Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Air Assisted Injection
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=12&t=5613
Sida 1 av 1

Författare:  matsuda [ sön 10-02-14 12:03 ]
Inläggsrubrik:  Air Assisted Injection

Vet inte om det har rapporterats om detta förut. Det är kanske svårt att bygga själv, men det verkar vara rejält effektivt för att hjälpa kallstarter.
Mer om detta finns att läsa på: http://www.engr.unl.edu/~ethanol/unl-sae2.pdf
Se även bilderna i dokumentet som visar hur fin bränsledimma det blir.

Författare:  aryan [ sön 10-02-14 14:30 ]
Inläggsrubrik: 

Intressant! Obermot skrev om detta i en annan tråd http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... c&start=34

Obormot skrev:
about air assisted injection - i found some researches about in (on russian):

Bild

Bild

http://www.sciteclibrary.ru/rus/catalog/pages/9843.html

it is a tornado - adapter for usual injector.

author of this adapter adding water and air to gasoline and mix it for better combustion, but it can be used just as air-assistant for standart injectors.

but we need a compresor, and we need to decide, where we will take extra air for "assistance".


Men jag förstod inte riktigt om/hur detta skulle kunna bidra vid kallstarten. Nu ser jag att det verkligen fungerar.

I din PDF skriver de att de ska kunna starta vid 20°F vilket vara är -6°C har även en elektrisk insugs luft värmare på 90A 12V (1 kW!) men skriver att air assisted injection hjälper (mest?).

Citat:
It was determined that this was the most straightforward solution to overcome the problems of cold starting with ethanol.


Tyckte även resten av pdf-en var intressant, vakuum isolerad katalysator med ett ämne som minskade vakuumisoleringen när den blir vram och elektriska turbon (fast den drar nog väldigt mkt ström) var intressant.

/Aryan

Författare:  torbjorn [ sön 10-02-14 22:46 ]
Inläggsrubrik: 

En sådan där anordning som släpper fram luft runt spridarna finns på en del VAG-motorer från ca 2001, jag har för mig att det bl a gäller 2,0 l-motorn AQY som man kan hitta i Golf IV.
Dock finns det ingen kompressor där utan man nöjer sig med tryckskillnaden mellan omgivande luft och insugningsröret.

Författare:  matsuda [ sön 10-02-14 23:57 ]
Inläggsrubrik: 

Man kanske kunde utgå från en sådan anordning och eftermontera någon tryckluftsanordning som laddas under färd.

Författare:  aryan [ mån 10-02-15 00:14 ]
Inläggsrubrik: 

En 12V kompressor kostar inte mycket, reservhjulet kan kanske göra nytta som buffertank.

/Aryan

Författare:  torbjorn [ mån 10-02-15 14:00 ]
Inläggsrubrik: 

Men de billiga 12 V-kompressorerna som är avsedda för däckpumpning har högst begränsad livslängd, det rör sig om enstaka timmar även om man skulle råka komma över ett bra exemplar.
Ska man använda en sådan gäller det att vara framme flitigt med oljekannan för att hålla de tvivelaktiga självsmörjande bussningarna för ram- och vevlager smorda. En annan svag punkt är kuggväxeln mellan elmotor och kompressor, den brukar vara gjord med ett mässingskugghjul och ett plastkugghjul. Plastkugghjulet nöts ner ganska fort, i synnerhet om dessutom ramlagret glappar så att växeln går med fel axelavstånd.

Författare:  aryan [ mån 10-02-15 14:37 ]
Inläggsrubrik: 

Hmm ja, ifs behövs väl bara lite luft vid kallstart?

Jag tänkte något sådant http://www.jula.se/kompressor-12-v-129584 eller denna
http://www.conrad.se/?article=8555
Bild Bild

Men det borde inte vara omöjligt att hitta ett hålbart alternativ, kanske en kompressor till lufthorn funkar?

Som budgetlösning kan man väl bra använda reservhjulets tryck och punmpa upp det igen varje gång man tankar.

/Aryan

Författare:  aryan [ fre 10-02-19 11:41 ]
Inläggsrubrik: 

Här finns det Air injectors http://www.synerject.com/airinjectors.html det verkar som att de är tänkta att arbeta med ca 600 kPa (6 bar) i varje fall vid direct injection: l http://www.synerject.com/regulators_air.html

/Aryan

Författare:  Dr. Mabuse [ fre 10-02-19 22:19 ]
Inläggsrubrik: 

När luften dekomprimeras från så höga tryck som 6 bar så sjunker temperaturen på den radikalt.

Författare:  aryan [ fre 10-02-19 23:22 ]
Inläggsrubrik: 

Ja, det borde den göra, å andra sidan är det inte så viktigt iom att man kan minska mängden luft för att få lika mkt turbulens när trycket höjs, så det kanske går på ett ut?

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/