Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-11-05 21:22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 97 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 12-02-15 23:00 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Vilken ledare area krävs det enligt normen minimalt för 1100 watt?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-02-16 09:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4825
Ort: Sundsvall
För den belastningsströmmen räcker det egentligen med 0,75 mm² , men med tanke på att apparaten säkert är ansluten till ett vägguttag som är avsäkrat med 10 eller 16 A så skulle någon föreskrift kunna tänkas kräva 1,5 mm².

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-02-16 10:43 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 597
Ort: Lyckeby Blekinge
jag har sett tunnare i en tv som är mindre än 0.75kvmm som kan anslutas till ett väggutag säkrat 10A

för förlängningsladd är det följande som ska gälla

10A 1kvmm 16A 1.5kvmm hemmamonterade skarvsladdar kan ha 0,75kvmm

för normal elinstallation:
10A 1,5kvmm 16A 2.5kvmm
högre värde på kvmm i vissa fall tex. varma utrymmen långt avstånd, kontinuerlig belastning nära gränsvärde

lägre kvmm för kabel i mark

rätta mig om jag har fel

:D

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-02-16 12:03 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Continu strömmen borde omkring 4,5A, värmarens resistans "kallt" är 53 ohm, det finns inga inrusströmmar som vid TV, hallogenlampor, terrassvärmare, transformatorer osv när de kopplas på.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-02-16 13:03 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag hittade dessa online referenser om ledningsarea / max belastning
http://www.energy-solutions.co.uk/cable_conductor.html
http://www.tlc-direct.co.uk/Book/4.3.9.htm

Finns det andra/bättre?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-02-16 22:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4825
Ort: Sundsvall
Det finns många andra referenser också. Jag har en sammanställning på jobbet, får se om jag kan hitta den i morgon.
Annars står det ju mycket i olika produktstandarder, t ex IEC 60950 eller 60335.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-02-16 22:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
torbjorn skrev:
För den belastningsströmmen räcker det egentligen med 0,75 mm² , men med tanke på att apparaten säkert är ansluten till ett vägguttag som är avsäkrat med 10 eller 16 A så skulle någon föreskrift kunna tänkas kräva 1,5 mm².


Varför då?
Vilken handlampa som helst har ju klenare interna ledningar.
Och dem håller man ju tom i handen..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-02-16 22:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
aryan skrev:
Det hänvisas till dessa regler http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19931068.htm om värmaren inte klarar dessa så undrar hur elsäkerhetsverket ser på en kupevärmare.

Det finns dubbla överhettningsskydd (vanliga termostaten + en termosäkring) inbyggd i värmaren som båda bryter strömmen om den skulle bli för varm av någon anledning. Pumpen och termostat är dessutom gnistfria. Så jag tror det ska mkt till för att den ska börja brinna.

/Aryan


Du menar detta?:

Citat:
10 § Föreskrifter som meddelas med stöd av bemyndigande i denna förordning skall vara anpassade till inom EES gällande direktiv om elektrisk utrustning.

11 § Elsäkerhetsverket får utfärda föreskrifter som
1. närmare bestämmer säkerhetskraven för elektrisk materiel,
2. närmare bestämmer förutsättningarna för att säkerhetskraven skall anses vara uppfyllda,
3. anger i övrigt hur överensstämmelse skall bedömas och verifieras.

Verket får också, om det finns skäl för det och det är förenligt med EES-avtalet, meddela föreskrifter om undantag från denna förordning och även efter ansökan medge undantag i enskilda fall.

12 § Elsäkerhetsverket får meddela föreskrifter om ersättning för sådant uttaget prov som anges i 12 kap. 5 § andra stycket ellagen (1997:857) och om skyldighet att ersätta verkets kostnader för provning som avses i nämnda bestämmelse. Förordning (1997:862).


Ja, de kupevärmare i plast som säljs numera, är de alltid jordade?
Och de sitter ju i betydligt brandkänsligare miljö än i ett motorrum.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-02-17 12:32 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja det var detta jag menade. Kupefläkten kan bli ganska blöta av snöiga skor osv och de är absolut inte dropptäta.

Motorvärmaren är tänkt monteras i slangen mellan motor mot värmepaket. Den sitter då vanligtvis en bit upp under huven -under tak- och bakom motorn. När man kör bilen blir den varm av kylarvätskan så att evt fukt ändå borde torka ganska snabbt när man stannat och den är då inte strömförande heller. Den ska monteras upprätt och då finns det små dräneringshål längst ner. Andra block- och slang-värmare måste ofta monteras på betydligt mera -av stänk- utsatta ställen.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-02-17 14:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4825
Ort: Sundsvall
karlmb skrev:
Ja, de kupevärmare i plast som säljs numera, är de alltid jordade?
Och de sitter ju i betydligt brandkänsligare miljö än i ett motorrum.


Nej, men om en sådan kupévärmare inte är skyddsjordad så har den förstärkt isolering (class II , dubbelkvadratmärkt).
Skyddsjordningen syftar ju inte i första hand till brandskydd utan till personskydd.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-02-17 16:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
torbjorn skrev:
karlmb skrev:
Ja, de kupevärmare i plast som säljs numera, är de alltid jordade?
Och de sitter ju i betydligt brandkänsligare miljö än i ett motorrum.


Nej, men om en sådan kupévärmare inte är skyddsjordad så har den förstärkt isolering (class II , dubbelkvadratmärkt).
Skyddsjordningen syftar ju inte i första hand till brandskydd utan till personskydd.


Man undrar ju hur en fot i blöt strumpa, som placeras på en tidigare av en snöig stövel nedblött kupevärmare ska kunna skyddas från stötar om personen i fråga håller i något av metall utanför bilen...
Jag skulle heller inte vilja torka håret med en extraisolerad, ojordad hårtork om hårtorken var helt fuktig invändigt när jag startar den..

Troligen ligger Defa eller Calix bakom elsäkerhetsanmärkningarna på den nya typen av motorvärmare..
Det hela påminner lite för mycket om hur Räddningsverket agerade mot etanol helt plötsligt.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-02-17 16:51 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
torbjorn skrev:
karlmb skrev:
Ja, de kupevärmare i plast som säljs numera, är de alltid jordade?


Nej, men om en sådan kupévärmare inte är skyddsjordad så har den förstärkt isolering (class II , dubbelkvadratmärkt).
Skyddsjordningen syftar ju inte i första hand till brandskydd utan till personskydd.


Man undrar ju hur en fot i blöt strumpa, som placeras på en tidigare av en snöig stövel nedblött kupevärmare ska kunna skyddas från stötar om personen i fråga håller i något av metall utanför bilen...


I denna situation vore det faktist bättre om bilen inte är skydsjordad genom motorvärmare/intagskabeln då avtar ju risken för kraftig elchock när man kliver in med snöslaskiga skor.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-02-17 17:08 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Tog isär en riktig "S märkt" dubbelisolera kupevärmare.
Bilaga:
Filkommentar: S märkt och dubbelisolerat
IMAG0575.jpeg
IMAG0575.jpeg [ 56.97 KiB | Visad 20362 gånger ]


Påfallande klena ledningar, inga av metalldelarna som t ex motorn är jordad. Värmeelementet nära galleret och diverse oskyddade flatstifts kontakter i den är också strömförande. Intagssladden verkade dessutom mycket nära att glida ur dragavlasningen, det fixade jag såklart nu.

Bilaga:
Filkommentar: dubbel isolering tunna sladdar
IMAG0578.jpeg
IMAG0578.jpeg [ 70.55 KiB | Visad 20362 gånger ]

Bilaga:
Filkommentar: Inte ens 0,75mm2 sladdar används
IMAG0580.jpeg
IMAG0580.jpeg [ 85.71 KiB | Visad 20362 gånger ]


Värmare är inte droppskyddat och små fingrar skulle tom kunna nudda det heta och elförande värmeelementet.

Bilaga:
Filkommentar: Hela värmeelementet bakom galler är strömförande
iAwAn.jpeg
iAwAn.jpeg [ 65.13 KiB | Visad 20362 gånger ]

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-01-24 12:44 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
aryan, säljer du de där kina/plast slangvärmarna ännu?
och har du reservdelar?
jag lyckades ha sönder hela undre kåpan då jag skulle ha loss en fast-silikonad kontakt.... :evil:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-01-24 16:23 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja jag säljer fortfarande pumpvärmarna, men de är just nu slut i lager.

Du vill alltså bara ha kåpan?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 97 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011