Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Kolkanister
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=12&t=5575
Sida 1 av 1

Författare:  aryan [ ons 10-01-13 11:24 ]
Inläggsrubrik:  Kolkanister

Är det någon som testad vad som händer om man öppnar purge ventilen av kolkanistern vid kallstart?

Jag föreställer mig att filtret borde vara fylld med de mera lättare flyktigare delar i E85 och funka bra som "startgas" hjälp?

/Aryan

Författare:  matsuda [ ons 10-01-13 12:24 ]
Inläggsrubrik: 

Jag hade tänkt göra det men fann inte så mycket information om hur ventilen fungerade i detalj. Jag antar att det oftast är en ventil som öppnas på elektrisk väg. Det kan vara en bra kallstartslösning ibland men den lär ju bero på dels tiden som man parkerat bilen och dels utetemperaturen. Om man då bara väntar ett dygn mellan kallstarterna och det är 20 minus ute, så undrar jag om det ger någonting...

Författare:  aryan [ fre 13-10-18 10:52 ]
Inläggsrubrik:  Re: Kolkanister

Hittade en rapport om ett system med aktiv förångning av bensin och E85 här http://acumen.lib.ua.edu/content/u0015/ ... 000010.pdf
kondensat används sedan som startbensin.

Det verkar vara ett bra möjlighet att få fram de mera lättflyktiga delar ur bränslet och starta på.

Såg i en bil jag tittade på tankventilationen att den har en ca 1l stor "catchtank" i slangen från tanken för tankventilationen som sitter en bit ovanför påfyllningsröreret och sedan går det en slang vidare till kolkanistern som sitter i höger framflygel.

Jag antar att catchtanken fungerar som buffer om bränsletanken skulle har fyllts till bredden och bränslet sedan blir varmare och expanderar samt att en del av bränsleångerna kan kondensera i denna och rinna tillbaka i tanken. Kanske man skulle kunna flytta upp platsen för dräneringsöpnningen så att lite kondensat fastnar i tanken som kan användas vid en kallstart?

Författare:  torbjorn [ lör 13-10-19 06:43 ]
Inläggsrubrik:  Re: Kolkanister

På någotsånär moderna bilar brukar kanisterventilen vara elektriskt styrd. Men det finns också en del fall där den styrs av vakuum från ett uttag på spjällhuset (ofta samma uttag som används för vakuum till tändförställning, styrning av EGR mm).

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/