Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Förvärma luft för att kallstarta
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=12&t=6065
Sida 1 av 1

Författare:  frippis [ tis 11-10-25 20:35 ]
Inläggsrubrik:  Förvärma luft för att kallstarta

Vad tror ni om att montera en sådan här elektrisk kupevärmare i anslutning till eller kanske tillochmed innuti luftrenarburken
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb ... mare-12-V/

Och när det är riktigt kallt låta den värma upp luften som står där i innan man försöker starta bilen?
Eller är jag helt ute och cyklar?

Författare:  GL [ tis 11-10-25 21:06 ]
Inläggsrubrik:  Re: Förvärma luft för att kallstarta

Jag tror inte det hjälper något. Det som hjälper är ett kallstartmotstånd i serie med motorns tempgivare till ECU (NTC med ca dubbla resistansen mot motorns tempgivare eller potentiometer som man provar sig fram med) I båda fallen skall de kortslutas med en brytare efter att motorn kommit igång ordentligt.

Författare:  mbuhre [ ons 11-10-26 08:51 ]
Inläggsrubrik:  Re: Förvärma luft för att kallstarta

Kallstartsmotstånd är ett bra hjälpmedel (som rekommenderas), men inte allena saliggörande. I min bil är motståndet klockrent sålänge det är plusgrader. Ju lägre temperaturer desto knepigare blir taktiken. Om du orkar prova din idé så gör det och rapportera till oss andra! 200W förvärmning utan att behöva fippla med bränslesystemet vore ju en skön tanke.

Författare:  frippis [ ons 11-10-26 09:46 ]
Inläggsrubrik:  Re: Förvärma luft för att kallstarta

Min tanke var att kombinera kallstartsmotstånd/flexitune med detta de dagar som det förstnämda inte hjälpte.

Författare:  Dr. Mabuse [ ons 11-10-26 20:59 ]
Inläggsrubrik:  Re: Förvärma luft för att kallstarta

mbuhre skrev:
Kallstartsmotstånd är ett bra hjälpmedel (som rekommenderas), men inte allena saliggörande. I min bil är motståndet klockrent sålänge det är plusgrader. Ju lägre temperaturer desto knepigare blir taktiken. Om du orkar prova din idé så gör det och rapportera till oss andra! 200W förvärmning utan att behöva fippla med bränslesystemet vore ju en skön tanke.

Är det et NTC-motstånd, och vilket värde ligger den på?

Författare:  MackanB [ fre 11-12-09 18:03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Förvärma luft för att kallstarta

Opererade in en hårfön i begynnelsen i test för bättre starter men det blev ingen förbättring för mig. :)

Författare:  svante [ mån 11-12-26 18:48 ]
Inläggsrubrik:  Re: Förvärma luft för att kallstarta

var sitter begynnelsen :shock:

Författare:  karlmb [ tis 11-12-27 13:27 ]
Inläggsrubrik:  Re: Förvärma luft för att kallstarta

frippis skrev:
Vad tror ni om att montera en sådan här elektrisk kupevärmare i anslutning till eller kanske tillochmed innuti luftrenarburken
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb ... mare-12-V/

Och när det är riktigt kallt låta den värma upp luften som står där i innan man försöker starta bilen?
Eller är jag helt ute och cyklar?


Tyvärr är du ute o cyklar. Det har diskuterats mycket i detta forum, se under kallstarter, vilket som är det teoretiskt och praktiskt bästa när det gäller att få fart på motorn om inte enbart ökad kallstartsmängd hjälper vintertid.

Slutsatsen blir alltid att det är bränslet självt som ska värmas, att. värma luften leder bara till en ytterligare värmeövergång samt onödiga förluster till omgivande motordelar.
Värmning med ett eller flera glödstift i kombination med returlöst system är däremot ett konstaterat fungerande koncept.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/