Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 09:10

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 09-12-17 02:36 
Offline

Blev medlem: tis 09-04-07 09:22
Inlägg: 34
Ort: Hagfors, Värmland
Har läst om hur både PTC-motstånd och glödstift med lyckade resultat har använts för att förbättra kallstart på konverterade bilar och har börjat fundera i liknande banor.
Efter lite sökning på nätet har jag hittat 12V värmekabel med effekter upp till 30W/m. Även självreglerande kablar för 230V, färdiga med stickpropp och termostat för temperaturer under +5C.

Tanken var att, om kablarna klarar lite snävare böjning, linda spridare och fuelrail med värmekabel för att sedan isolera in hela paketet.
Med 12V kabel kan man alltid ha tillgång till förvärmning av bränslet och en för 230V kan kopplas till uttaget för kupévärmaren, eller till en omvandlare för 12V-230V.

Nu har min bil inte dead end fuelrail men vad tror ni? Kan det vara värt att testa?

_________________
Opel Astra 1.6 -93 konverterad med FlexiTune AutoX4.
Två gräsklippare, en elklippare och en konverterad Major.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-12-17 09:30 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
Jag tror att värmekabeln inte kommer att fungera.

1. makt är låg. Om du linda in bränsle rampen, får vi en längd av högst 2 meter - det är makt 60 watt

2. kabel består av flera skikt, samt skydda den från skador, men dåligt genomförande värme.

Om du har 220 volt, till en effektivare användning av konventionella hårfön - sätta in den i blåsmaskin, vända och starta motorn - provas, fungerar bra.

PS can you tell me, how correct google translate working?

this is english text:

I think the heating cable will not work.

1. power is low. if you wrap the fuel ramp, we obtain a length of not more than 2 meters - that is the power of 60 watts

2. cable consists of multiple layers, well protect it from damage, but poorly conducting heat.

if you have 220 volts, more efficient use of conventional hair dryer - to insert it into the blower, turn and start the engine - tested, works fine.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-12-17 14:22 
Offline

Blev medlem: tis 09-04-07 09:22
Inlägg: 34
Ort: Hagfors, Värmland
Jag tror att du har rätt. Effekten kommer att bli för låg för att ge resultat.

En värmekabel på några meter i ett slutet kärl, i direktkontakt med etanolen, skulle ge bättre resultat. Dock skulle det bli för farligt att laborera med.

Jag fortsätter att leta lösningar.

---- English

I think you're right. The power will be too low to get satisfying results.

A few meters heating cable in an enclosed space, in direct contact with ethanol, would produce better results. However, it would be too dangerous to experiment with.

I will continue to search for solutions.

Regarding the translation. It´s not correct but understandable. The word "power" is translated to the swedish word "makt", used to describe the power of a person, king etc. A more correct word for power (Watts, horsepowers etc) is "effekt".

_________________
Opel Astra 1.6 -93 konverterad med FlexiTune AutoX4.
Två gräsklippare, en elklippare och en konverterad Major.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-12-17 16:12 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Kom ihåg att bränslen inte antänds om det inte finns tillgång till syre. Det vill säga: Gör man sin uppfinning tät finns det ingen anledning att oroa sig.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-12-18 00:49 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Obormot skrev:
PS can you tell me, how correct google translate working?

Not well enough. I (personally) would prefer that you continue using English instead of using Google Translation to Swedish.


Edited to add:
The problem is this: a machine translation of a text requires strict adherence to grammatical rules (and spelling) in order to produce a good translation. I can't tell if your English is written by you, or if it comes from yet another machine translation (which could also be flawed). Either way, the input isn't good enough for Google Translation to produce a good result in Swedish.
However, our brains are more flexible than any machine, so we can easily interpret the message despite any flaws. We are all flawed, but can adapt.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-12-18 12:22 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Dr. Mabuse skrev:
Obormot skrev:
PS can you tell me, how correct google translate working?

Not well enough. I (personally) would prefer that you continue using English instead of using Google Translation to Swedish.


Instämmer ;-)

If you translate back and forth the errors in translations can become visible, but not always.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011