Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Motstånd 16V motor Citroen XM
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=12&t=6050
Sida 2 av 2

Författare:  Dr. Mabuse [ tis 11-10-25 20:25 ]
Inläggsrubrik:  Re: Motstånd 16V motor Citroen XM

Triad skrev:
Nu återkommer jag med lite värden:

Vid ~5-10gr motortemp: ~3k ohm
Vid ~50gr motoremp: ~1118 ohm
Vid ~80gr motortemp: ~311 ohm.

Ser ut som om det skulle kunna vara ett 2,2kOhm's NTC.
Är det någon som vet vad det är för intern resistans på pull-up motståndet inne i ECU:n? (Jag antar till 5volt?)
Har en idé på en smidig lösning med en gallium-mosfet (och ev. en potentiometer) som skulle kunna hel-automatisera kallstartsmotståndet: Aktivera kallstartsmotståndet när det är kallt, och koppla bort/förbi det när tempen passerar ~40-60°C.

Författare:  torbjorn [ tis 11-10-25 21:27 ]
Inläggsrubrik:  Re: Motstånd 16V motor Citroen XM

Dr. Mabuse skrev:
Triad skrev:
Nu återkommer jag med lite värden:

Vid ~5-10gr motortemp: ~3k ohm
Vid ~50gr motoremp: ~1118 ohm
Vid ~80gr motortemp: ~311 ohm.

Ser ut som om det skulle kunna vara ett 2,2kOhm's NTC.
Är det någon som vet vad det är för intern resistans på pull-up motståndet inne i ECU:n? (Jag antar till 5volt?)
Har en idé på en smidig lösning med en gallium-mosfet (och ev. en potentiometer) som skulle kunna hel-automatisera kallstartsmotståndet: Aktivera kallstartsmotståndet när det är kallt, och koppla bort/förbi det när tempen passerar ~40-60°C.



Det är säkert Bosch's gamla standardtempgivare som har hängt med ända sedan D-jetronic-tiden, http://www.epcos.com/inf/50/db/ntc_09/L ... __K220.pdf .
På Motronic-system brukar pull-up-motståndet vara 1 kohm (lika för både motor- och lufttempgivare). LH 2.2, LH 2.4 och Mono-Jetronic brukar ha 2,7 eller 2,87 kohm pull-up och 36,5 kohm parallellt med givaren.

Författare:  Triad [ tis 11-10-25 21:37 ]
Inläggsrubrik:  Re: Motstånd 16V motor Citroen XM

Vad menar ni med pull-up?.

Författare:  torbjorn [ ons 11-10-26 08:31 ]
Inläggsrubrik:  Re: Motstånd 16V motor Citroen XM

Triad skrev:
Vad menar ni med pull-up?.


Mätkretsen i styrdonet är kopplad som en spänningsdelare med givaren i serie med ett fast motstånd. Den fria änden av givaren kopplas till jord och den fria änden av det fasta motståndet till en referensspänning, vanligtvis 5 V.
Det fasta motståndet i spänningsdelaren kallas pull-up, eftersom det strävar efter att "dra" ingången upp till referensspänningen.

Författare:  Triad [ ons 11-10-26 16:29 ]
Inläggsrubrik:  Re: Motstånd 16V motor Citroen XM

Okej.. Det överstiger mina kunskaper även dock jag förstår principen och hur en styrenhet arbetar. (är fordonstekniker till vardags).

Iaf, jag har beställt ett 2kohms NTC motstånd och en linjär potentiometer 0-20kohm.. Kanske i vassaste laget, men det ger lite utrymme för uppställning tills styrenheten skriker till.

Kommer testa potentiometern först, är sugen på att få den att funka istället för motstånd och brytare.

Sida 2 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/