Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:37

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: multi-sparc cold start
InläggPostat: fre 09-05-01 10:46 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
hello!

What do you think, if for cold starting use a multi-sparc ignition?

we have such devices for old carbureator cars for better cold start on bad gasoline in winter.

sparcs generated not by signal from sensor, but with 100 hz frequensy and it really helps.

when engine starts, ignition become "normal" by switch on device or automatically - when RPM become more, then 500.

this device can be adapted for injector cars.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-05-01 23:08 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
I have tried multisparc ignition and did not find any improvement for cold starting compaired to a strong hot and long standing normal inductive spark.

I think that apport from a good spark you need some heat to help evaporate the etanol.

/Aryan

PS Are you in Ukraine? Are there ane E85 filling stations there?
I'd like to add them in our database in that case !

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-11-03 20:48 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
I also have tried to preheat the sparkplug by letting it spark at high frequency for 1 minute before starting but it did not help much. This is not so strange because the spark energy heat produced is ca 15 watt only when I made 20.000 sparks a minute..

But now I got a new thought; what if we put a DC powersupplu of say 100V 1A on the sparkplugs and let them ignite a spark with the ignition and then arc (like a welder) for a few seconds after each spark during cranking? I suppose that should make 100 watt and heat up the sparkplugs an ignite cold ethanol much better!

/Arya

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-11-03 22:00 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
aryan skrev:
---But now I got a new thought; what if we put a DC powersupplu of say 100V 1A on the sparkplugs and let them ignite a spark with the ignition and then arc (like a welder) for a few seconds after each spark during cranking? I suppose that should make 100 watt and heat up the sparkplugs an ignite cold ethanol much better!

/Arya


But then there will be no timing of the ignition and the engine will backfire!

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-11-03 22:20 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
During cranking you have quite some time before there would be any risc for backfire, @400 rpm you have ca 6,7s after the spark before the intake valve opens.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-11-04 06:44 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
It is not easy to choose what is to be divided with what!

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Senast redigerad av GL ons 09-11-04 21:24, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-11-04 08:47 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
aryan skrev:
During cranking you have quite some time before there would be any risc for backfire, @400 rpm you have ca 6,7s after the spark before the intake valve opens.

/Aryan

400/60 = 6.7 turns per s. In a four stroke engine this gives 0,3 s between inlet valve openings.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-11-04 09:03 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Oh no, did I make a calculation mistake (again) :oops: :)

@400 rpm we have 400/60 rps so the arc can be on max 150 ms.

Another way to look at it is that the arc could be heating the plug ca 50% of the time.

It could also be active for a while after a cold start when the engine is runing, I imagine that could help the combustion and cut HC emissions.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-11-04 09:15 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
GL skrev:
400/60 = 6.7 turns per s. In a four stroke engine this gives 0,3 s between inlet valve openings.


You can not start the arc at BDC when the inlet vavle closes, the normal ignition spark (near TDC) is when it should begin and that is also is a good way to ignite the lower voltage arc (just like a modern TIG welding machine uses high voltage to ignite the arc).

So the spark can be "on" a complete revolution after ignition, when it turns 6.7 rps that is 0,15s (150 ms)

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-11-04 10:01 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
i think it can greatly decrease lifetime of the spark plugs...
electrodes can burn out very quickly.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-11-04 10:43 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja naturligtvis skulle tändstiften slitas snabbare. Kanske man skulle behöva byta oftare eller använda irridium eller andra specialtändstift.

Men funktionen behöver bara vara "på" när man startar motorn och kanske en stund efter starten.

---

Yes the plugs would wear out quicker. Maybe one would need to change them more often or ise irridium or other special sparkplugs.

But this function only needs to be "on" when cranking and maybe also during the first minutes of running.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011