Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 18-12-11 10:55

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Litet experiment
InläggPostat: tis 09-11-03 21:39 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Jag kokade upp 1 liter vatten med vattenkokaren och hällde i en påse som jag lagt en handduk i. Sedan lade jag påsen på kopparröret som jag leder bränslet genom. Jag lät det stå några minuter och när jag senare tog bort påsen och kände omkring lite på kopparröret på olika ställen kände jag att röret värmts upp lite ändå. Kallstarten var lika dålig som vanligt, antagligen för att jag inte värmde direkt på fuel rail, men den går tyvärr inte att komma åt i det trånga utrymmet. Det som var intressant var dock att motorn inte misstände någonting som den brukar göra varje kallstart, utan jag kunde köra iväg direkt utan problem. Vanligtvis när jag t.ex. börjar backa, brukar motorn dö och jag får starta om igen. Bilen går vanligtvis ganska ryckigt första minuten.

Om man ledde bränsleröret genom en behållare och fyllde på med kokande vatten varje kallstart kanske det skulle hjälpa till en hel del. En sådan behållare skulle dock behöva tömmas då man tänkt lämna bilen eftersom kylan skulle orsaka isbildning och problem som där följer. Fördelen med ett funktionellt sådant system skulle då vara att det i princip alltid går att få till en bra kallstart. Allt man skulle behöva är ju vatten och möjligheten att värma vattnet.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-11-03 21:56 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
är det inte bättre att värma fuelrail elektrisk då? eller att man värmer bränsleröret elektriskt.

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-11-03 22:39 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Får man till det likt Obormot kan det nog bli riktigt bra, men jag vet inte riktigt vad som blir billigast.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-11-03 23:20 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
ptc element med effekt på 300W får du för ca 200 riksdaler så det är inte dyrt.

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-11-04 09:58 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
much cheaper :)

3x100W PTC heater elements, soldered to individual copper plates with wires in Ukraine cost about $20, with delivery to abroad it will be $30.

PTC elements are made in Ukraine too, not from China.

_________________
European E85 conversion kit
http://bioadapter.com


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-11-05 00:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
Välkommen i gänget, Matsuda!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-11-05 11:42 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Man tackar man tackar. Nu när systemet är dead-end blir väl nästa steg att försöka införskaffa en oljekylare eller liknande som Nyfiken tipsade om. Att bygga värmeväxlaren själv är lite överkurs för mig...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-11-05 13:28 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7106
Ort: Älvsjö
Med en gasolbrännare bygger du lätt en coaxial vvxl med lite 15 och 22 mm kopparrör och dessa kopplingar (från Clas Ohlsson t ex)

BildBildBildBild

Ett 15 mm går igenom hela vvxl och på T stycket ansluter du kylarvattnet.

Platt vvxl i rostfritt stål kan också vara en ide, jag hittade jag beg plattvvxl på en skrotfirma, de annonseras även ibland på blocket. Firma sfinx.se säljer nya plattvvxl för 800 kr. http://sfinxsolar.e-butik.se/show_produ ... &cat_id=24

Citat:
Liten rostfri plattvärmeväxlare lämpad för vakuumrörsolfångare med små flöden och höga temperaturer. 22 plattor med yttermått 210 mm x 60 mm x 80 mm ex anslutningar. Dessa är 1/2" och respektive 3/4". Utv gänga. Vikt 2 kg

Bild


Vattenkylda oljekylare finns även i bilar, t ex VAG 1,8l motorer.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-11-05 17:47 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
"Diametern på den tjocka delen är 40 mm och slanganslutningarna är ca 25 mm på dom stora och ca 10 mm på dom små, längden på hela grejen är 27 cm." Fick dessa uppgifter på en oljekylare som jag eventuellt tänkte köpa begagnat. Det låter väl som att en del värme kan överföras? Jag antar då att det smala röret är lindat ett par varv inuti själva kylaren så att maximal värmeöverföring kan uppnås.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-11-05 18:53 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
hur får du ut bränslet ur vvx? det finns ju nästan inga kopplingar på 8mm. över huvudtaget är det dåligt med 8mm rör.

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-11-05 19:36 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7106
Ort: Älvsjö
askilje skrev:
hur får du ut bränslet ur vvx? det finns ju nästan inga kopplingar på 8mm. över huvudtaget är det dåligt med 8mm rör.


Kolla här t ex http://www.biltema.se/products/productl ... d=379#1000
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=80388
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=80397

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=89453
Citat:
Bränslerör i koppar
Levereras i rullar. Lätta att böja.
8 mm 5 m 52-452 199,00 kr

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-11-05 20:08 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Det finns ju två alternativ: Antingen kör man med kopplingar och det finns ju faktiskt som Aryan visade för 10 mm utvändigt/8 mm invändigt. Biltema ligger nära till. En annan variant är att skarva med en bit bränsleslang och slangklämmor. Visserligen kommer då bränsleslangen utsättas för värme vilket kanske inte är önskvärt men jag undrar om det är någon större fara...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-11-05 21:43 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
aryan skrev:
askilje skrev:
hur får du ut bränslet ur vvx? det finns ju nästan inga kopplingar på 8mm. över huvudtaget är det dåligt med 8mm rör.


Kolla här t ex http://www.biltema.se/products/productl ... d=379#1000
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=80388
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=80397

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=89453
Citat:
Bränslerör i koppar
Levereras i rullar. Lätta att böja.
8 mm 5 m 52-452 199,00 kr
synd att biltema inte skickar varor :(

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-11-05 21:50 
Offline

Blev medlem: lör 07-10-20 17:47
Inlägg: 144
Ort: De mörka Tivedsskogarna
matsuda skrev:
Visserligen kommer då bränsleslangen utsättas för värme vilket kanske inte är önskvärt men jag undrar om det är någon större fara...


Det är nog inte ens en mindre fara.
Jag har inte upplevt något farligt med detta, trots att jag har haft över (vet ej hur mycket över) 60° i bränsleslang.

_________________
Kungsvelocipeden -41, sadelkonverterad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-11-05 22:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4631
Ort: Sundsvall
Bränsleslangarna måste ju ändå tåla "eftervärmen" när man har stängt av en mycket varm motor och det inte längre flödar kallt bränsle genom dem.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011