det är dags att slå på värmaren beroende på utomhustemperatur men de verkar inte ha någon veckotimer och jag tycker de är förhållandevis dyra. Det tar i alla fall väldigt många år innan man kan "räkna hem" en sådan automatisk uttag om man jmf med en billig timmer som man t ex altid ställer in 1,5 timmar innan avresa. Eller finns det billigare alternativ?

Det kan inte vara så svårt att bygga en liten låda som fördröjer inkopplingen av motorvärmaren beroende på utomhustemperaturen, sedan kan man kombinera det med en vanlig timer, ställer man då in tillslagstiden 1,5 timmar (eller liknande) innan avresa, så fungerar det ungefär som den speciella timern ovan och dessutom finns möjlighet att använda det i kombination med en veckotimer. Någon som har sett en sådan krets eller har en ide om det?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Senast redigerad av aryan mån 09-02-02 09:14, redigerad totalt 2 gånger.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-01-26 10:34 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Kom på att man har liknande problem med husuppvärmning efter nattsänkning. Uppvärmning till dagstemperatur måste startas tidigare ju kallare det är ute.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Motorvärmare
InläggPostat: mån 09-01-26 10:47 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Är det inte smartare att ha en termostat i motorblocket i stället för i uttaget?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-01-26 11:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Den bästa lösningen vore ju någon en adaptiv motorvärmartimer som mäter motortemperaturen och med tiden lär sig hur lång uppvärmningstid som vid olika utetemperaturer krävs för att nå önskad måltemperatur.

Men egentligen är det inte bara utetemperaturen man bör ta hänsyn till, avkylning genom blåst spelar också en stor roll om bilen står oskyddat till. Inne i ett kallgarage behöver man förstås inte bry sig om blåst.

Att värma kortare tid än en timme är jag mycket skeptisk till, oavsett utetemperatur. Detta för att värmen fördelar sig ojämnt i motorblocket under början av uppvärmningen, om det vill sig illa (t ex om motorstyrsystemets tempgivare sitter alldeles intill motorvärmarelementet) kan man få onödiga startproblem som följd av att givaren är mycket varmare än resten av motorn och motorstyrsystemet därför ger för lite kallstartanrikning.

Motorvärmaruttag med dygnstimer som tar hänsyn till utetemperaturen är i stort sett standardutrustning på t ex stora personalparkeringar och förhyrda parkeringsplatser i bostadsområden numera. Det är klart att de verkar dyra om man ska köpa dem styckevis, men prisskillnaden mot ett motsvarande vandalsäkert uttag utan timer är inte stor. En relativt stor del av kostnaden ligger också på de jordfelsbrytare som är inbyggda i varje uttag, samt på anslutningsklämmorna för grova genomgående matarkablar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Motorvärmare
InläggPostat: mån 09-01-26 11:51 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
nyfiken skrev:
Är det inte smartare att ha en termostat i motorblocket i stället för i uttaget?


Jag antar att det nog finns termostat redan i själva motorvärmarelementet, men man eldar ju för kråkorna om man håller bilen uppvärmd hela natten, tanken är att man värmer bara så länge så att bilen precis hunnit bli varm innan start.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-01-26 12:07 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
Den bästa lösningen vore ju någon en adaptiv motorvärmartimer som mäter motortemperaturen och med tiden lär sig hur lång uppvärmningstid som vid olika utetemperaturer krävs för att nå önskad måltemperatur.


Ja, det har jag också tänkt på i synnerlighet om man tänker på klimatstyrning av hus mm, men det verkar lite överkill i det här fallet.

torbjorn skrev:
Men egentligen är det inte bara utetemperaturen man bör ta hänsyn till, avkylning genom blåst spelar också en stor roll om bilen står oskyddat till. Inne i ett kallgarage behöver man förstås inte bry sig om blåst.


Det är sant och dessutom har ena bilen säkert mera värmeförluster än den andra, man kan naturligtvis kompensera för sådant genom att variera tiden före, eller ta lite extra så att det räcker även vid blåsiga dager. Sedan är det väl inte hela världen om bilens motortemp blev 5 graden lägre om det råder snöstorm.

torbjorn skrev:
Att värma kortare tid än en timme är jag mycket skeptisk till, oavsett utetemperatur. Detta för att värmen fördelar sig ojämnt i motorblocket under början av uppvärmningen, om det vill sig illa (t ex om motorstyrsystemets tempgivare sitter alldeles intill motorvärmarelementet) kan man få onödiga startproblem som följd av att givaren är mycket varmare än resten av motorn och motorstyrsystemet därför ger för lite kallstartanrikning.


Ja, det beror lite på hur väl motorvärmaren är monterad, siter den bra/rätt till blir det självcirkulation och värms inte temperatur sensorn innan allt annat har hunnit bli varm. I den röda BX-en som hade orginal motorvärmare värms insuget först och hjälper superbra vid kalstart redan efter en 10 min anvämndning, på den silvriga hade jag själv monterad en DEFA enligt manualen under termostathuset och där funkar det inget vidare att värma en kortare tid.

torbjorn skrev:
Motorvärmaruttag med dygnstimer som tar hänsyn till utetemperaturen är i stort sett standardutrustning på t ex stora personalparkeringar och förhyrda parkeringsplatser i bostadsområden numera. Det är klart att de verkar dyra om man ska köpa dem styckevis, men prisskillnaden mot ett motsvarande vandalsäkert uttag utan timer är inte stor. En relativt stor del av kostnaden ligger också på de jordfelsbrytare som är inbyggda i varje uttag, samt på anslutningsklämmorna för grova genomgående matarkablar.


Ja då är det säkert ingen jätte prisskillnad, men jag har inte sett såna uttag på många villor, där används nog vanligtvis ett vanligt uttag eventuellt med en timer, och som sagt veckotimer saknas i dessa färdiga uttag verkar det som.

Vad tror ni om en liten låda som man monterar i sin motorvärmarkabel som har denna funktionalitet inbyggd så att bilen är vara "varm" 1,5 timme efter inkoppling? Det skulle nog behövas en "värma direkt" knapp på den för att slippa fördröjningen t ex när man använder ett uttag som redan har funktionaliteten t ex på jobbet.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Senast redigerad av aryan mån 09-02-02 09:14, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-01-27 21:51 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Jag har haft en Defa-utrustning som startar värmning efter temperuren i kupén. På tiduret knappar man in önskad tid då bilen ska köras. Är det kallt går värmen under max 3 timmar. Ju varmare desto kortare inkopplingstid. Hade sådan ur på två bilar i rad. Den jag har nu finns det inga vettiga elmotorvärmare till alls. Detta tog Vi Bilägare upp härom året, ineffektiviteten hos anliggnings- och slangvärmare. Kenlove's 2.5kW-are med cirkulationspump är något att tala om. Ännu bättre är de bränsledrivna men ack så dyra. Då har med sig värmaren till parkeringen på jobbet eller på gatan i stan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-01-27 23:27 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja det är såklart logiskt att bygga in det i bilen, men de är nog minst lika dyra som de där färdiga timers.

Funkade defa timern bra?

Man kanske kan hitta såna på skroten.

Min tanke vore mer en liten enkel sak ungefär som de finns jordgfelsbrytare för rund en hundring så borde man kunna bygga motorvärmare fördröjare för inte mer än några hundralappar.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-02 08:24 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
aryan skrev:
Ja det är såklart logiskt att bygga in det i bilen, men de är nog minst lika dyra som de där färdiga timers.

Funkade defa timern bra?

Man kanske kan hitta såna på skroten.

Min tanke vore mer en liten enkel sak ungefär som de finns jordgfelsbrytare för rund en hundring så borde man kunna bygga motorvärmare fördröjare för inte mer än några hundralappar.

/Aryan


Ja, Defa-timern fungerade bra och den bilen hade en gammal hederlig doppvärmare som verkligen klarade att värma ordentligt. När man drog ur sladden och körde iväg kom det omedelbart värme. Timern var kopplad till en lite box i motorrummet vill jag minnas. I den satt ett relä.


Senast redigerad av Roger Gustavsson mån 09-02-02 08:29, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011