Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 21:01

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 09-11-28 00:22 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
knappt 10 min tar det för glödstiften att koka upp 1 dl vatten och brygga en härlig espresso i min hembyggda CEM brygare (Caffettiera Espresso per Macchina) :-)

Det borde även gå att förvärma bränslet i fuelrailen med glödstift.

Bild

Bild

Bild

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-11-28 12:08 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Det är väl ungefär samma mängd bränsle man kan räkna med i fuel rail och 5-10 min kan man ju alltid vänta. Nu är det visserligen vatten du värmer men ändå. Det borde förbättra kallstartsegenskaperna avsevärt. Snyggt!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-11-28 12:30 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja och att värma vatte är ju "värre" (mera energikrävande) än etanol.

I min kaffekokare måste en del vatten förångas för att kaffebryggaren ska bygga up trycket i nedre delen så att det kokande vattnet ska pressas genom kaffet, och denna förångning kräver ännu ju ännu mera energi än bara höja temperaturen till kokpunkten.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-11-28 13:16 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Jo precis. Förångningsentalpin är ju hög även för vatten. Jag väntar med spänning på din modifierade fuel rail :).


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011