Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 21:51

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 97 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 11-12-22 20:54 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Kul och grattis!

Jag kollade lite på värmaren och det är lätt att ändra den så att pumpen fortsätter att gå som cirkulationspump även när termostaten stänger av värmaren, det borde fungera bättre om du använda den som "elpanna" för kupefläkten. Det är bra ändra sladden till pumpen så att den inte bryts av termostaten.

Du kanske skulle koppla ett relä till kupefläkten så att den startar när termostaten stänger av motorvärmevärme-elementet, då förlängar du inte tiden det tar för motorn att bli varm :-)

Termostaten själv såg jag man nog också kunna byta till en med högre temperatur men jag tror det är överkurs.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-12-23 00:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
:-) Tack!
Blev tyvärr en ny vända med tempstegring på väg hem fr jobbet idag. Ställde mig i en kraftig uppförsbacke i ett parkeringshus, väntade en stund och fyllde på efterhand. Sedan inga problem.
INtressanta möjligheter med pumpen! I mitt fall blir nog det mesta rätt mkt överkurs då jag isåfall skulle tvingas ta bort kylet igen...med ny luftningsrunda...:-(
Men jag tror å andra sidan att det skulle fungera bra med att bara koppla in fläkten samtidigt med att värmaren får ström, går fläkten blir det ju kallt vatten man matar värmaren med, och då slår ju inte termostaten av förrän motorn blivit varmare värmen från den sas räcker till kupen med.
Jaja, det får bli en senare fråga.
Nu kommer värmen mkt snabbare pga ny termostat på motorn också, så kanske klarar jag mig med nuvarande lösning också.
Fast det var ju det med att slippa skrapa rutorna förstås... :|

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-12-26 00:27 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
har ingen motorvärmare i min skoda diesel...
så jag funderar på en dylik...
hur är det med livslängden? de är ju lite mera komplicerade än en doppvärmare?
är de reparerbara?
ser det är en standard nätdelskontakt? hur står sig den i utsatta miljön under huven?
man borde nog ha den under instrumentbrädan?
vete tusan om en skoda låter sig utrustas på det viset? de är ju inte lättskruvade...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-01-11 13:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
svante skrev:
har ingen motorvärmare i min skoda diesel...
så jag funderar på en dylik...
hur är det med livslängden? de är ju lite mera komplicerade än en doppvärmare?
är de reparerbara?
ser det är en standard nätdelskontakt? hur står sig den i utsatta miljön under huven?
man borde nog ha den under instrumentbrädan?
vete tusan om en skoda låter sig utrustas på det viset? de är ju inte lättskruvade...


Har jag fått in den i en Smart så är allt möjligt...
Inte så reparerbara tror jag. Men om det behövs får väl tiden utvisa.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-01-11 14:55 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
köpte en som är monterad mellan oljekylaren och motorn.
ska försöka få in den mot värmepaketet så man får lite i kupe´n å....
men den borde ha högre temperatur, men det kanske är vådligt när den är av plast.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-01-11 16:54 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
De går att ta isär och byta komponenter. Man kan även ändra inkoppling av pumpen så att den fortfarande går när värmeelement kopplas ur. Det kan vara en fördel om man vill använda den som elpanna till kupefläkten.

Man kan tom köra pumpen på 12V via en enkel fyrkantsvågs inverter.

Högre temp är nog inget problem för plasten, det tål minst 110-120°C som kylvätskan kan bli. Plasten är av liknande kvalitet som plastdelar i bilar som kylare, insug och fuelrail.

Om du vill kan man också byta till en termostat med högre brytningstemperatur t ex 70-80°C det sitter in någon som liknar dessa https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=19428 som finns i alla mögliga apparater vitvaror mm.

Jag skulle dock inte ta mer än 80°C för man måste ha lite marginal pga trögheten i systemet, avtånt mellan termostat och värmeelementet och hur pass kraftig värmeelementet är.

Jag har testat med min helt i original och kört kupefläkt samtidigt med värme och återcikulation av luft på när det var kallt och då fick jag avisade rutor och riktigt behagligt i bilen utan kupevärmare och en dessutom en varm motor. För säkerhetsskull hade jag även kopplat in en batteriladdare så att fläkten inte drog ur batteriet under tiden.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-01-11 17:09 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
tack för svar...
intressant, hur kopplade du in pumpen? motor/kupé serie/parallellt?
om man sätter den i serie kan det blir knas om värmespjället råkar vara stängt.

monterade min på motorn med nätkontakten rakt mot kylaren, oroar mig för att det stänker in
saltlake i kontakten och äter upp innanmätet...
drog en rand silikon runt kontakten innan jag tryckte i den.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-01-11 17:26 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Svante, jag är inte den mest påläste, men silicon innehåller ju ättiksyra. Det är väl värre än saltlake i elektriska sammanhang?
Du kanske skulle ha tagit Sikaflex eller något annat i stället. Något Bitumenpreparat kanske? Bitumen = asfalt, utan grus.

En jobbarkompis klämde i just silicon i en stickontakt som han skulle ha till motorvärmaren. Han ville alltså ha en "helfylld" solid kontakt för att slippa vatten och fukt i stickontakten. Men ättiksyran gjorde raka motsatsen i kontakten. Det blev direkt galvanisk strömvandring mellan stiften med kortis som följd.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-01-11 17:37 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
du har helt rätt...
nu var det inte silikon utan ngn vit gucka som jag inte vet exakta namnet på som används som montagelim i byggsammanhang, kan kolla vad det heter, kletar på allt och håller sig segt....
och jag satte det inte mot själva kontaktstiften utan en rand runt om kontakten 1 cm upp från änden,
alltså mellan plast och gummi.
ska flytta pumpen till ett renare ställe senare när jag fått tag på vinklade slangar...

ang, termostaten så ska jag prova byta till 80°.
för diseleländet tar ju 1 mil innan motortempen börjar röra sig trots att den är 50°, iofs kan jag ju ha fel på motortermostaten,
men dislar sägs vara snåla för att de ger lite spillvärme och är svåra att hålla varma om det är smällkallt ute.

och det finns ättiksfri silikon som ju är bättre i elektriska sammanhang.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-01-11 17:48 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
svante skrev:
tack för svar...
intressant, hur kopplade du in pumpen? motor/kupé serie/parallellt?
om man sätter den i serie kan det blir knas om värmespjället råkar vara stängt.


I serie -så är den tänkt att monteras- tror inte det finns många modernare bilar som blockerar vattenflödet om värmen är avstängd, vanligtvis är det väl en växelventil i stället men även om den skulle stänga flödet så har man väl ändå altid värmen på lite grann om det är motorvärmaresäsong?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-01-11 18:23 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Brukar med uteslutande med montera vattenpumpen i serie vid montering av bränslevärmare dä det som sagt är sällan är blockerat på vattensidan. Så visst även med sådan med stängbara värmeväxlare på vattensidan så har man ju ändå ofta värmen på vriden.

Har även börjat med montera en särkild strömbrytare till vattenpumpen så man vid kortare parkering kan fylla kupén med motorvärmen ännu en stund. :)

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-01-11 23:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
nyfiken skrev:
Svante, jag är inte den mest påläste, men silicon innehåller ju ättiksyra. Det är väl värre än saltlake i elektriska sammanhang?
Du kanske skulle ha tagit Sikaflex eller något annat i stället. Något Bitumenpreparat kanske? Bitumen = asfalt, utan grus.

En jobbarkompis klämde i just silicon i en stickontakt som han skulle ha till motorvärmaren. Han ville alltså ha en "helfylld" solid kontakt för att slippa vatten och fukt i stickontakten. Men ättiksyran gjorde raka motsatsen i kontakten. Det blev direkt galvanisk strömvandring mellan stiften med kortis som följd.


Det finns silikonmassor som inte avger ättiksyra eller silikonolja när de härdar och som det går för sig att använda i elektroniksammanhang. Men dem hittar man inte på närmaste byggvaruhus eller biltillbehörsfirma utan det blir nog frågan om t ex Elfa eller Farnell om man ska få tag i sådana.
Någon av de brasilianska piggybackboxar som såldes i Sverige i etanolkonverteringarnas barndom (jag tror inte det var Flextek utan ett annat märke) var helt igensmetad med ättiksyraspridande silikonmassa från fabrik. De fungerade oftast bara några månader innan de lade av pga krypströmmar.

Sikaflex ska man se upp med nuförtiden. För 20 år sedan var Sikaflex liktydigt med polyuretanmassa, men numera säljs alla möjliga olika byggtätningsmassor - silikon, polyuretan, latex, alkyd osv - under det varumärket. Man måste kolla typbeteckningar och läsa det finstilta på tuberna för att veta vad det är för slags tätningsmassa man får.

En nackdel med bitumen och andra mineraloljebaserade massor i elektriska sammanhang är att PVC-isolerade kablar blir hårda och spröda efter att ha varit i kontakt med sådana ämnen ett tag. Mjukgörarna vandrar över till bitumenmassan.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-01-12 02:14 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Packningssilikon eller karosseritätning http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tatnin ... ng-364829/ funkar bra också om man vill täta extra.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-01-12 08:52 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
djuraffärer kan ha attiksfri silikon som man limmar akvarier med, firrarna gillar inte ättika i vattnet..
det vet jag av erfarenhet... :lol:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-02-04 20:55 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Jag köpte en tub silikonfett på Kjell&Co. Den heter Servisol och tillverkas av CRC Industries i England.

http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals ... 0-g-p18355

På tuben står det:
* High electrical insulation
* Waterproofs / repels moisture
* Excellent lubrication
* High temperature resistance

Just för att det diskuterats om ättika i silikon ovan blev jag fundersam på hur bra denna tub verkligen är, så jag tänkte göra ett experiment. Jag kopplade upp ett stycke ledningstråd till mitt labb-aggregat som lämnar 35volt och skalade av lite tråd och smorde in dem i fettet. Går det krypströmmar igenom fettet borde man kunna mäta upp det, så jag kopplade på min multimeter men fick nada. Jag vidrörde tråden lite på den icke-smorda sidan, och genast hoppade ampere-metern upp till 7-8 tiondelar av en mikroampere, så jag vet att ampere-metern fungerar och att ström kan flyta.
Nu ska jag lämna trådarna med kladdet på en vecka eller två för att se om det går att se på metallen i trådarna om det blir korrosion eller annan elektrisk påverkan på den. Man borde kunna se om fettet är olämpligt att ha i kontakter på ställen utsatta för väder och vind (exempelvis vagnsläpskontakter).

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 97 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011