Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 20:05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 09-03-16 21:48 
Offline

Blev medlem: sön 07-07-08 13:27
Inlägg: 57
Ort: Från
http://www.youtube.com/watch?v=yS5Za2DIGV0

http://motortips.blogspot.com/2009/03/v ... ction.html


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-03-17 01:23 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 21:49
Inlägg: 146
Ort: Bjästa Örnsköldsvik
okej.. att värma e96 till 120 grader räcker för att starta vid -5grader..
Bra att veta!

Tankesmedjan fortsätter :lol:

_________________
Sprit är oftast bästa lösningen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-05-12 07:52 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Ni som håller på med utveckling av databoxar borde ta fram något sånt här också. Alltså bara styrningen till detta, modifierade fuelrails får man fixa själv.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-05-12 10:29 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Att värma ren etanol till 120 grader kräver en del övertryck i fuelrailen för att undvika kokning, kokpunkten är ju 78.4°C vid en bar, enligt denna räknare ska man då ha minst 4 bar.

Med E85 blir kokpunkten pga bensinen ännu lägre, enligt http://www.afdc.energy.gov/afdc/pdfs/40243.pdf är kokpunkten av E85 96°-170°F, dvs 35-76°C vilket enl ovanstående räknare ska ha uppåt 8 bar i fuelrailen för at undvika kokning vid 120°C.

Det krävs alltså i de flesta bilar en förhöjd bränsletryck för att klara 120°C.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-05-12 11:30 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Termostat, sluta värma vid 80 grader? Alternativt dra ner effekten så att tempen håller ca 50 grader, sedan när motorn går så kan man höja till 80 grader. Eller något liknande.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-05-12 12:00 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja, jag har bara testad värma e85 i min centralinsprutade BX med låg bränsletryck (1 bar dvs 2 bar absolut tryck) och då får man kokning någonstans strax över 40 grader och när det inträffer med motorn igång så börjar den hacka och som starthjälp märker jag ingen skillnad med så låg temperatur höjning.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-05-12 13:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag anser för min del fortfarande att om man ska använda förvärmning som kallstarthjälp, så ska man i första hand förvärma de ytor i insugningsröret som träffas av bränsledropparna från spridarna/förgasaren, för att hindra bränslet från att kondensera på dem. Alltså samma lösning som med PTC-värmeelementet som sitter fabriksmonterat på VAG-bilar från 80- och 90-talen med centralinsprutning eller förgasare, samt på många andra tyska 80-talsbilar med förgasare (t ex Ford 2.0 OHC i Sierra samt Mercedes 102-motorer).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-05-12 13:37 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja fast det är nog inte alltid så enkelt att genomföra i en multipoint insprut. Nu tycks i varje fall Bosch ha framgång med bränslevärmare ner till -5 när man kör med E100 genom att värma bränslet till 120 gr.

En kompis köpte en Passat kombi med centralinsprutning från 96 den har antagligen denna värmare mistänker jag?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-05-12 14:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
aryan skrev:

En kompis köpte en Passat kombi med centralinsprutning från 96 den har antagligen denna värmare mistänker jag?

/Aryan


Ja, säkerligen! Förmodligen styrs den från insprutningsstyrdonet, så att värmaren inte slås till förrän motorn har startat. Men det är lätt gjort att leta på styrsignalen från styrdonet till relät för värmeelementet och koppla in en strömbrytare för att jorda den manuellt för att kunna värma t ex 30 sekunder före start.
Normalt stängs ju värmeelementet av när motorn är varm, men det kan vara bra att slå på värmen ändå t ex vid stadstrafik och kökörning när det är riktigt kallt, då svarar motorn bättre på gasen efter en stunds tomgång.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-05-13 20:29 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 284
Värmeplatta för bättre förångning av bränslet finns på en del saabar från 90-talet. Ett mellanlägg mellan insug och topp med plattor i varje insugskanal som träffas av spridarduschen.
Har en sådan men inte kommit mig för att montera den än.

/A


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-05-13 22:03 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
reez skrev:
Värmeplatta för bättre förångning av bränslet finns på en del saabar från 90-talet. Ett mellanlägg mellan insug och topp med plattor i varje insugskanal som träffas av spridarduschen.
Har en sådan men inte kommit mig för att montera den än.

/A

Rekomenderas å det varmaste.. :wink: Jag kopplade min med en hållkrets som började värma när jag larmade av/låste upp bilen, efter motorstart så kopplades dom om så att styrdonet (T5) styrde inkopplingestiden.

Snuskigt lätta kallstarter även om E75 och lite finslipande av kallstartsmapp inte hade några problem. Mest för miljövänligheten. ;)

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011