Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 06:55

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-28 09:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Slangvärmare KAN fungera om de monteras på ett sådant sätt att det verkligen blir bra självcirkulation. Men det är ju tyvärr inte möjligt på alla motorer där man är tvungen att använda den typen av motorvärmare. Om motorn är liten och värmaren kan placeras lågt, så finns det goda chanser. För "shuntkopplade slangvärmare, alltså den typ man använder på t ex Citroën/Peugeot TU-motorer och som man ofta ser på gamla traktorer, kan man få betydligt bättre resultat med en cirkulationspump. Avloppspumpen från en tvättmaskin eller diskmaskin är utmärkt för ändamålet om man bara kan bygga in den på ett elsäkerhetsmässigt bra sätt och lyckas skydda pumpmotorn för vägsalt och liknande otrevligheter.

Vet någon vilka bilmodeller det är som är tvungna att använda anliggningsvärmare på vattenkylda motorer? Ryktesvis har jag hört att det skulle gälla för tidiga Volvo 850. Där vore det också intressant att se om man kunde förbättra värmeöverföringen mellan värmare och block med t ex ett värmeledande silikongummimellanlägg (typiska varumärken :"sil-pad" och "gap filler" ). Förmodligen skulle man också vinna en del på att isolera värmarens utsida.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-28 12:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Alla Volvo med aluminiumblock tyvärr.
Vad jag inte fattar är varför man inte kunde ordna en vettig, bearbetad anliggningsyta och typ 3 skruvar runt om istället för dagens halvmesyr.
Då kunde väl anliggningsvärmare fungera tom ännu bättre än doppvärmare eftersom aluminium ju fördelar ut värmen rätt bra och en större yta kan konvektera över värmen till vattnet.
Men det var väl nån ekonom som inte såg helhetsbilden naturligtvis..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-28 13:10 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
Slangvärmare KAN fungera om de monteras på ett sådant sätt att det verkligen blir bra självcirkulation. Men det är ju tyvärr inte möjligt på alla motorer där man är tvungen att använda den typen av motorvärmare. Om motorn är liten och värmaren kan placeras lågt, så finns det goda chanser. För "shuntkopplade slangvärmare, alltså den typ man använder på t ex Citroën/Peugeot TU-motorer och som man ofta ser på gamla traktorer, kan man få betydligt bättre resultat med en cirkulationspump. Avloppspumpen från en tvättmaskin eller diskmaskin är utmärkt för ändamålet om man bara kan bygga in den på ett elsäkerhetsmässigt bra sätt och lyckas skydda pumpmotorn för vägsalt och liknande otrevligheter.


Avloppspumpen måste då tåla temperaturen drygt 100°C och trycket som kan förekomma och inte hindra flödet när man inte kör pumpen om den t ex sitter i ledningen från värmepaketet?

Ett alternativ är att ta en 12V cirkulationspump som är gjort för bilar då kam man även använda restvärme i motorn en stund för att värma kupen med motorn avstängd som vissa bilar har som standard.

Oavsedd method behöver man längre uppvärmningstid vid kallare väder även om skillnaden säkert blir mindre ju effektivare värmaren är.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-02 08:27 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
karlmb skrev:
Då kunde väl anliggningsvärmare fungera tom ännu bättre än doppvärmare eftersom aluminium ju fördelar ut värmen rätt bra och en större yta kan konvektera över värmen till vattnet.


Det är min erfarenhet att aluminium kyler alldeles för bra. Har du försökt löda aluminium förstår du kanske vad jag menar?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-02 08:33 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
aryan skrev:
torbjorn skrev:
Slangvärmare KAN fungera om de monteras på ett sådant sätt att det verkligen blir bra självcirkulation. Men det är ju tyvärr inte möjligt på alla motorer där man är tvungen att använda den typen av motorvärmare. Om motorn är liten och värmaren kan placeras lågt, så finns det goda chanser. För "shuntkopplade slangvärmare, alltså den typ man använder på t ex Citroën/Peugeot TU-motorer och som man ofta ser på gamla traktorer, kan man få betydligt bättre resultat med en cirkulationspump. Avloppspumpen från en tvättmaskin eller diskmaskin är utmärkt för ändamålet om man bara kan bygga in den på ett elsäkerhetsmässigt bra sätt och lyckas skydda pumpmotorn för vägsalt och liknande otrevligheter.


Avloppspumpen måste då tåla temperaturen drygt 100°C och trycket som kan förekomma och inte hindra flödet när man inte kör pumpen om den t ex sitter i ledningen från värmepaketet?

Ett alternativ är att ta en 12V cirkulationspump som är gjort för bilar då kam man även använda restvärme i motorn en stund för att värma kupen med motorn avstängd som vissa bilar har som standard.

Oavsedd method behöver man längre uppvärmningstid vid kallare väder även om skillnaden säkert blir mindre ju effektivare värmaren är.

/Aryan



Tror att åtminstone Calix har sådana cirkulationspumpar. Används troligen till entréprenadmaskiner och liknande. Fanns ett intressant test av värmare i Vi Bilägare häromåret, nr 15/2007. Jag kanske ska scanna den? Kan den läggas in här på något sätt?.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-02 08:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
12 V-drivna cirkulationspumpar har diskuterats här kring kallstarter tidigare.

Sådana finns fabriksmonterade på en del bilar för att ge bättre vattenflöde genom värmepaketet på tomgång, t ex de flesta Volvo 400-serie, Opel Omega från ca 1990 och framåt, och VAG-bilar med VR6-motor. Det är alltså inga större problem att hitta en sådan pump på skroten. Dessutom ingår de ju i alla vattenvärmande Eberspächer, Webasto och liknande värmare.

Men eftersom motorvärmarelementet ändå matas med nätspänning så förenklas installationen en hel del om man väljer en pump vars motor kan matas direkt med 230 V AC.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-02 19:57 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
karlmb skrev:
Alla Volvo med aluminiumblock tyvärr.
Vad jag inte fattar är varför man inte kunde ordna en vettig, bearbetad anliggningsyta och typ 3 skruvar runt om istället för dagens halvmesyr.
Då kunde väl anliggningsvärmare fungera tom ännu bättre än doppvärmare eftersom aluminium ju fördelar ut värmen rätt bra och en större yta kan konvektera över värmen till vattnet.
Men det var väl nån ekonom som inte såg helhetsbilden naturligtvis..


på vissa bilar sitter motorvärmarelementet utanpå oljetråget och är på 300 Watt en en instiksvärmare i oljan skulle det kanske räcka med 200-250 watt
en liknade förberedelse motsvarande oljenivåmätare en lucka med o-ring som sitter med 3 skruvar (olja rinner förvisso ut när man demonterar den)
men desto med ekonomisk i drift :idea:

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-02 21:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nja, det är väl bara luftkylda motorer som har motorvärmaren under oljetråget. Citroën GS/GSA har ett "strykjärn" som kläms fast mot undersidan av tråget med stoppskruvar som dras in i kylflänsarna. Den typen av värmare var som regel på 300 W, det fanns också ett 150 W-utförande som knappt gjorde någon nytta alls.
På gamla luftkylda VW ersatte man locket för oljesilen med ett motorvärmarelement, det blev bättre värmeöverföring till oljan på det sättet när allt var nytt men tyvärr blev det ofta fullt med koks och slam runt värmeelementet och så dålig värmeöverföring att elementet överhettades och gick sönder. Om man inte gjorde rent där vid varje oljebyte fick man räkna med att motorvärmaren bara höll ett par år.
De större luftkylda motorerna i VW 411/412 och Transporter hade en bättre lösning, ett särskilt lock i oljetråget som man kunde skruva bort och ersätta med en motorvärmare. Där var värmeelementet ingjutet i aluminium och hade en massa flänsar mot oljan, så där var det ingen tvekan om att värmeöverföringen blev bra.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011