Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 20-07-10 22:18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 97 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 11-11-17 13:11 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Bra, men termostaten stänger inte av utgången till värmepaketet va?

Det vore skonsammast för motorn och förbrukningen en (tvåstegs) termostat shuntar tillbaka all kylarvättska till motorn tills motorn har hunnit bli lite varm. Men det skulle väl bli klagomål om att värmen var för dålig då..

Jag har förresten fått hem värmarna (och två är på väg till dig). De är väldig kompakta, endast 34 mm mellan in och utlopp!

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11-11-17 13:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Ja komforten får ju inte bli lidande. Men har läst att många är lite missnöjda med värmen i Smartarna. Fast kanske det bara är dieselägarna.
Ska kolla men tror inte värmen stängs av av termostaten.
Bra, kanske lev imorrn då! :D

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11-11-17 18:23 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Hoppas att din turbomotor inte har intercooler då har du en fin luftförvärmare fär etanol :-)

Dieselmotorer har ofta dålig värme, det sägs att det beror på att motorena är så effektiva men jag undrar om det är hela sanningen. En diesel kör altid med öppen spjäll, det borde innebära att motorn suger i sig mera kalluft vid dellast än en bensinmotor med samma slagvolym och varvtal. Det borde innebära att dieselmotorn blir mera luftkyld "inifrån" än bensinmotorn.

Jag har nu gjord bruksanvisningen för motorvärmare se http://www.123ignition.se/pdf/motorvarmare_manual.pdf
jag är naturligtvis öppen för förslag till förbättringar.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-11-18 09:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Jo, det är intercooler...
Kanske kan blocka den lilla prylen med ett mjölkpaket vintertid...

Har också tänkt på detta med dieslar, och kanske det är som du säger, en diesel har mer avgasförluster på låga laster helt enkelt, och mindre går till kylvattnet. Men till viss del så är det ju lite högre dellast effektivitet.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-11-18 11:05 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
Jo, det är intercooler...
Kanske kan blocka den lilla prylen med ett mjölkpaket vintertid...


Ja, ja undrar vad det har för effekt på förbrukningen. Går den att shunta kanske? Då slipper man det extra luftmotståndet som intercoolern måste innebära och vinner lite på maxeffekt igen jämförd med blockerat intercooler.
Otroligt att de lyckades få in det också i en så liten bil med motor bak den sitter väl också bak antar jag?

Jag tror intercoolern bara gör nytta för att höja max effekt vid fullast (öka fyllningsgrad och minskar spikningsrisk) annars tror jag den bara försämrar verkningsgraden vid dellast. Med E85 har man redan en bättre fyllning tack vara att bränslet kylar 4x bättre än bensin och det finns inte heller någon risk för spikning om inte max turbotryck eller kompression ändras.

karlmb skrev:
Har också tänkt på detta med dieslar, och kanske det är som du säger, en diesel har mer avgasförluster på låga laster helt enkelt, och mindre går till kylvattnet. Men till viss del så är det ju lite högre dellast effektivitet.


Ja effektivitetsvinsten spelar in, men om ottomotorn har en genomsnittlig låg verkningsgrad på 20% och diesel 30% så skulle värmeöverskott som kan användas till värmen i en diesel ändå bara vara 12,5% mindre. Jag får intryck att skillnaden i värme(överskott) mellan dieselbilar och bensinbilar är betydligt större, därför har många (alla?) dieselbilar numera olika stödvärmare. Antingen elektrisk eller en webasto mm, men både ökar såklart bränsleförbrukningen om de behöver användas men det syns inte databladet broschyren. Och då har diesel ändå fördelen att den i allmänhet har en fullständigare förbränning, allt som spillvärme som uppstår i katalysatorn kan man inte utnyttja. Så det måste nästan försvinna mkt värme från dieselmotorn någon annan stans och jag tror det är all den kalla luften som värms upp i dieselmotorn som går på låg/dellast som är boven i dramat. I en artikel om tomgångskörning så läste läste att moderna lastbilsmotorer inte ger någon värme öht när de körs på tomgång, vilket skulle kunna bekräfta denna teori?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-11-18 11:28 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1955
Ort: 08- och Småland
Bara ett litet inhopp här på Aryans text: "Antingen elektrisk eller en webasto mm, men både ökar såklart bränsleförbrukningen om de behöver användas men det syns inte databladet broschyren".

Om man läser lite på Jag Rullar Volvoforum, så är det inte bara högre bränsleförbrukning som dessa tillsatsvärmare ställer till med. Dom drar också ur batteriet och ger ibland kraftig rökutveckling och dålig lukt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-11-20 23:38 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Där ser man!

Jag monterade iaf pumpvärmaren i min bil i kväll. Returen från värmepaketet tyckte jag satt lite dumt till så jag monterade den i slangen på "varma" sidan till värmepaketet i stället. Det fungerar utmärkt man känner snabbt hur vattnet blir varmt som kommer tillbaka från värmepaketet till motorn, även fast värmen var på, så den extra omvägen verkan inte spela någon större roll.

Insuget är vattenkyld så det blir varmt så småningom. Nu funderar jag på att sätta en värmeväxlare efter värmaren och även låta den även förvärma bränslet och bygga om till returlöst bränslesystem.

Cirkulationspumpen är en permanent magnet synkron AC pumpmotor av samma typ som även finns i moderna tvätt och diskmaskiner som avloppspump, dessa behöver inga axeltätningar som kan börja läcka. Gjorde ett litet test med bara pumpen (och värmeelementet urkopplat) för att se om den går på en vanlig fyrkantsvåg inverter och det gick hur bra som helst. Jag skulle alltså kunna använda pumpen som extra cirkulationspump på 12V (via en inverter).

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-11-21 08:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Gött!

Citat:
Insuget är vattenkyld så det blir varmt så småningom. Nu funderar jag på att sätta en värmeväxlare efter värmaren och även låta den även förvärma bränslet och bygga om till returlöst bränslesystem.

Ytterligare en fördel med pumpdrivna värmare! Man kan enkelt få till en pre-start bränsleförvärmning!

Mitt paket hamnade på fel utlämningsställe redan i fredags, kom ett SMS om saken i söndags och idag ska lantbrevbäraren flytta det till mitt ordinarie ställe, blir montering i Smarten nästa helg!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-11-21 09:17 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
Citat:
Nu funderar jag på att sätta en värmeväxlare efter värmaren och även låta den även förvärma bränslet och bygga om till returlöst bränslesystem.

Ytterligare en fördel med pumpdrivna värmare! Man kan enkelt få till en pre-start bränsleförvärmning!


Ja precis. För att få det helt perfekt skulle man ha en lösning så att uppvärmd bränsle släpps fram till spridare. T ex om man hade en liten bränsle/cirkulationspump som pumpade runt bränslet i en slinga på trycksidan genom värmareväxlaren när motorvärmaren är på. En 12V (lågtrycks)bränslepump med en batterieliminator/laddare som kanske samtidigt toppar och värmer upp batteriet innan start vore det optimala.

karlmb skrev:
Mitt paket hamnade på fel utlämningsställe redan i fredags, kom ett SMS om saken i söndags och idag ska lantbrevbäraren flytta det till mitt ordinarie ställe, blir montering i Smarten nästa helg!


Vilken otur, du lär ha den innan jul iaf :-)

Jag testade vid inbyggnaden själv att det är viktigt att lufta systemet innan man kör pumpen, trotsade mina egna råd anvisningar för att se om pumpen kunde pumpa bort luft själv men det gick inte och värmeskyddet stängde av värmaren efter en kort stund. Det är inte så konstigt att den inte kan pumpa när det är luft i den eftersom pumprotorn är liten så att den inte ska hindra flödet när pumpen är av. Jag var lite orolig för att värmesäkring var något som behövde bytas eftersom den inte gick igång efter bättre luftning men som tur är återställer den sig själv och när jag provade senare på kvällen när bilen (och värmaren) hade hunnit svalka så funkade det som den ska.

Vet inte om det är någon vits men jag tätade mellan sladden och värmaren med lite sillikonlim.

MvH Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-11-21 11:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Citat:
Ja precis. För att få det helt perfekt skulle man ha en lösning så att uppvärmd bränsle släpps fram till spridare. T ex om man hade en liten bränsle/cirkulationspump som pumpade runt bränslet i en slinga på trycksidan genom värmareväxlaren när motorvärmaren är på. En 12V (lågtrycks)bränslepump med en batterieliminator/laddare som kanske samtidigt toppar och värmer upp batteriet innan start vore det optimala.


Fast om både allt vatten o motorn är uppvärmda + det som står i bränsle vvx, så lär ju ingen bränslecirkulation vara nödvändig på ett returlöst system.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-11-21 11:35 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Nej, men utan pump skulle man ändå ha en mängd bränsle i slangen från vvxl till spridare (fuelrail) som är lika kall som luften ovanför motorn. Först när den är förbrukat kommer det extra uppvärmda bränsle fram till spridaren. Med en extra cirkulationspump så fick man uppvärmd bränsle direkt.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-11-21 12:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
aryan skrev:
Nej, men utan pump skulle man ändå ha en mängd bränsle i slangen från vvxl till spridare (fuelrail) som är lika kall som luften ovanför motorn. Först när den är förbrukat kommer det extra uppvärmda bränsle fram till spridaren. Med en extra cirkulationspump så fick man uppvärmd bränsle direkt.

/Aryan


Tror nog att den lilla sträckan leds över värme i till största delen. Samtidigt leds det över från toppen till spridarna till FR.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-12-18 15:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Nu har jag byggt in värmaren i Smarten!
Det var nära nog omöjligt att få plats enkelt i motorrummet så det blev till att plocka av fronten, ur med kylet och innanför det montera värmaren på slangen ifrån värmepaketet.
Där finns det gott om plats iaf..
Smart verkar vara en bil som utvecklades en hel del de första åren, min 00:a har inte den där skumma backventilen och ledningen via expansionstanken;
http://clubsmartcar.com/lofiversion/ind ... 15-50.html
, finns inte på min bil.
Istället en helt normal logisk krets där vattnet från kupeelementet går tillbaka via radiatorreturen.
Bytte termostaten på motorn när jag ändå höll på, nästan det jobbigaste, man måste sänka motorn för att komma åt.
Sedan hade vi vissa problem att lufta, trots att jag luftade enligt anvisningarna, på motorn genom att ta bort tempgivaren (som ingår när man köper komplett termostathus..), så stog vi en lång stund efter varmkörningen på väg med bubblande expansionskärl och ett par tre ggr "kokade" den upp.
Alla dessa ggr försvann värmen i bilen.
Till sist verkade det mer stabilt och igår var jag ute o körde ett par svängar, även i branta backar för att få bort ev kvarvarande luft ut systemet. Efter det mkt stabil nivå i expansionskärlet och bra värme hela tiden.
Dock slog värmaren av i morse när jag testade den, troligtvis fortfarande en del luft kvar precis som för dig Aryan.
Ska köra med bilen nu i veckan och förhoppningsvis går all luft ut då så jag kan börja använda värmaren.
Ska se om jag kan lägga upp bilder på installationen.
Nästa steg blir att ordna ett relä som kopplar in kupefläkten när värmaren går så jag slipper montera en el-värmare inne i bilen.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-12-19 23:34 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Spännande! Men kör inte elfläkten i kupen för tidigt annars kylar du ner motorn igen :-)

Finns det förresten återcirkulation i kupefläkt så att du slipper värma upp "ny" kall luft hela tiden?

Annars verkar en liten o smidig 1400W kupefläkt som Jula t ex nu har för 400kr inte heller så dumm när man inte behöver köra motor + kupevärmaren i timmar.

http://www.jula.se/kupevarmare-1400-w-411108

Bild

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11-12-22 12:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Success!!!
Då kan jag äntligen meddela att värmaren fungerar i Smarten!
Ett 7 svåra bedrövelser och försenade jobresor då luft mkt lätt dröjer sig kvar i systemet, kom jag till slut på hur man enklast får ut luften ur systemet, man parkerar helt enkelt upp på min lilla makadam-hög som jag har hemma och låter det bubbla ur, varvar lite, kör en tur på 300m till en grannes uppförsback, gör likadant, efterfyller vid behov, låter det bubbla över den kraftigt underdimensionerade expansionstanken..., kör igen, och upprepar typ 5 ggr.
Sedan låt svalna över natten och var noga med att kolla så det finns kylvätska i tanken på morgonen, efterfyll, och sedan ska det fungera!...
När jag efterfyllt så testade jag att starta värmaren, och den funkade perfekt. Efter 20 minuter ca så slog den av då den tyckte det var tillräckligt varmt.
Jag kände inte på motorn, men enligt tempgivaren så blev den en plupp (40 gr) redan ute på stora vägen, dvs efter typ 200 m körning, något som annars brukar ta iaf 2 km under vissa protester med mkt sprit i tanken nu vintertid.
Det kändes under den första tiden av körning som varm motor sommartid, så tillräckligt för kallstarter på etanol utan särskild kallstartsombyggnad verkar det iaf vara.
Värmen kom också igång bra efter ca 100 m.
Mkt bra, nu ska jag bara koppla in ett relä för styrning av kupefläkten..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 97 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011