Etanol.nu http://www.etanol.nu/forum/ |
|
Motstånd 16V motor Citroen XM http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=12&t=6050 |
Sida 2 av 2 |
Författare: | Dr. Mabuse [ tis 11-10-25 20:25 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Motstånd 16V motor Citroen XM |
Triad skrev: Nu återkommer jag med lite värden: Vid ~5-10gr motortemp: ~3k ohm Vid ~50gr motoremp: ~1118 ohm Vid ~80gr motortemp: ~311 ohm. Ser ut som om det skulle kunna vara ett 2,2kOhm's NTC. Är det någon som vet vad det är för intern resistans på pull-up motståndet inne i ECU:n? (Jag antar till 5volt?) Har en idé på en smidig lösning med en gallium-mosfet (och ev. en potentiometer) som skulle kunna hel-automatisera kallstartsmotståndet: Aktivera kallstartsmotståndet när det är kallt, och koppla bort/förbi det när tempen passerar ~40-60°C. |
Författare: | torbjorn [ tis 11-10-25 21:27 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Motstånd 16V motor Citroen XM |
Dr. Mabuse skrev: Triad skrev: Nu återkommer jag med lite värden: Vid ~5-10gr motortemp: ~3k ohm Vid ~50gr motoremp: ~1118 ohm Vid ~80gr motortemp: ~311 ohm. Ser ut som om det skulle kunna vara ett 2,2kOhm's NTC. Är det någon som vet vad det är för intern resistans på pull-up motståndet inne i ECU:n? (Jag antar till 5volt?) Har en idé på en smidig lösning med en gallium-mosfet (och ev. en potentiometer) som skulle kunna hel-automatisera kallstartsmotståndet: Aktivera kallstartsmotståndet när det är kallt, och koppla bort/förbi det när tempen passerar ~40-60°C. Det är säkert Bosch's gamla standardtempgivare som har hängt med ända sedan D-jetronic-tiden, http://www.epcos.com/inf/50/db/ntc_09/L ... __K220.pdf . På Motronic-system brukar pull-up-motståndet vara 1 kohm (lika för både motor- och lufttempgivare). LH 2.2, LH 2.4 och Mono-Jetronic brukar ha 2,7 eller 2,87 kohm pull-up och 36,5 kohm parallellt med givaren. |
Författare: | Triad [ tis 11-10-25 21:37 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Motstånd 16V motor Citroen XM |
Vad menar ni med pull-up?. |
Författare: | torbjorn [ ons 11-10-26 08:31 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Motstånd 16V motor Citroen XM |
Triad skrev: Vad menar ni med pull-up?. Mätkretsen i styrdonet är kopplad som en spänningsdelare med givaren i serie med ett fast motstånd. Den fria änden av givaren kopplas till jord och den fria änden av det fasta motståndet till en referensspänning, vanligtvis 5 V. Det fasta motståndet i spänningsdelaren kallas pull-up, eftersom det strävar efter att "dra" ingången upp till referensspänningen. |
Författare: | Triad [ ons 11-10-26 16:29 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Motstånd 16V motor Citroen XM |
Okej.. Det överstiger mina kunskaper även dock jag förstår principen och hur en styrenhet arbetar. (är fordonstekniker till vardags). Iaf, jag har beställt ett 2kohms NTC motstånd och en linjär potentiometer 0-20kohm.. Kanske i vassaste laget, men det ger lite utrymme för uppställning tills styrenheten skriker till. Kommer testa potentiometern först, är sugen på att få den att funka istället för motstånd och brytare. |
Sida 2 av 2 | Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |