Nu har jag byggt in värmaren i Smarten!
Det var nära nog omöjligt att få plats enkelt i motorrummet så det blev till att plocka av fronten, ur med kylet och innanför det montera värmaren på slangen ifrån värmepaketet.
Där finns det gott om plats iaf..
Smart verkar vara en bil som utvecklades en hel del de första åren, min 00:a har inte den där skumma backventilen och ledningen via expansionstanken;
http://clubsmartcar.com/lofiversion/ind ... 15-50.html, finns inte på min bil.
Istället en helt normal logisk krets där vattnet från kupeelementet går tillbaka via radiatorreturen.
Bytte termostaten på motorn när jag ändå höll på, nästan det jobbigaste, man måste sänka motorn för att komma åt.
Sedan hade vi vissa problem att lufta, trots att jag luftade enligt anvisningarna, på motorn genom att ta bort tempgivaren (som ingår när man köper komplett termostathus..), så stog vi en lång stund efter varmkörningen på väg med bubblande expansionskärl och ett par tre ggr "kokade" den upp.
Alla dessa ggr försvann värmen i bilen.
Till sist verkade det mer stabilt och igår var jag ute o körde ett par svängar, även i branta backar för att få bort ev kvarvarande luft ut systemet. Efter det mkt stabil nivå i expansionskärlet och bra värme hela tiden.
Dock slog värmaren av i morse när jag testade den, troligtvis fortfarande en del luft kvar precis som för dig Aryan.
Ska köra med bilen nu i veckan och förhoppningsvis går all luft ut då så jag kan börja använda värmaren.
Ska se om jag kan lägga upp bilder på installationen.
Nästa steg blir att ordna ett relä som kopplar in kupefläkten när värmaren går så jag slipper montera en el-värmare inne i bilen.
_________________
http://direktdemokraterna.seMyndigförklara dig själv.